  • 51. Data: 2017-02-08 10:12:52
    Temat: Re: gpio 12v
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    J.F. pisze:
    [..]

    >Dość często spotykam FPGA w urządzeniach przemysłowych gdzie mają
    >uniemożliwić skopiowanie urządzenia. Ale fakt że masówka to to nie
    >jest.

    Ale czemu uniemozliwic ?

    Przy pewnej komplikacji urzadzenia potrzebujesz juz GA, a ilosc nie
    uzasadnia zamawiania scalaka.
    Zreszta mozliwosc zmiany "programu" jest cenna.

    Przemysl tez uzywa - robi sie na FPGA prototyp, a jak zadziala, to sie
    zamawia ASIC.

    J.

  • 52. Data: 2017-02-09 00:25:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > A gdzie tu trudność? Kopiuje.się pamięć a nie fpga.

    Twierdzisz, że one nie mają blokady odczytu? Ciekawe.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 53. Data: 2017-02-09 00:30:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:

    > Jest to realnie zabezpieczenie?

    Nie mnie pytaj, dla mnie jest wystarczające, gdybym miał stosowne
    fundusze to bym się pobawił.

    > Nie chodzi mi o to czy FPGA jest write only. Ale że "urządzenie" da się
    > skopiować (z naruszeniem lub nie np. patentów itp.) robiąc
    > oprogramowanie od zera. Przykładem jest BIOS komputerów PC.

    Ale musisz wiedzieć jakie funkcje scalak ma skonfigurowane.

  • 54. Data: 2017-02-09 08:25:29
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Feb 2017 23:30:09 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Nie mnie pytaj, dla mnie jest wystarczające

    Tzn. czy PGA trudniej złamać niż MCU? Zakładając że ten ostatni jest
    z górnej półki...

  • 55. Data: 2017-02-09 09:31:35
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:

    > Tzn. czy PGA trudniej złamać niż MCU? Zakładając że ten ostatni jest z
    > górnej półki...

    Mnie pytasz? Nie zajmuje się łamaniem zabezpieczeń.

  • 56. Data: 2017-02-09 10:55:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    Marek pisze:
    >Twierdzisz, że one nie mają blokady odczytu? Ciekawe.

    starsze FPGA Xilinxa nie mialy ... bo nie bylo co odczytywac.
    Konfiguracja byla w zewnetrznej pamieci.

    J.

  • 57. Data: 2017-02-09 11:50:46
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2017-02-07 o 17:01, Piotr Wyderski pisze:

    > Sterowniki są te same (tj. wspólny pakiet instalacyjny), tylko
    > sobie wczytują na starcie sygnaturkę z PCI (konfigurowalną
    > zworką/opornikami) i stosownie do niej włączają lub też nie
    > obsługę poszczególnych funkcji.

    No tak.
    Miałem na myśli wcześniejsze przypadki,
    sterowniki maxtreme do 3d studio dla NV Quadro, ATI FireGL itp.

  • 58. Data: 2017-02-09 20:04:16
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 9 Feb 2017 08:31:35 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Mnie pytasz? Nie zajmuje się łamaniem

    Ale ktoś tam napisał w wątku że PGA stosuje się dla zabezpieczenia
    przed czymś. Czyli że PGA są lepsiejsze niż coś innego, np. MCU. A
    jak jest naprawdę?

  • 59. Data: 2017-02-09 21:22:22
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:

    > Ale ktoś tam napisał w wątku że PGA stosuje się dla zabezpieczenia przed
    > czymś. Czyli że PGA są lepsiejsze niż coś innego, np. MCU. A jak jest
    > naprawdę?

    Nikt takiego warunku (że lepiej zabezpieczone niż MCU) nie robił. MCU
    realizuje program, krok po kroku, a FPGA to programowalna struktura
    logiczna, działa równolegle czyli szybciej aniżeli zrobiłby to MCU
    analizując wejścia i odpowiednio ustawiając wyjścia.

  • 60. Data: 2017-02-10 09:14:40
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 9 Feb 2017 20:22:22 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Nikt takiego warunku (że lepiej zabezpieczone niż

    Może źle zrozumiałem. Ale padło zdanie, że PGA stosuje się w
    przemyśle aby utrudnić/uniemożliwić skopiowanie. Z drugiej strony MCU
    można zaprogramować tak, aby nie dało się zczytać programu. Więc też
    bezpiecznie. Z trzeciej strony: są/były techniki łamania MCU, np.
    mechaniczne ingerencje w strukturę aby zresetować fusebity.

    Czyli, przy pewnej skali, mogłoby być opłacalne użycie PGA zamiast
    MCU, jeżeli w rezultacie można osiągnąć większą odporność na
    inzynierię odwrotną.

    Ale: czy przy takiej skali (produkcja przynosząca miliony euro
    zysków) zapobiegnie się skopiowaniu naszego urządzenia - jeżeli
    kopiujący może po prostu napisać cały soft (ew. zaprogramować PGA) od
    zera?

    Przykładem choćby BIOS. Phoenix nie skopiował BIOS'u, ale po prostu
    zrobił go na nowo.