  • 1. Data: 2009-01-01 18:16:44
    Temat: Re: hala katowice
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

    > Tuż po wypadku znajomy budowlaniec powiedział, że
    > w polskim prawie budowlanym nie ma obowiązku
    > odsnieżania dachu. Dach ma być tak zaprojektowany,
    > aby wytrzymał dowolnie duże opady śniegu w Polsce.
    >
    > Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    > Nie każdy Żywiec to piwo...

    Dobrze Ci powiedzial. U nas takiego obowiazku nie ma. Ale. Podejrzewam, ze
    konstrukcja hali byla normalnie zerznieta z jakiejs zachodniej. I wcale nie
    jestem wrogiem tego zrzynania a nawet go polecam. Komus udalo sie
    zaprojektowac konstrukcje powiedzmy bardziej nowoczesna, lzejsza a zatem
    tansza. Tyle, ze tu trzeba baaardzo uwazac na material. Przecie pamietam, jak
    w Krakowie wybudowano most. Nowoczesny, rurowy. Rura o przekroju jajowatym ze
    stezeniami wewnatrz. W porownaniu ze starymi stalowymi, konstrukcji Ponceleta
    czy innymi kratowymi na przyklad, wygladal bardzo nowoczesnie. Tyle, ze
    material byl kiepski, stal zasiarczona czy jakas tam, dosc, ze juz po roku
    uzywania stwierdzono w niej, tej rurze, kilkaset pekniec... Oczywiscie miejsca
    te wzmocniono ale ile to kosztowalo to tylko pierwszy sekretarz wiedzial.
    No ale nie o tym. Jak sie taka mowa konstrukcje malpuje i buduje, to trzeba
    jeszcze troche pomyslec. Przewidziec pewne rzeczy gdyz, jak ja ta zawsze
    podkreslam, w kazdym zjawisku fizycznym biora udzial wszystkie prawa natury.
    Nie ma tak, ze snieg popada, utworzy sobie rowna, gladka kolderke i mozemy
    spac spokojnie. Tak jest (takie jest prawo meteorologiczne), ze w pare godzin
    po napadaniu, ni stad ni zowad zaczyna wiuchac i to zdrowo. Tworza sie zaspy,
    zatem ta rowna kolderka juz sie nam nieco filcuje.
    No i potem to lezy ale snieg ma te wade, ze lubi sie topic. A woda jak to zas
    jest w jej zwyczaju, lubi plynac. Gdzie? Ano tam gdzie wskazuje jej tzw.
    spadek hydrauliczny. W przypdku tego dachu, aby on ladnie wygladal zadnych
    rynien na zewnetrznych krawedziech nie bylo. Nie mowiac juz o tym aby mial on
    normalne spadki na zewnatrz no bo wygladalby wtedy jak psia buda a nie
    nowoczesna hala.
    Rury spustowe usytuowane byly w centralnej czesci dachu i przechodzily obok
    slupow nosnych... No i te kosze, wloty do tych rur zasypalo i zawialo
    sniegiem.
    I nic by sie nie stalo, gdyby sobie to tak stalo; przyszlaby odwilz, snieg na
    calej powierzchni zaczalby sobie powoli topniec a woda z niego powoli odplywac
    do tych koszy zbiorczych a z nich do rur i do kanalizacji.
    Tu bylo inaczej. Snieg na wierzchu zamarzniety i ani mu w glowie bylo sie
    topic a od spodu temperatura dodatnia, rzedu co najmniej kilku stopni powyzej
    zera. Kazdy wie, ze wtedy snieg sie topi. Ale woda z niego nie miala gdzie
    odplynac wiec powoli przesaczala sie przez snieg, nasycajac go woda. Tworzylo
    sie cos w rodzaju blota sniegowego, ktorego grubosc rosla w miejscach w
    ktorych dach byl najnizej, czyli w jego rejonach centralnych. I tu jest pies
    pogrzebany; ciezar gatunkowy tego wodo-sniegu niewiele ustepuje ciezarowi
    wody czyli okolo tona na metr szescianny. Gdy sie nazbieralo tego z pol metra
    no to na kazdy metr dzialala sila pol tony. A to zapewne jest duuuzo wiecej
    niz obciazenie nawet 2 metrowa warstwa normalnego sniegu, co zdarza sie raz na
    100 lat.
    Wloty do rur byly zamarzniete i ta stagnujaca woda na dachu sprawila, ze
    konstrukcja nosna obwisla miejscami do tego stopnia, ze to odksztalcenie bylo
    zauwazalne golym okiem. Ktos, (spojrzawszy do gory skad lala sie woda), to
    zauwazyl (czytalem relacje naocznego swiadka) i jakos wiedziony przeczuciem
    czy jakas wrodzona inteligencja, uciekl pod sciane zewnetrzna hali, co
    uratowlo mu zycie.
    No wiec moze nie samo odsniezanie ale zadbanie o droznosc wlotow do rur
    odprowadzajacych wode bylo najwazniejsze, ale to bylo mozliwe jednak dopiero
    po odsniezeniu dachu.
    Reasumujac, poleglym w hali nikt zycia nie wroci. Niech polegli dla dobra
    nauki, po to, aby dopracowac zasady nie tylko projektowania ale i eksploatacji
    takich budynkow w warunkach ekstremalnych. A jak sie juz cos zrzyna to nie
    tylko plan, schemat, tylko wszystko, lacznie z instrukcja obslugi.
    Pzdr.

  • 2. Data: 2009-01-02 19:53:00
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Użytkownik "tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > takich budynkow w warunkach ekstremalnych. A jak sie juz cos zrzyna to nie
    > tylko plan, schemat, tylko wszystko, lacznie z instrukcja obslugi.

    A nie wystarczy zrobic ogrzewanych koszy? Z tego co sie orientuje istnieja
    takie cuda i sluza wlasnie do tego, zeby takie sytuacje nie mialy miejsca.

  • 3. Data: 2009-01-04 20:10:42
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    tornad napisał(a):

> [...]
    > Komus udalo sie zaprojektowac konstrukcje powiedzmy bardziej
    > nowoczesna, lzejsza a zatem tansza. Tyle, ze tu trzeba baaardzo

    Osobiście w to wątpię, a od 10 lat zajmuję sie projektowaniem dachów
    dużych obiektów typu halowego (sale sportowe, baseny, magazyny itp).
    Z doświadczenia w tej branży sądzę, głównym powodem katastrofy i
    powodem późniejszych zaniedbań było dążenie do zbyt daleko posuniętych
    oszczędności na każdym etapie wykonawstwa: od nacisków na projektanta
    na szybsze i tańsze projektowanie, przez oszczędzanie na tanich
    dostawcach materiałów, przez tanich (kiepskich) wykonawców, aż po
    pośpieszny montaż... A koszty takich konstrukcji są naprawdę duże, z
    montażem można je szacować na poziomie 150-200 zł/m2 dachu, nie licząc
    kosztów poszycia dachu i jego izolacji, zaś terminy na realizację
    "wymyślane" przez managerów i nierealistycznie krótkie.
    Polecam na ten temat artykuł w wikipedii:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_budowlana_na
    _%C5%9Al%C4%85sku,_2006
    - jest tam wymienionych wiele powodów, które mogły złożyć się na
    przyczynę awarii, nie ma sensu bym je powtarzał.

> [...]
    > takich budynkow w warunkach ekstremalnych. A jak sie juz cos zrzyna to nie
    > tylko plan, schemat, tylko wszystko, lacznie z instrukcja obslugi.

    Wybacz, ale to co piszesz, to - niestety - bzdura. Nie można bezmyślnie
    zrzynać konstrukcji "od A do Z", z wielu powodów - począwszy od tego, że
    w innym kraju mogą być dostępne inne materiały (o czym sam wspominasz)
    - nie tylko słabsze, ale też np. cięższe, albo odpowiednie do pracy w
    innych warunkach klimatycznych, skończywszy na tym, że inne obciążenie
    śniegiem, wiatrem, oblodzeniem, gradientem temperatur wewn./zewn. będzie
    występowało np. na Florydzie, a inne w Katowicach.

    O śniegu jeszcze trochę napiszę w odpowiedzi na inny posting w tym wątku.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 4. Data: 2009-01-04 21:30:32
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    Lukasz Kozicki pisze:
> [...]
    > - jest tam wymienionych wiele powodów, które mogły złożyć się na
    > przyczynę awarii, nie ma sensu bym je powtarzał.

    Ojej, włos się na głowie jeży. Tylko pod mur i trach!
    Ja zajmuję się żelastwem do elektrowni atomowych. W tamtych przepisach
    jest bardzo dobry wymóg pisania dokumentacji tak żeby inny inżynier nie
    zaangażowany w jej tworzenie był w stanie ją zrozumieć i zweryfikować
    bez pomocy autorów (najlepiej niezależny, zewnętrzny). Stosuję tą zasadę
    także do "nienuklearnych" projektów, bo po prostu ułatwia ludziom życie
    i zapewnia wyższe bezpieczeństwo (samemu autorowi trudniej jest siebie
    samego oszukać). Może by tak rozpowszechnić to u konstruktorów budowlanych?
    Konrad

  • 5. Data: 2009-01-04 22:12:04
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > samego oszukać). Może by tak rozpowszechnić to u konstruktorów budowlanych?

    Mim zdaniem - chętnie. Możesz przybliżyć na czym dokładniej polega
    takie tworzenie dokumentacji? Choć osobiście sądzę, że w projektowaniu
    budowalnym jest dokładnie tak samo, choć nie jest to może wpisane w
    normy w sposób dosłowny. Sądzę, że moje projekty byłyby czytelne dla
    innych inżynierów, a ja sam (często dostając dokumentację) jestem
    zwykle w stanie zweryfikować wszystkie ważne założenia inżyniera
    który ją opracowywał. Chyba, że projekt opracowywał partacz, albo
    student - co się zdarza.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 6. Data: 2009-01-05 00:04:10
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    Lukasz Kozicki pisze:

> [...]
    > zwykle w stanie zweryfikować wszystkie ważne założenia inżyniera
    > który ją opracowywał. Chyba, że projekt opracowywał partacz, albo

    Firma musi przejść tygodniowy audit (3 audytorów) żeby wykazać że jej
    system jakości spełnia wymagania NQA-1, a potem regularne audyty
    odnawiające (no i odbiory każdej roboty)
    http://catalog.asme.org/Codes/PrintBook/NQA1_1994_Qu
    ality_Assurance.cfm
    wpisz do googli "nqa-1", dużo wyrywków można znaleźć. Generalnie można
    by powiedzieć że wszędzie musi być porządek- sprawdzający dokumentację
    musi mieć instrukcję sprawdzania, zatwierdzający- zatwierdzania. W
    obliczeniach wszystko musi w odpowiednim miejscu być zdefiniowane, każda
    formuła skomentowana skąd wzięta, każda stała/współczynnik/przelicznik
    napisany skąd wzięty, każda nieścisła metoda musi mieć policzony błąd,
    każdy raport z FEA musi mieć weryfikację określonymi metodami.
    Absolutnie wszystkie czynności muszą skutkować wygenerowaniem
    kontrolowanych zapisów, które idą do archiwum i są przechowywane przez
    czas życia obiektu (wiele dziesiątków lat). Właściwie to jak "słupki" w
    podstawówce- ale jeśli ktoś nie jest w stanie utrzymać w projekcie
    porządku, to nie można mu zaufać jako konstruktorowi.

    Niedawno głośno było o tym, że ktoś przeglądając stare dokumenty
    konstrukcyjne promu kosmicznego odkrył że coś tam było przykręcone zbyt
    krótkimi wkrętami- sprawdzono to i okazało się że faktycznie, coś na
    jednym zwoju gwintu wisiało. W elektrowni, wiele razy bardziej złożonej
    to by nie mogło się wydarzyć, znaleziono by to zanim by te wkręty
    zamówiono. Kilogram stali z nuklearnym certyfikatem jest 10 razy droższy
    niż bez, więc przed zamówieniem czegokolwiek przechodzi się cały program
    sprawdzania wszystkiego, a najpierw sprawdza się sam program sprawdzania :-)
    Konrad

  • 7. Data: 2009-01-05 00:48:47
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > występowało np. na Florydzie, a inne w Katowicach.
    >
    > O śniegu jeszcze trochę napiszę w odpowiedzi na inny posting w tym wątku.

    Moze i bzdura, nie bede Cie przekonywal, ze jest inaczej, no bo skoro
    najwyzszy sad, dostojne i grozne grono sedziowskie ze zlotymi lancuchami na
    karkach tak zasadzilo to morda w kubel i basta.
    Hala a nawet sroc, owszem, moze sie zawalic z roznych powodow ale twierdze,
    ze ta hala zawalila sie z powodu nieodsniezenia jej dachu. Dachu o ujemnym
    spadku, niedroznych koszach i ugietego wczesniej rowniez przez snieg fragmentu
    dachu w warunkach duzych roznic temperatur.
    Piszac o zrzynaniu owszem, twierdze, ze zaden projektant, no moze z
    nielicznymi wyjatkami jak Ty, sie do tego nie przyzna, on bedzie robil za
    geniusza... I to nie jest zadna nowoscia; nie wiem czy widziales radzieckiego
    odpowiednika amerykanskich promow kosmicznych. Oczywiscie dzieki wyjatkowemu
    geniuszowi radzieckich projektantow byl on identyczny z tym, ktory
    skopiowali... Ja tu siedze w Usa juz ladnych pare lat i te wszystkie hale maja
    baardzo zbilzone do tej katowickiej konstrukcje. Oczywiscie dzieki genialnosci
    naszych konstruktorow.
    Tyle, ze te hamerykanskie hale musza byc odsniezane. Ja sobie smacznie w nocy
    spie a "Meksyki" w kominiarkach wyrcza tymi dmuchawami i w ciagu godziny taki
    dach jest odsniezony. I to mialem na mysli piszac, ze jak sie juz cos zrzyna
    to do konca, lacznie z instrukcja obslugi czyli koniecznoscia odsniezania
    takiego dachu.
    Czytalem ten tekst pelen kretactw i niejasnosci. Niby snieg byl usuniety ale
    nie byl, bo byl lod a w ogole to firma byla powiadomiona ale nie zdazyla...
    nawet na ten dach wejsc.
    Dla mnie jest oczywiste, ze sniegiem nikt sie nawet nie zainteresowal no bo w
    Polsce nie ma obowiazku odsniezania dachow. I oczywiste jest, ze przy
    temperaturze wewnatrz rzedu plus 20 stopni i minus 15 na dachu, i jakiejs tam
    niby izolacji, zachodza w tym sniegu rozne dziwne zjawiska fizyczne i nawet
    przez takich rasowych i doswiadczonych projektantow jak Ty, niestety, nie do
    przewidzenia. Trzeba bowiem do tego ruszyc glowa, uruchomic wyzsze czynnosci
    mozgowe aby przewidziec, ze jesli snieg od dolu sie topi to woda z niego
    nasyca snieg i gromadzi sie w najnizszych punktach dachu. Ten snieg i lod mogl
    normalnie plywac po zgromadzonej lokalnie na dachu wodzie! A te najnizsze
    punkty byly prawdopodobnie wlasnie przy slupach.
    Twierdze, ze konstrukcja, mimo niedokreconej sruby, kiepskozaklepanych nitow
    czy niedogrzanych spawow, stala by nadal gdyby nie fakt, ze obciazenie
    obliczeniowe, nawet te 80 kg na metr, byloby rozlozone rownomiernie, tak jak
    sobie to Jasio wyobraza i jak na obrazkach rysuja. Tu obok slupow obciazenie
    sniego-lodo-woda moglo osiagnac wartosci kilkukrotnie przewyzszajace te
    obliczeniowe. I nawet najlepsza stal, przeprojektowane podpory i superspecjal
    spawy - takiego ciezaru nie uniosa.
    Nie doczytalem, ale mam nadzieje, ze te przepisy o koniecznosci odsniezania
    takich jak ten dachow, aktualnie w Polsce obowiazuja?
    Na szczescie ja nie jestem zadnym utytlanym uczonym, wiec moja opinia nie ma
    zadnej mocy; ani prawnej ani przekonywujacej. Ot napisalem to jako emerytowany
    od niedawna inzynier i w dodatku po maturze, tej z przed reformy szkolnictwa
    zerznietej i wprowadzonej, jak ta hala, na wzor hamerykanski.
    Reasumujac moge ekstrapolowac, ze strony (Ty i ja) doszly do calkowitego
    porozumienia i zgody, przy czym kazda z nich pozostaje przy swoich tezach.
    Pzdr.

  • 8. Data: 2009-01-05 09:19:15
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    tornad napisał/wrote dnia/on 2009-01-05 01:48:

> [...]
    > spadku, niedroznych koszach i ugietego wczesniej rowniez przez snieg fragmentu
    > dachu w warunkach duzych roznic temperatur.

    Masz rację, że jednym w powodów był zalegający śnieg, a możliwe że
    również niedrożność odpływów - ale w wyższym stopniu to, że projektant
    _zapomniał_ o uwzględnieniu zasp śnieżnych (o których też pisałeś) - tyle,
    że te zaspy powinny być uwzględnione na podstawie wówczas obowiązującej
    normy, a nie zostały.

    Miałem kiedyś dostep do wstępnego raportu na temat tej awarii i na tej podstawie
    uważam, że artykuł w wikipedii jest dość rzetelny merytorycznie.

    Tak.

    Pozdr,
    --
    ŁK