  • 1. Data: 2009-01-01 14:32:36
    Temat: Re: rowy wzdłuż dróg
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wt" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gjdbo9$npl$1@inews.gazeta.pl...

    > Na potrzeby wojenne drzewa były potrzebne. Można było wycinać i na
    > podkładach na drodze układać tory.

    Znasz przykład takie zastosowani w praktyce? Bo moim zdaniem to nierealne z
    następujących powodów:

    - Dopuszczalne nachylenie torów kolejowych jest o wiele mniejsze, niż dróg.
    - dopuszczalne promienie skrętu są o wiele ciaśniejsze dla dróg.
    - Tych drzew jest za mało. Sadziło się je cirkla co jakieś 50 metrów, co
    daje jedno drzewo na 25 metrów. Na takim odcinku potrzebujesz pewnie około
    50 podkładów, i to obrobionych na klocek.
    - Podkłady robi się z twardego drewna, podczas gdy koło dróg, to bywały
    różne gatunki drzew, przykładowo u nas sporo Jarzębiny. Nie za bardzo
    wyobrażam sobie podkłady kolejowe z Jarzębiny.
    - I tak trzeba było przywieść szyny, bo te rosnąć przecież nie rosły, więc
    co za problem przywieźć razem z nimi podkłady.
    - Jak sobie zbudujemy tor na drodze, to nie mam drogi, a ta choć może w
    początkach kolei miała mniejszą zdolność transportową, to jednak potrzebna
    bywała.

    ? Dawniejsze samochody miały za małe
    > możliwości przewozowe. Artyleria z odległości większej niż 5 km również
    > nie była zbyt groźna dla kolei. Teraz drzewa przenosi się poza rów, żeby
    > było miejsce dla pieszych i rowerów. Najgroźniejsze dla samochodów są po
    > jazdy jadące z przeciwka i mające prędkość względną nawet powyżej 300
    > kilometrów na godzinę.

    Z tym, że te samochody z przeciwka nie zawsze jadą z prędkością względną
    300 km/h, a przeważnie są o wiele bardziej elastyczne no i mają zdolność
    uniknięcia kolizji poprzez ewentualną zmianę prędkości czy kierunku jazdy.

    > Taki rów razem z drzewami zabezpiecza również pola uprawne przed
    > rozjeżdżaniem.

    Nie przesadzajmy. W odniesieniu do asfaltowych czy utwardzonych w inny
    sposób dróg to znaczenie chyba jest pomijalne. Kto by jeździł po polu mogąc
    jechać asfaltem.