  • 51. Data: 2008-01-13 17:45:54
    Temat: Re: ipv4 2-3 lata
    Od: Bartosz Waszak <w...@t...net.pl>

    Lukasz Trabinski pisze:

    > Na szczescie wiekszosc ISP stosuje filtry BGP, wiec potencjalnie nie jest to
    > duzy problem.

    Co do wiekszość bym się kłócił. Nie sądze, żeby było większym problemem
    ogłoszenie /24 z podsiecią wp/onet/allegro/costam jeszcze i zepsucie
    łączności.

    Bartosz Waszak <w...@t...net.pl>
    nic-hdl: BW1026-RIPE
    http://www.tiberium.net.pl/

  • 52. Data: 2008-01-13 17:49:18
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Bartosz Waszak <w...@t...net.pl> wrote:

    > Co do wiekszość bym się kłócił. Nie sądze, żeby było większym problemem
    > ogłoszenie /24 z podsiecią wp/onet/allegro/costam jeszcze i zepsucie
    > łączności.

    Napisalem to w odniesieniu bardziej globalnym, w PL to rzeczywiscie tylko
    paru... :)

    --
    ŁT

  • 53. Data: 2008-01-13 18:01:13
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl>

    Any User <u...@a...pl> wrote:

    > Troll, czy nie troll, naprawdę mnie ten temat ciekawi. A przyznam
    > szczerze, że jako laik, gdy próbowałem kiedyś samodzielnie zgłębić kilka
    > innych tematów dotyczących RIPE, to musiałem się przebić przez tyle
    > rzeczy, o których nie miałem pojęcia, a które były również zbyt
    > obszerne, abym mógł poświecić na nie odpowiednio dużo czasu, że musiałem
    > dać sobie spokój.

    O tak, jakbym nie czytał tego co piszesz to może bym uwierzył w te
    krokodyle łzy.

    > Dlatego też pytam tutaj, aby mi to ktoś wytłumaczył w skrócie, w
    > przystępny sposób.

    No to tłumaczę: rekonfiguracja serwerów, routerów, firewalli, vpn,
    dns, dostępów do innych sieci, ... w instyrucji, która posiada
    uzasadnione 100x/24 to praca na lata. Długie lata.

    Tak, istnieją firmy, które zatrudniają więcej niż 2 studentów.

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki

    --
    Krzysztof Olędzki
    e-mail address: ole(a-t)ans(d-o-t)pl

  • 54. Data: 2008-01-13 18:14:31
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > No to tłumaczę: rekonfiguracja serwerów, routerów, firewalli, vpn,
    > dns, dostępów do innych sieci, ... w instyrucji, która posiada
    > uzasadnione 100x/24 to praca na lata. Długie lata.

    Ok, ale dlaczego?

    Moim zdaniem, jeśli takie coś jest pracą na lata, to tylko i wyłącznie
    dlatego, że robi się ją "przy okazji", w ramach czyszczeń i udoskonaleń,
    priorytetowo traktując bieżącą działalność zasadniczą. A jeżeli taką
    instytucję postawimy przed faktem, że musi się priorytetowo zmobilizować
    i wykonać cały ten proces przez miesiąc - no, powiedzmy, 3 miesiące, to
    podejrzewam mimo wszystko, że by sobie spokojnie poradziła.

    Czy teraz mam rację, czy nadal coś pomijam?

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 55. Data: 2008-01-13 18:16:39
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    Any User pisze:
    > Czy teraz mam rację, czy nadal coś pomijam?

    Pomijasz koszty. Z jakiej beczki dowolna instytucja komercyjna ma zostac
    postawiona przed faktem dokonanym koniecznosci poniesienia kosztow ku
    ukontentowaniu RIPE?

    --
    Mateusz Papiernik, Maticomp Webdesign
    Projektowanie i realizacja witryn WWW

  • 56. Data: 2008-01-13 18:19:04
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 13.01.2008, Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl> wroted:

    > No to tłumaczę: rekonfiguracja serwerów, routerów, firewalli, vpn,
    > dns, dostępów do innych sieci, ... w instyrucji, która posiada
    > uzasadnione 100x/24 to praca na lata. Długie lata.

    Wystarczy np. kilkanaście tysięcy certyfikatów SSL na stare adresy IP
    rozsianych po aplikacjach użytkowników.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>

  • 57. Data: 2008-01-13 18:25:58
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Wystarczy np. kilkanaście tysięcy certyfikatów SSL na stare adresy IP
    > rozsianych po aplikacjach użytkowników.

    Ale certyfikaty robi się (a przynajmniej powinno) na nazwy hostów, które
    można przenosić pomiędzy różnymi IP.

  • 58. Data: 2008-01-13 18:27:57
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Pomijasz koszty. Z jakiej beczki dowolna instytucja komercyjna ma zostac
    > postawiona przed faktem dokonanym koniecznosci poniesienia kosztow ku
    > ukontentowaniu RIPE?

    1. Nie ukontentowania RIPE, tylko odblokowania numerów IP, których używa
    cały świat.

    2. Racja - aspekt finansowy odsunięcia podstawowej działalności na
    dalszy plan i priorytetowego zajęcia się pracami na rzeczy odblokowania
    niepotrzebnych IP pominąłem celowo - chodziło mi tu o aspekt techniczny.

  • 59. Data: 2008-01-13 19:00:14
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Any User <u...@a...pl> wrote:

> [...]
    > rzeczy, o których nie miałem pojęcia, a które były również zbyt
    > obszerne, abym mógł poświecić na nie odpowiednio dużo czasu, że musiałem

    Widać nie jest to wiedza dla any usera.
    Sprobuj wymienic dowody osobiste lub inne dokumenty w przeciagu 2 tygodni
    lub rejestracje w kazdym samochodzie. Widzisz skale problemu?

    --
    ŁT

  • 60. Data: 2008-01-13 19:09:59
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl>

    Any User <u...@a...pl> wrote:

> [...]
    > podejrzewam mimo wszystko, że by sobie spokojnie poradziła.
    >
    > Czy teraz mam rację, czy nadal coś pomijam?

    Niekoniecznie chce mi się rozpisywać osobie, która o dużych wdrożeniach
    czytała w łamach Faktu i twierdzi, że dowolną pracę jest w stanie wykonać
    w dowolnym określonym czasie odpowiednia liczba studentów za minimalną krajową.

    Założenie: instytucja, która posiada uzasadnione 100x/24.

    Kilka punktów do przemyślenia:
    - ile nowych osób potrzebujesz pozyskać, aby to zrobić?
    - jak szybko je pozyskasz?
    - jak szybko je przeszkolisz i wdrożysz?
    - jak szybko pozyskasz kompletną dokumentację sieci i ją zweryfikujesz?
    - jak szybko opracujesz projekt zmiany adresów?
    - w jakich godzinach można wykonywać takie prace, aby nie zakłócić działania
    instytucji?
    - ile zmian można zrobić w ciągu tygodnia, aby zupełnie nie sparaliżować działania
    sieci?
    - ile czasu trwa załatwianie formalności związanych ze zmianą parametów
    VPN zestawionego z typowym bankiem czy operatorem? Zmianą dostępów na fw?
    - ile czasu zajmie przepisanie aplikacji, bo np. ktoś zaszył gdzieś w kodzie
    na stałe adres IP?
    - kto za to zapłaci?

    Zmiana adresów to nie proste wykonanie "sed s/(...)/" na konfiguracji wykonane
    w ramach spontanicznej nocnej akcji. Serio.

    Na dodatek typowe instytucje tej wilkości nie funkcjonują w oderwanej od Świata
    rzeczywistości, a na domiar złego posiadają kilkanaście do kilkudziesięciu działów,
    których pracę trzeba skoordynować.

    Po 3 miesiącach to będziesz w połowie rekrutacji. Oby.

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki