  • Data: 2009-08-12 23:12:04
    Temat: Re: konstrukcja pršdnicy - jak?
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 12 Aug 2009 23:48:48 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > ok, żle to sobie wyobraziłem:O)
    > przejrzałem budowę tej prądnicy w necie, więc już kumam o co chodzi,
    > więc w "amerykance" trzeba by zastosować trujkątne magnesy i wszystko
    > było by ok, poza tym że takich magnesów nigdzie się nie kupi:O) no chyba
    > żeby złożyc ten trujkąt z mniejszych magnesikuf:O)
    Mozna tez zamowic takie magnesy. Nie wiem ile kosztowaloby to, ale nie
    sadze zeby producent technicznie mial z tym problem.
    Ja niedlugo bede sondowal bardziej skomplikowany ksztalt i kierunek
    magnesowania, bo bede mial do zbudowania pierscien Halbacha. Boje sie
    zobaczyc wycene magnesow :(, dobrze ze to tylko ferryty.

    > tak patrzę na konstrukcję tej prądnicy i zastanawia mnie dlaczego pole
    > magnetyczne między kłowymi biegunami nie płynie tam gdzie szczelina jest
    > najmniejsza, czyli powietrzem, a na obrazkach rysują te pole wychodzące
    > do góry i przecinajace uzwojenie?:O)
    Bo szczelina miedzy stojanem a nabiegunnikami wirnika jest mniejsza od
    szczeliny miedzy klami. A pole jak to pole, lubi mniejsza reluktancje :)

    > a co do wzbudzania prądem, to ile razy silniejszą indukcję magnetyczną
    > da się wytworzyć uzwojeniem w stosunku do tej tworzonej przez magnesy
    > neodymowe?
    W przypadku elektromagnesu bez problemu daje sie osiagnac nasycenie
    rdzenia (przy odpowiednim chlodzeniu), tj. typowo 1.8T. Zeby tyle
    osiagnac magnesem, trzeba miec duzo wiekszy przekroj i zastosowac
    koncentracje strumienia. Nie zawsze jest na to miejsce, no i koszty
    rosna. Sensowniej z magnesami pracowac przy mniejszych indukcjach, z dala
    od nasycania.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski