  • 1. Data: 2009-08-04 13:34:05
    Temat: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    ponieważ ciężko jest dostać jakąś konkretną prądnicę (a jeśli już jest to
    nie wiadomo jakiee ma parametry) zastanawiałem się nad konstrukcją
    własnoręcznie (bo tak naprawdę jest nawet proste:O)
    problem polega na braku szczegułowej wiedzy na ten temat, to znaczy zrobił
    bym prądnice (magnesy neodymowe spięte w podkowę wirujące wokół uzwojenia
    nawiniętego na stalowy pierścień), problem w tym że kompletnie nie wiem jak
    się zabrać do obliczeń parametrów (moce przy zadanej prędkości obnrotowej,
    momenty obrotowe i takie tam), poleci ktoś jakiś ciekwy link na temat, albo
    literaturę?:O)

  • 2. Data: 2009-08-04 14:48:09
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> wrote in message
> [...]
    > jak się zabrać do obliczeń parametrów (moce przy zadanej prędkości
    > obnrotowej, momenty obrotowe i takie tam), poleci ktoś jakiś ciekwy link
    To będzie interesująca konstrukja. Szczególnie te uzwojenia na pierścieniu,
    wirujące wokół podkowy magnesów. Jak skończysz, zarzuć zdjęcia koniecznie.

  • 3. Data: 2009-08-04 16:08:36
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "PcmOL" napisał:
    > To będzie interesująca konstrukja. Szczególnie te uzwojenia na
    > pierścieniu, wirujące wokół podkowy magnesów. Jak skończysz, zarzuć
    > zdjęcia koniecznie.

    konstrukcja jest normalna, tylko może za mało obrazowo się wyraziłem, więc:
    magnesy spięte podkową stalową (też w formie pierścienia, czyli taki
    pierścień z rowkiem na uzwojenie między kturego ściankami masz przeciwne
    bieguny, a ta podkowa po to żeby pole magnetyczne miało jak najmniejsze
    straty)
    w tym rowku magnetycznym będzie krążyć uzwojenie (nawinięte na stalowym
    pierścieniu też żeby pole było silniejsze:O)
    jesli widzisz jakiś błąd w myśleniu to słucham?:O)

  • 4. Data: 2009-08-04 17:25:08
    Od: "PcmOL" <...@...net>

> [...]
    > pierścieniu też żeby pole było silniejsze:O)
    > jesli widzisz jakiś błąd w myśleniu to słucham?:O)

    Jeśli to ma być prądnica prądu stałego, to brakuje komutacji.
    Wirujący pierścień powinien być zrobiony z blach transformatorowych.
    Taki blachy są cholernie twarde, dlatego trudne w obróbce mechanicznej.
    Do czego ma to być?

  • 5. Data: 2009-08-04 17:43:38
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "PcmOL" napisał:
    > Jeśli to ma być prądnica prądu stałego, to brakuje komutacji.
    > Wirujący pierścień powinien być zrobiony z blach transformatorowych.
    > Taki blachy są cholernie twarde, dlatego trudne w obróbce mechanicznej.

    dołączyłem rysunek poglądowy w AutoCADzie:O)
    wychodzi na to że będzie to prąd stały, a komutator niepotrzebny, to to
    uzwojenie będzie nieruchome, a wirować będą magnesy:O)
    a co do pierścienia to dam zwykłą stal (zdaje się że jest magnetycznie
    miękka?:O) zresztą nie mam pojęcia jak bardzo to wpłynie na poprawę
    sprawności w poruwnaniu do prądnicy gdzie uzwojenie będzie nawinięte na
    plastiku?

    prądnice prądu zmiennego mają bardzoej namotane uzwojenia, a tutaj masz
    tylko jedno:O) jakie wady ma prądnica stałoprądowa?

    > Do czego ma to być?

    do wszystkiego, może być do elektrowni wiatrowej na przykład:O)

  • 6. Data: 2009-08-04 21:30:46
    Od: "ici" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h59e1k$mgn$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > jak się zabrać do obliczeń parametrów (moce przy zadanej prędkości
    > obnrotowej, momenty obrotowe i takie tam), poleci ktoś jakiś ciekwy link
    A jeśli wolno zapytać - do czego ma służyć taka samoróbka?

    Pytam, bo kiedyś na studiach obliczenia prądnicy lub silnika były pracą
    zaliczeniową przedmiotu.
    Ale to tylko wzory i cyferki na papierze, które gdzieś można sobie odszukać.
    Jak chcesz to wykonać praktycznie, co z technologią tego produktu, dostępem
    do
    - maszyn: tokarnie, szlifierki, frezarki, itp., itd.,
    - urządzeń: nawijarki, zgrzewarki, suszenie próżniowe uzwojeń, malowanie,
    itp. itd.
    - pomiarów: natężenia pola w szczelinie? Bez tego żaden projekt się nie
    obliczy.
    Jaki będzie koszt takiego prototypu!!!???

    Jeśli miało by to być urządzenie praktyczne, to proponuję użyć gotowego
    produktu i przystosować go do swoich potrzeb.
    Zakładam, że:
    A). Parametry wyjściowe: U=12-15 VDC, I=20-100-200A
    Ideałem jest tu prądnica / alternator samochodowy (dostępne hurtem na
    szrocie za kilka setek)
    Przy odrobinie fantazji można z niego wycisnąć 3 fazy (3*12-15V AC)

    B). Param. wyjść.: U=230VAC, I=1-10A
    Prądnicę samochodową można wspomódz przekształtnikiem 12V/230V mocy od
    100W - 2 kW
    uzyskując zależnie od typu i ceny mniej lub bardziej sin przebieg napięcia
    do zastosowań np. domowych.
    A dodanie bufora w postaci akumulatora samochodowego pozwoli myśleć nawet o
    napędzie wiatrowym, wodnym, niekoniecznie spalinowym.

  • 7. Data: 2009-08-04 22:37:12
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "ici" napisał:
    > A jeśli wolno zapytać - do czego ma służyć taka samoróbka?

    a do czego służy prądnica? do zamiany energii mechanicznej w elektryczną:O)

    > Pytam, bo kiedyś na studiach obliczenia prądnicy lub silnika były pracą
    > zaliczeniową przedmiotu.

    na jakich studiach tego uczą? jaka książka/podręczsnik?

    > Jak chcesz to wykonać praktycznie, co z technologią tego produktu,
    > dostępem do maszyn: tokarnie, szlifierki, frezarki, itp., itd.,

    jedyne co będzie potrzebne to magnesy, metalowe płaskowniki i drut izolowany
    jako uzwojenie, wszystko do kupienia i do ręcznego zmątowania:O)

    > Jaki będzie koszt takiego prototypu!!!???

    nie mam pojęcia, do 1000zł:O)

    > Jeśli miało by to być urządzenie praktyczne, to proponuję użyć gotowego
    > /ciap/

    no właśnie żadne gotowce się nie sprawdzą, po pierwsze ma to być prądnica
    wolnoobrotowa (bez żadnych przełożeń generujących straty i nie wyjąca w
    niebogłosy, następnie takie parametry jak: U, I, F, czy ilość faz jest bez
    znaczenia, bo z tego co wyprodukuje i tak przetwornica będzie przetwarzać na
    to co trzeba,
    cały pic w tym zeby sprawnie przetwarzać energię mechaniczną na elektryczną,
    przykład:
    mątuję taką prądnicę w rowerku treningowym dla grubasuf, grubas sobie
    ćwiczy, a przy okazji prąd z prądnicy gotuje wodę w czajniku:O)
    tylko żeby ta prądnica był tak zrobiona żeby ten grubasek (moc znamionowa)
    dał radę tą prądnicą zakręcić, oraz żeby przy optymalnych dla niego obrotach
    prądnica miała maksymalną sprawność

  • 8. Data: 2009-08-05 00:55:24
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 4 Aug 2009 15:34:05 +0200 "Papa Smerf"
> [...]

    >nie wiadomo jakiee ma parametry) zastanawiałem się nad konstrukcją
    >własnoręcznie (bo tak naprawdę jest nawet proste:O)

    Nie jest proste. Nawet skonstruowanie, a co dopiero projekt...

    >problem polega na braku szczegułowej wiedzy na ten temat, to znaczy zrobił

    Jeżeli już koniecznie chesz, to wypożycz sobie książki o projektowaniu
    maszyn elektrycznych, zobaczysz jak trudny to temat.

    >bym prądnice (magnesy neodymowe spięte w podkowę ...
    >problem w tym że kompletnie nie wiem jak
    >się zabrać do obliczeń parametrów

    Daruj sobie, najpierw zdobądź podstawową wiedzę na temat
    elektrotechniki, magnetyzmu, budowy maszyn, bo konstrukcja jaką
    zaproponowałeś nie ma zbyt wielkiego sensu.

    Ew. jeżeli potrzebujesz jakiejś naprawdę nietypowej prądnicy to zleć
    projekt komuś kto zna się na projektowaniu maszyn. Zapewne na jakiejś
    politechnice znajdziesz odpowiedni zakład, np. na PW jest to Zakład
    Maszyn Elektrycznych: http://www.ime.pw.edu.pl/zme/
    Możesz też wybrać się na studia na wydziale elektrycznym i później
    wybrać kierunek "Maszyny elektryczne" - po jego ukończeniu będziesz
    umiał projektować maszyny.

    --
    I really hate this damn machine,
    I wish that they would sell it.

  • 9. Data: 2009-08-05 07:18:47
    Od: "PcmOL" <...@...net>

> [...]
    > szrocie za kilka setek)
    > Przy odrobinie fantazji można z niego wycisnąć 3 fazy (3*12-15V AC)

    Po wyrzuceniu regulatora, napiecia znacznie wyższe. Ludzie spawarki
    przewoźne na tym robią. Tymniemniej onegdaj powstała pierwsza prądnica.
    Wątpię aby była ona jakoś optymalnie wyliczana. Jeśli ktoś ma fantazję
    zrobić sobie, to czemu nie, ale praktyczna użyteczność takiej konstrukcji
    będzie niewielka a wykonanie dość trudne.

  • 10. Data: 2009-08-05 07:55:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > parametrów (moce przy zadanej prędkości obnrotowej, momenty
    > obrotowe i takie tam), poleci ktoś jakiś ciekwy link na temat,

    Jest taki link, ale watpie czy godny polecenia. Przyjrzyj sie jak
    to robia profesjonalisci - nie ma stalowego pierscienia, jest rdzen
    z odpowiednich blach.

    W sumie to czasy takie ze i wyciac odpowiednie ksztaltki z blachy
    mozna, albo wykrojnik do prasy - ale watpie zeby to sie oplacalo.
    Jaka pradnice potrzebujesz ze nie ma czegos odpowiedniego ?

    J.