  • Data: 2011-02-03 01:10:19
    Temat: Re: które języki 'historyczne' s? ważne
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 02/02/2011 14:41, b...@n...pl wrote:

    > Z tego powodu nowoczesny program o takiej samej funkcjonalności jak ten
    > sprzed wielu lat zajmuje teraz 20 razy więcej pamięci.

    Nawet jeśli, to co za problem? 20 razy więcej pamięci jest 20 razy
    tańsze niż 20 razy mniej pamięci przed wieloma laty.

    > Był sobie taki program, nazywał się Calamus SL, z dodatkowymi modułami,
    > załadowanymi fontami dało się od biedy na nim pracować na 4MB RAM. A był
    > to program rozbudowany, do składu tekstu. Z własnym renderowaniem
    > wszystkiego, obsługa fontów wektorowych i to takiej jakości, że wiele
    > współczesnych systemów się chowa. Moduł obróbki grafiki, moduł
    > sprawdzania pisowni, tezaurus, dynamiczny kerning. Po prostu wszystko co
    > było potrzebne do składu tekstu. I mieścił się w 4MB pamięci, co prawda
    > na dokument zostawało jakieś 800KB, ale dało się.

    A teraz program o _takiej samej_ funkcjonalności zajmuje ile? Uwaga,
    program o jakiejkolwiek funkcjonalności, której brakowało w Calamusie
    się nie liczy.

    > Obecnie 4MB to ma
    > prosty edytorek tekstu. Narzuty programistyczne typu: to użytkownik da
    > szybszy procesor, da więcej pamięci są zbyt duże.

    E tam. Vim u mnie zajmuje 2 mega bez GUI i 3 mega z. A to jest bardzo
    rozbudowany edytorek tekstu.

    Z drugiej strony, że Emacs zajmuje całe osiem megabajtów i że wolno
    chodzi to ludzie marudzili na długo przed Calamusem. Dzisiaj nikt nie
    narzeka.