  • 1. Data: 2011-01-31 07:44:19
    Temat: które języki 'historyczne' są ważne
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    wczoraj rozmaiwajac z kolegą nie programistą pragnąc mu wyjasnic
    wsoje zainteresowanie i podejscie do jezykow programowania narysowalem
    mu maly wykresik ktory sam mnie lekko zastanowił: chodzilo
    o wyjasnienie że dzielę jezyki programowania na dwie grupy: przed
    c (i mw 78 rokiem) i te po c (na ktore zreszta c na tyle wplynal ze
    jak najbardziej mozna je nazwac jezykami post-c) - samo c nalezaloby do
    trzeciej grupy, i chodzilo tez o wyjasnienie jak do tego ma sie moj
    wlasny 'projekt' czyli c2 (c z moimi poprawkami)

    /--------c2
    algol \ / / c++
    kobol \\ / // Objective-C
    simula // c \\ java
    fortran / \ c#

    zastanowlilo mnie to ze prawie nic nie wiem o tych historycznych jezykach
    (przed c) - te co wymienilem wymienielem z powodu tego ze dosyc obficie
    krążą ich nazwy) gdybym mial wymienic 4 najwazniejsze (z naciskiem na
    jezyki najczesciej _praktycznie_ stosowane do pisania kodow) to jakie to by
    byly?

    fir

  • 2. Data: 2011-01-31 12:50:55
    Temat: Re: które języki 'historyczne' są ważne
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    fir wrote:
> [...]
    > trzeciej grupy, i chodzilo tez o wyjasnienie jak do tego ma sie moj
    > wlasny 'projekt' czyli c2 (c z moimi poprawkami)

    Ten podział, to podział na jezyki obiektowe i nieobiektowe.
    Wcześniejszy podział dotyczył programowania strukturalnego
    i proceduralnego.

    W twoim podziale wstawienie w środek C nie jest niczym uzasadnione.
    Pierwszy zaimplementowy obiektowy język, to SmallTalk.
    Pierwszy raz z C się zetknąłem w okolicach 78-79 roku,
    a z pierwszym językiem obiektowym co najmniej z 10 lat później.

    Wrzucanie do jednego worka Algolu z Cobolem to trochę
    przypomina porównywanie Pascala z SQLem :)

    Przy okazji pojawia się pytanie, skoro już się bierzesz
    za takie klasyfikacje, czemu nie ma tutaj
    Pascala, Moduli, LISPa, PHP, Perla/Pythona etc. etc.?
    Algol to taki Fortran inaczej, a Pascal to jego
    potomstwo. Turbo Pascal to pierwsze zrealizowane IDE.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 3. Data: 2011-01-31 15:19:37
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 31, 12:50 pm, Slawek Kotynski <s...@a...com.pl> wrote:

    > Przy okazji pojawia się pytanie, skoro już się bierzesz
    > za takie klasyfikacje, czemu nie ma tutaj
    > Pascala, Moduli, LISPa, PHP, Perla/Pythona etc. etc.?

    Bo rozmawiasz z ignorantem.

  • 4. Data: 2011-01-31 18:02:35
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > Bo rozmawiasz z ignorantem.

    Oj, panie! Niezależnie od tego czy to prawda, wolę go skłonić
    do poszerzenia wiedzy, niż rzucać epitetami.

  • 5. Data: 2011-01-31 18:16:50
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 31 Jan 2011 13:50:55 +0100, Slawek Kotynski
    <s...@a...com.pl> wrote:

> [...]
    >
    >W twoim podziale wstawienie w środek C nie jest niczym uzasadnione.
    >Pierwszy zaimplementowy obiektowy język, to SmallTalk.

    Nie. Pierwszy zaimplementowany jezyk obiektowy to Simula-67. Tworcy
    Smalltalka explicite powoluje sie na Simule (Patrz na przyklad slynny
    numer miesiecznika Byte poswiecony Smalltalkowi).

    Tak na marginesie, C++ rowniez sostal sciagniety z Simuli
    (przynajmniej czesc obiektowa) o czym Sztostrup pisze explicite w
    swoich memuarach

    >Pierwszy raz z C się zetknąłem w okolicach 78-79 roku,
    >a z pierwszym językiem obiektowym co najmniej z 10 lat później.
    >
    >Wrzucanie do jednego worka Algolu z Cobolem to trochę
    >przypomina porównywanie Pascala z SQLem :)

    Bo facio nie widzial na oczy ani Algolu ani Cobolu

    Algol to nie jest "Fortran inaczej"

    A.L.

  • 6. Data: 2011-01-31 18:59:03
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-01-31 13:50, Slawek Kotynski pisze:

    > W twoim podziale wstawienie w środek C nie jest niczym uzasadnione.

    Jak najbardziej ma znaczenie. Język C przyniósł rewolucję, razem z
    UNIXem. To od niego zaczęła się nowa era programowania. Jest kluczową
    częścią pejzażu technologicznego końca XX wieku (mowa oczywiście o
    technologiach informatycznych). Do dziś kernele większości systemów
    operacyjnych (w tym i najważniejszych - Unix i Linux) pisze się w C. C
    jest centralnym, podstawowym językiem również we współczesnej informatyce.

  • 7. Data: 2011-01-31 19:03:11
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 31 Jan 2011 19:59:03 +0100, "R. P." <r...@w...pl>
    wrote:

    >Jak najbardziej ma znaczenie. Język C przyniósł rewolucję, razem z
    >UNIXem. To od niego zaczęła się nowa era programowania.

    Jaka "nowa era"?... C to popsuty Pascal.

    Naprawde?...

    A.L.

  • 8. Data: 2011-01-31 19:04:23
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 1/31/2011 8:44 AM, fir wrote:

> [...]
    > krążą ich nazwy) gdybym mial wymienic 4 najwazniejsze (z naciskiem na
    > jezyki najczesciej _praktycznie_ stosowane do pisania kodow) to jakie to by

    Niekonieczne odpowiedź na Twoje pytanie, ale może się przyda w tych
    rozważaniach: plakacik z wyjaśnieniem zależności historycznych.

    http://www.levenez.com/lang/lang_a4.pdf

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 9. Data: 2011-02-01 00:19:31
    Temat: Re: które języki 'historyczne' sš ważne
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-01-31 20:03, A.L. pisze:

    > Jaka "nowa era"?... C to popsuty Pascal.

    W Pascalu wskaźniki są bardziej "popsute" niż w C. Dają mniejszą
    elastyczność. Siła C tkwi we wskaźnikach, w słabej typizacji. To się
    idealnie nadaje do programowania systemowego.

    No a nie? :)

  • 10. Data: 2011-02-01 00:29:11
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 01 Feb 2011 01:19:31 +0100, "R. P." <r...@w...pl>
    wrote:

    >W Pascalu wskaźniki są bardziej "popsute" niż w C. Dają mniejszą
    >elastyczność. Siła C tkwi we wskaźnikach, w słabej typizacji. To się
    >idealnie nadaje do programowania systemowego.

    No wlasnie. Pascal to jezyk wysokiego poziomu, a C to asembler.

    A.L.