-
Data: 2010-11-07 23:28:08
Temat: Re: pamięć flash a trwałość urządzeń elektronicznych
Od: shg <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Nov 7, 9:56 pm, Atlantis <n...@n...pl> wrote:
> W dniu 2010-11-07 21:51, Andrzej Lawa pisze:
>
> > Tylko że ten "jakiś czas" to tak w okolicach 50 i więcej lat ;)
>
> Poważnie? Pytam, bo kiedyś spotkałem się z wersją mówiącą o trochę
> więcej niż dekadzie.
Tę trwałość rzędu 10 lat podaje się z reguły dla jakiejś wyższej
temperatury np. 85°C, ale chyba żaden producent nie jest w stanie
zagwarantować że się flash nie posypie po kilku latach pracy w
temperaturze pokojowej.
Trwałość określa się przez testy starzeniowe prowadzone w wysokich
temperaturach, dużo wyższych niż normalne temperatury pracy (nawet
300°C), a następnie uzyskana zależność ekstrapoluje się dla niższych
temperatur.
> Tak czy inaczej moje pytanie wciąż jest aktualne. Powiedzmy, że minęło
> kilkadziesiąt lat. Wyjmujemy z szafy zabytkowe urządzenie. Część
> elektroniczna w świetnym stanie. Co trzeba zrobić, żeby uchronić
> software przed wyparowaniem z flasha? Konieczne jest ponowne flashowanie
> urządzenia?
Jeżeli będzie leżało nieużywane, to jest większa szansa że przetrwa,
ogólnie psuje się od migracji ładunku z pływającej bramki przez
izolator. Sprzyja temu podwyższona temperatura (choć nieznacznie), na
przykład w czasie pracy urządzenia i częste programowanie, które
powoduje degradację izolatora. Częste odczytywanie też może
niekorzystnie wpływać na trwałość, ale to zależy mocno od sposobu
odczytu i konstrukcji i może mieć marginalne znaczenie.
Jeżeli "wyciek" ładunku występuje z przyczyn "naturalnych" (ten jest
zazwyczaj powolny), to jeszcze pół biedy, wystarczy zaprogramować na
nowo. Jeżeli jednak dojdzie do degradacji izolatora, to tę komórkę
pamięci można już spisać na straty, każde kolejne programowanie będzie
tylko pogarszało sytuację, uszkodzenie jest nieodwracalne.
Rozwiązanie: Suma kontrolna, min. 3 kopie softu w pamięci i nadzieja
że początkowe sektory maja większą trwałość (tam gdzie siedzi program
który będzie sprawdzał zawartość), a bywa tak, że faktycznie mają,
właśnie z tego powodu.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.11.10 23:35 shg
- 07.11.10 23:39 Michoo
- 08.11.10 07:40 EM
- 08.11.10 09:13 sq6ade
- 08.11.10 14:12 Atlantis
- 08.11.10 16:43 J.F.
- 08.11.10 18:05 Atlantis
- 08.11.10 18:11 Krzysztof Tabaczyński
- 08.11.10 18:33 Michoo
- 08.11.10 19:02 entroper
- 08.11.10 20:42 Jarosław Sokołowski
- 08.11.10 20:48 jacek
- 08.11.10 21:09 Atlantis
- 08.11.10 21:22 Jarosław Sokołowski
- 08.11.10 21:24 Jarosław Sokołowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Thunderbird i dysk...
- opornosc falowa
- Bateria 9V 6F22, alkaliczna v cynkowa, samorozładowanie, bateria wysokiej trwałości do miernika
- Tani zakup z ali?
- w czasach LED komary mają ciężko
- walizka z kodami
- Rejestrator temperatur - termopara, siec
- Router LTE z możliwością zmian MTU
- Fajny film widziałem...
- Jaka ładowarka sieciowa do Iphona?
- Taśma izolacyjna do prac elektrycznych
- Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
Najnowsze wątki
- 2025-07-25 Kobiety, bójcie się inżynierów...
- 2025-07-25 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=
- 2025-07-25 Re: Brawo !!! Osy chronione w Niemczech. Za usunięcie gniazda grozi mandat
- 2025-07-25 cudzoziemiec bez biletu
- 2025-07-25 Gdynia => Sales Executive / KAM <=
- 2025-07-25 Inżynierzy z prawomocnym...
- 2025-07-25 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-25 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-25 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-25 Skrobanie
- 2025-07-25 Lublin => Konsultant ds. Wdrożeń ERP (moduł FK) <=
- 2025-07-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-07-25 Re: Boeing Bad Dream (Koszmar) Liner rozbity w Delhi ...
- 2025-07-24 Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- 2025-07-23 Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie