  • 11. Data: 2010-11-08 14:12:36
    Temat: Re: pamięć flash a trwałość urządzeń elektronicznych
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-11-08 08:40, EM pisze:

    > To jest przykład, że flash niekoniecznie wytrzymuje długo. Może kwestia
    > słabego programowania przez producenta sprzętu, a raczej ich
    > programatorów - nie wiem. Ale pewnie szybciej fakt, że te scalaki po
    > prostu nie utrzymywały zapisu odpowiednio długo.

    BTW jak wygląda zazwyczaj kwestia montażu flasha z FW? Wkładają go w
    podstawkę czy lutują bezpośrednio do płyty? Rozumiem, że nie zawsze się
    da - projektanci telefonów komórkowych, PDA, odtwarzaczy MP3 i innych
    urządzeń, w przypadku których miniaturyzacja odgrywa pierwszorzędną rolę
    nie mogą sobie pozwolić na luksus stosowania podstawek. Ale takie
    odtwarzacze DVD, osprzęt sieciowy, telefony stacjonarne (te bardziej
    zaawansowane) i tak dalej?

  • 12. Data: 2010-11-08 16:43:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w
    > BTW jak wygląda zazwyczaj kwestia montażu flasha z FW? Wkładają
    > go w
    > podstawkę czy lutują bezpośrednio do płyty?

    Wlutowany. Nie po to dajesz flasha, zeby go potem wyciagac z
    podstawki :-)

    Moze tylko jakas drobnica co sobie nie potrafi poradzic z ISP.

    J.

  • 13. Data: 2010-11-08 18:05:57
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-11-08 17:43, J.F. pisze:

    > Moze tylko jakas drobnica co sobie nie potrafi poradzic z ISP.

    Hmm... Czyli w większości przypadków nawet jeśli posypie się FW, wraz z
    bootloaderem, powinno się dać podłączyć programator ISP do odpowiednich
    pinów i wgrać soft? Oczywiście mówię o odpowiednio nowoczesnym sprzęcie.

  • 14. Data: 2010-11-08 18:11:21
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Hmm... Czyli w większości przypadków nawet jeśli posypie się FW, wraz z
    > bootloaderem, powinno się dać podłączyć programator ISP do odpowiednich
    > pinów i wgrać soft? Oczywiście mówię o odpowiednio nowoczesnym sprzęcie.

    Cześć Atlantis!

    Czy mogę do Ciebie napisać na adres prywatny?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 15. Data: 2010-11-08 18:33:24
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.11.2010 19:05, Atlantis pisze:

    > Hmm... Czyli w większości przypadków nawet jeśli posypie się FW, wraz z
    > bootloaderem, powinno się dać podłączyć programator ISP do odpowiednich
    > pinów i wgrać soft? Oczywiście mówię o odpowiednio nowoczesnym sprzęcie.
    Baterie do laptopów się tak ratuje jak zaczynają zakłamywać pojemność.

    Michoo

  • 16. Data: 2010-11-08 19:02:56
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Powiedzmy, że nie używamy jakiegoś urządzenia. Leży sobie w szafie
    > latami. Czy wówczas FW "wyparuje" z pamięci?

    Jest to możliwe. Pamiętaj, że flash może być wadliwy, więc uszkodzenie FW
    jeszcze nie świadczy o tym, że dane wyciekły "naturalnie". Niestety, jest
    równie prawdopodobne, że po długim leżeniu w szafie puści jakieś
    połączenie i też będziesz miał pad ogólny. Zwykle urządzenie ląduje wtedy
    w śmiet..[w punkcie odbioru odpadów niebezpiecznych ;)] więc jest pewien
    niedobór danych statystycznych :) Ewidentnych padów flasha/eeproma
    zaliczyłem kilka (tzn. raczej dość mało), ale w sumie nie potrafię
    powiedzieć, z jakiej przyczyny, gdyż po takiej akcji kość zawsze szła do
    wymiany. Seryjnego błędu nie stwierdziłem nigdy (nie używam Atmeli :) ).
    Mam też kupkę sprzętu (tzw. chłamu), w którym być może są przeterminowane
    flashe, ale raczej nikt już tego nie sprawdzi :)

    e.

  • 17. Data: 2010-11-08 20:42:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Michoo napisał:

    > Baterie do laptopów się tak ratuje jak zaczynają zakłamywać pojemność.

    Hmm... a czy nie robi się tak również, żeby *zaczynały zakłamywać*?

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2010-11-08 20:48:56
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

    Produkuje takie sobie małe urządzenie
    na ATmega i na kilkanaście set sztuk już
    miałem 3 reklamacje po ok 2 latach ( 1 na tysiąc) .
    Program wysypany, fuse bity nie naruszone
    poprostu flasch padł.
    Urządzenie nie otwierane, żadej ingerencji zewnątrz.
    Wgrałem na nowo program i ruszyło wszystko,
    jednak zmieniłem procesorek tak dla własnego
    i klienta spokoju.

  • 19. Data: 2010-11-08 21:09:40
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-11-08 20:02, entroper pisze:

> [...]
    > zaliczyłem kilka (tzn. raczej dość mało), ale w sumie nie potrafię
    > powiedzieć, z jakiej przyczyny, gdyż po takiej akcji kość zawsze szła do

    Pytam, ponieważ raczej nie mam w zwyczaju pozbywać się starej
    elektroniki tylko dlatego, że jest za stara i "już nie trendy". ;) Gdy
    jakieś urządzenie jest za stare, żeby otrzymać za nie sensowną kwotę na
    Allegro (oraz nie ma w rodzinie potrzebującej osoby, którą można by
    wspomóc taką "darowizną") po prostu ląduje dokładnie zapakowane w
    pudełku leżącym w szafie. Takie sytuacje nie zdarzają się co prawda za
    często (nie należę do ludzi kupujących nową komórkę czy aparat cyfrowy
    co miesiąc) a po paru latach miło wyjąć z pudła starą Motorolę, która
    była pierwszym telefonem komórkowym w życiu. :) Oczywiście mówię tutaj
    małych urządzeniach jak komórka, walkman czy odtwarzacz - nie o
    telewizorach, monitorach komputerowych czy zestawach stereo. ;)

    Jak na razie wszystko działa, a niektóre z tych urządzeń mają już po
    ładnych kilkanaście lat. Wolno się spodziewać, że za jakiś czas
    przynajmniej niektóre z nich przestaną być "niepotrzebnymi rupieciami" a
    staną się reliktami dawnej techniki. :) Na tym etapie może się okazać,
    że uruchomienie urządzenia będzie źródłem satysfakcji (choćby wiązała
    się z tym konieczność wygrzania płyty Hot Airem albo ponownego wgania
    FW) - wyobraź sobie, że znajdujesz w szafie pudło z Apple II albo
    chociażby ZX Spectrum, który nie chce ruszyć. Wielu jednak najpierw
    zajrzy do środka, zanim odda taki sprzęt do utylizacji. :)

    Moje pytanie wzięło się stąd, że z czystej ciekawości chciałem wiedzieć
    czy po latach będzie w razie czego szansa reanimacji w przypadku
    "wyparowania" programu z flasha. :)

  • 20. Data: 2010-11-08 21:22:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pan jacek napisał:

> [...]
    > Urządzenie nie otwierane, żadej ingerencji zewnątrz.
    > Wgrałem na nowo program i ruszyło wszystko,
    > jednak zmieniłem procesorek tak dla własnego

    A czy przy tak niewielkiej stopie błędów i takim okresie czasu nie
    może to mieć jakiejś kosmicznej przyczyny? Albo wewnątrz-ziemskiej?
    Na jakiś poziom promieniowania jednak wszystko jest narażone. Kilka
    lat temu NASA ogłaszała, że skupuje stare PC/XT -- w celu pozyskania
    procesorów i8086. Bo te nowe konstrukcje, z wąskimi ścieżkami, to
    nię marnie nadają do kosmicznych zastosowań. ATmega chyba też taki
    mało kosmiczny.

    --
    Jarek