  • 1. Data: 2012-01-27 05:59:57
    Temat: polskie litery w domenach
    Od: Jivanmukta <j...@p...onet.pl>

    Uczę się WWW. Zauważyłem, że polskie litery są rzadko używane w
    domenach (np. slonce a nie słońce). Z czego to wynika? Czy lepiej użyć
    w domenie śds.słoneczny.dom czy sds.sloneczny.dom?

  • 2. Data: 2012-01-27 08:14:18
    Temat: Re: polskie litery w domenach
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    Wyobraź sobie że masz wpisać taki adres będąc np niemcem. Albo na
    odwrót, chcesz wejść na stronę w której jest U umlaut. Takie adresy są
    niepraktyczne. Po za tym tworzą problem jednoczesnego istnienia domen
    slonce.pl, slońce.pl, słonce.pl, słońce.pl itd... moim zdaniem poroniony
    pomysł.

  • 3. Data: 2012-01-27 08:20:16
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@o...eu>

    PesTYcyD <p...@w...pl> pisze:
> [...]
    > niepraktyczne. Po za tym tworzą problem jednoczesnego istnienia domen
    > slonce.pl, slońce.pl, słonce.pl, słońce.pl itd... moim zdaniem

    A ty sobie strony "po Polsku i praktycznie tylko na Polskę" potrafisz
    wyobrazić? Bariera którą wskazałeś nie jest mała ale i nie jest ogromna,
    a _przewidujący_ najczęściej pokonują ją nazwą bez pliterek.
    A po za tym wystarczą slonce.pl i słońce.pl.

  • 4. Data: 2012-01-27 08:26:27
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    W dniu 2012-01-27 09:20, Andrzej Adam Filip pisze:
    > A ty sobie strony "po Polsku i praktycznie tylko na Polskę" potrafisz
    > wyobrazić? Bariera którą wskazałeś nie jest mała ale i nie jest ogromna,

    Weź sobie teraz przykład polaka, który chce sobie wejść na taką stronę
    będąc w innym kraju z nieswojego komputera i ile musi się pałować żeby
    wpisać polski adres.

    > a _przewidujący_ najczęściej pokonują ją nazwą bez pliterek.
    > A po za tym wystarczą slonce.pl i słońce.pl.

    Nie zawsze jest taka możliwość. A przykład który podałem jest dobry do
    tworzenia kopi stron do pozyskiwania np danych osobowych. Wiele osób na
    pewno wpisze źle adres i takie słonce.pl będzie prowadziło do
    spreparowanej strony. Więc zapobiegliwy będzie zmuszany do wykupienia
    wszystkich możliwych wariantów.

  • 5. Data: 2012-01-27 08:34:12
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Fri, 27 Jan 2012 09:20:16 +0100, Andrzej Adam Filip wrote:

    > A ty sobie strony "po Polsku i praktycznie tylko na Polskę" potrafisz
    > wyobrazić?

    Nie ma czegoś takiego. To internauci decydują dla kogo strona jest
    przeznaczona. Twórca i właściciel może co najwyżej to próbować przewidzieć
    i odpowiednio zareagować.

    > Bariera którą wskazałeś nie jest mała ale i nie jest ogromna,
    > a _przewidujący_ najczęściej pokonują ją nazwą bez pliterek.
    > A po za tym wystarczą slonce.pl i słońce.pl.

    Czyli ciągle priorytetem jest posiadanie adresu bez specyficznych dla
    języka znaków, a wersja ze znakami to tylko bonus dla wygody (jeśli ktoś ma
    problem z wpisywaniem wersji bez nich, co tez mozna sobie wyobrazic, bo
    wszedzie indziej pisze sie z poslimi znaczkami i bez nich wcale nie jest
    najlatwiej).

    --
    M.G.

  • 6. Data: 2012-01-27 09:06:55
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

> [...]

    problem z wpisywaniem wersji bez nich, co tez mozna sobie wyobrazic, bo
    wszedzie indziej pisze sie z polskimi znaczkami i bez nich wcale nie jest
    najlatwiej).

    --
    M.G.

  • 7. Data: 2012-01-27 11:21:21
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    piątek, 27 stycznia 2012 09:26 wielka mądrość na czytelników pl.comp.www
    spłynęła, gdy tako rzekł(a) PesTYcyD:

    > Weź sobie teraz przykład polaka, który chce sobie wejść na taką stronę
    > będąc w innym kraju z nieswojego komputera i ile musi się pałować żeby
    > wpisać polski adres.

    Jeżeli na systemie nie ma jakiegoś odpowiednika ,,Tablicy znaków"
    (w Windowsach przynajmniej od XP), to zawsze ma Internet -- jak wpisze
    w wyszukiwarkę ,,polskie literki" to znajdzie stronę, na której są one użyte
    -- można sobie skopiować i użyć do stworzenia adresu URL.

    Wyszukiwarka Google na frazy bez polskich znaków diakrytycznych zazwyczaj
    oferuje strony poświęcone tej frazie zapisanej z użyciem wyrazów
    diakrytycznych; można więc wpisać ,,slonce" i skopiować wyraz ,,słońce"
    z wyników wyszukiwania.

    Jasne, że nie jest to tak wygodne jak wpisywanie adresów z klawiatury, ale
    też nie jest to zadanie, do którego potrzeba doktoratu z zakresu informatyki
    stosowanej.

    Chociaż zawsze jest to pytanie o to, czy strona jest dla użytkownika
    wystarczająco istotna, aby się z tymi przeciwnościami zmierzyć.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 8. Data: 2012-01-27 12:28:02
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Fri, 27 Jan 2012 05:59:57 -0000, Jivanmukta <j...@p...onet.pl>
    wrote:

    > Uczę się WWW. Zauważyłem, że polskie litery są rzadko używane w
    > domenach (np. slonce a nie słońce). Z czego to wynika?

    Z tego, że technologię od domen zaprojektowali Amerykanie i przez 20 lat
    nie wpadli na pomysł, że reszta świata nie pisze po ichniemu.

    Obsługę znaków naprawiono stosunkowo niedawno, więc nie działa w
    starociach jak IE6.

    > Czy lepiej użyć w domenie śds.słoneczny.dom czy sds.sloneczny.dom?

    Lepiej bez polskich znaków. Jak z polskimi, to obsługuj obie wersje.

    --
    regards, porneL

  • 9. Data: 2012-01-27 15:26:09
    Od: Grzegorz Staniak <g...@g...com>

    On 27.01.2012, Andrzej Adam Filip <a...@o...eu> wroted:

    > A ty sobie strony "po Polsku i praktycznie tylko na Polskę"
    > potrafisz wyobrazić? Bariera którą wskazałeś nie jest mała ale
    > i nie jest ogromna

    No, dla np, URLi chińskich i japońskich mogłaby być bardzo znacząca.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ gmail [dot] com>

  • 10. Data: 2012-01-27 18:26:22
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@o...eu>

    Grzegorz Staniak <g...@g...com> pisze:
    > On 27.01.2012, Andrzej Adam Filip <a...@o...eu> wroted:

    > No, dla np, URLi chińskich i japońskich mogłaby być bardzo znacząca.
    >
    > GS

    Gratuluje ci zarabiania kasy na Chińskich, Japońskich i Ruskich stronach :-)

    Masz racje ale my siłą rzeczy koncentrujemy się na stronach "na Polskę"
    (po polsku) albo "na świat" (czyli jeszcze przez "chwilę" po angielsku).