  • 1. Data: 2010-10-11 07:18:29
    Temat: procesory PC
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    pytałem na grupie .pecet, ale tam raczej nie wiedzieli... czy Ktoś może wie
    czemu to częstotliwości taktowania procesorów do PC już od ładnych paru lat
    nie wzrastają?

  • 2. Data: 2010-10-11 08:01:53
    Temat: Re: procesory PC
    Od: "Jan Kowalski" <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    identifikator: 20040501 <N...@g...pl> napisał(a):

    > pytałem na grupie .pecet, ale tam raczej nie wiedzieli... czy Ktoś może wie
    > czemu to częstotliwości taktowania procesorów do PC już od ładnych paru lat
    > nie wzrastają?

    W momencie gdy procesory do PC zbliżyły się do granicy 4GHz okazało się, że
    procesory pobierają nieakceptowalne ilość energii którą rozpraszają w postaci
    trudnego do odprowadzenia ciepła. W związku z tym zamiast za wszelką cenę
    walczyć z wiatrakami aktualnej technologii krzemu producenci procesorów
    sięgnęli po technologię komputerów wieloprocesorowych - znanych od dawna
    jednak nie używanych w warunkach domowych z racji zaporowej ceny. Tak
    narodziły się procesory wielordzeniowe, które dominują dziś na rynku
    procesorów PC.
    Oczywiście nie ma róży bez kolców, efektywne wykorzystanie systemów
    wieloprocesorowych zależy od rodzaju uruchamianego oprogramowania w
    szczególności od możliwości podzielenia zadania na oddzielne wątki i
    przekazaniu ich do równoległego wykonywania przez rdzenie procesora. Nie każde
    oprogramowanie jest przygotowane w ten sposób, dlatego ostatnio pojawiają się
    rozwiązania hybrydowe - procesory zdolne do "podkręcenia" jednego ze rdzeni w
    przypadku gdy aplikacja nie korzysta z wielowątkowości.

  • 3. Data: 2010-10-11 08:09:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>
    > pytałem na grupie .pecet, ale tam raczej nie wiedzieli... czy
    > Ktoś może wie czemu to częstotliwości taktowania procesorów do PC
    > już od ładnych paru lat nie wzrastają?

    Technologia szczesliwie osiagnela szczyt swoich mozliwosci i teraz
    rozwoj bedzie mozliwy do ogarniecia ?
    :-)

    Ewentualnie dalsze przyspieszanie nie ma zbytniego sensu, jesli
    waskim gardlem bedzie pamiec.

    J.

  • 4. Data: 2010-10-11 08:43:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jan Kowalski napisał:

> [...]
    > że procesory pobierają nieakceptowalne ilość energii którą rozpraszają
    > w postaci trudnego do odprowadzenia ciepła. W związku z tym zamiast za

    Nie walczyć, a wręcz przeciwnie -- zaprzyjaźnić się. Bez solidnego wiatraka
    do takiego procesora nie ma co podchodzić.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2010-10-11 08:50:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Technologia szczesliwie osiagnela szczyt swoich mozliwosci i teraz
    > rozwoj bedzie mozliwy do ogarniecia ?

    Gdyby tak teraz ktoś zabrał się za rozwój oprogramowania z takim
    samym zapałem, jaki wcześnie towarzyszył podkręcaniu gigahertzów.
    Te same komputery by śmigały jak z procesorem 40GHz i pamięcią
    64GB.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2010-10-11 10:58:02
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Paź, 09:18, "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>
    wrote:
    > pytałem na grupie .pecet, ale tam raczej nie wiedzieli... czy Ktoś może wie
    > czemu to częstotliwości taktowania procesorów do PC już od ładnych paru lat
    > nie wzrastają?

    Moja wersja:
    Bo architektura x86 jest taka specyficzna ze trzeba caly procek
    taktowac szybciej i z tego powodu wiecej tranzystorow musi sie
    bardziej grzac (Opisal to Jan Kowalski ponizej).
    Ale jest jeszcze jeden powod:
    Przy taktowaniu 4GHz dlugosc fali jest porownywalna z rozmiarami
    komponentow na plycie i po prostu procek nie nadaza byc karmiony taka
    iloscia danych zeby byl sens zwiekszania jego wydajnosci w ten sposob.
    Dlatego widzimy objaw metody "dziel i rzadz" i procesory sa
    zwielokratniane i sama pamiec tez tego niedlugo bedzie doswiadczac.
    Juz teraz GPU ma swoja dedykowana pamiec na ktorej "liczy" i albo
    pojawia sie lepsze kontrolery pamieci ktore beda nadazac karmic
    rdzenie danymi albo architektura pojdzie w kierunku dedykowanych
    obszarow dla grupy rdzeni.

  • 7. Data: 2010-10-11 12:30:14
    Od: "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl>

    ptoki wrote:

> [...]

    Jest jeszcze sciezka asynchronicznosci lub hybryd. Sam widzialem opisy
    dialajacych ukladow intela z rdzeniem weglowym. A asynchronicznosc zupelnie
    omija bariere jakichkolwiek herców.

    Teoretycznie można by nawet zrobic hybryde asynchroniczną. Kiedys nazywało
    się to transputerami. Kazdy procek działa sobie, ale komunikują się bardzo
    mocno na poziomie procesorów. Trochę podobnie działa PS3 i nowe potwory 80 i
    wiecej procesorowe Intela, ale z kolei obcinajac dosc mocno instrukcje. Nie
    sa to zwykle procesory.
    --
    Na wszystko nie można odpowiadać "tak"

  • 8. Data: 2010-10-11 13:10:02
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.10.2010 14:30, schrieb Miron (Asha) Kitkowsk:

> [...]
    > wiecej procesorowe Intela, ale z kolei obcinajac dosc mocno instrukcje. Nie

    Transputery to był dobry pomysł, ale miały mnóstwo błędów i były bardzo
    upierdliwe w programowaniu. Obecnie pomysł wraca do powszechniejszego
    użytku (komputery wojskowe do obróbki zdjęć radarowych już to mają od
    lat). Dzisiaj "transputerami" są stosunkowo tanie komputery połączone
    szybkimi seryjnymi linkami (>10Gbit/s) między sobą, każdy ma swoje kilka
    GB pamięci i wsio hula. Szukać pod hypercube architecture oraz massive
    multiprocessor architecture. Wszystkie obecne rekordowe superkomputery
    są w ten sposób budowane. W mniejszych systemach też już się pojawia,
    jak np. blade system IBMa.

    Transputery miały statyczną architekturę kostki czterowymiarowej (w
    ogólności dowolnej figury czterowymiarowej). Procesory komunikacyjne
    (switchboard) umożliwiające dynamiczną zmianę konfiruracji były co
    prawda przez InMOS planowane, ale nigdy nie ujrzały światła dziennego.
    Obecne komputery mają w tym zakresie dużo większe możliwości. Na
    przykład automatyczna diagnostyka umożliwia wyłapanie wadliwego węzła i
    jego wymianę bez wyłączania kompa. Operator dostaje maila, że węzeł 4711
    w piątej szafie, 3 piętro 6 blade od lewej ma feler, bierze zapasowy pod
    pachę i wymienia.

    Kwestia pamięci jest co prawda nadal problemem, ale tu też już
    rozwiązania były. Na przykład taki staruszek jak Cray 1 miał procesor z
    taktem 12.5ns, a pamięć chodziła na 100ns. Była ona podzielona na 8
    banków, które pracowały z przesuniętym zegarem. Niestety czasem było to
    dość problematyczne, doświadczyłem to na własnym grzbiecie.

    Waldek

  • 9. Data: 2010-10-11 13:22:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    [...]

> [...]
    > upierdliwe w programowaniu. Obecnie pomysł wraca do powszechniejszego
    > użytku (komputery wojskowe do obróbki zdjęć radarowych już to mają od

    Hmmm... Współczesne karty grafiki zawierają bardzo ciekawe procesory,
    które niekoniecznie muszą liczyć grafikę... Oprogramowania
    wykorzystującego możliwości procesorów kart grafiki powstaje coraz
    więcej.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-10-11 13:34:28
    Od: M <m...@g...com>

    On 11 Paź, 12:58, ptoki <s...@g...com> wrote:
    > Bo architektura x86 jest taka specyficzna ze trzeba caly procek
    > taktowac szybciej i z tego powodu wiecej tranzystorow musi sie
    > bardziej grzac (Opisal to Jan Kowalski ponizej).

    Było tak z architekturą NetBurst (Pentium 4), potem weszła Core i
    udało się poprawić wydajność a zmniejszyć grzanie z GHz. Choć w sumie
    to już było, nazywało się Pentium M tylko trochę wyprzedziło swój czas
    (wtedy na oszczędność energii zwracano uwagę głównie w laptopach, a w
    desktopach i serwerach mniej). Teraz jeszcze Atom... AMD też w
    porównaniu z P4 wypadało lepiej.

    > Przy taktowaniu 4GHz dlugosc fali jest porownywalna z rozmiarami
    > komponentow na plycie i po prostu procek nie nadaza byc karmiony taka
    > iloscia danych zeby byl sens zwiekszania jego wydajnosci w ten sposob.

    Taktowanie 4 GHz jest tylko wewnątrz CPU, pamięci mają już
    kilkakrotnie mniej (np. FSB 1333 MHz to w rzeczywistości zegar 333 MHz
    i dane przesyłane 4 razy w jednym cyklu).

> [...]
    > pojawia sie lepsze kontrolery pamieci ktore beda nadazac karmic
    > rdzenie danymi albo architektura pojdzie w kierunku dedykowanych

    Są już takie platformy (architektura NUMA) - wcześniej AMD, później i
    Intel wprowadził CPU z zintegrowanym kontrolerem pamięci (wcześniej
    była to część chipsetu, co było wąskim gardłem). Kto wie, może
    następnym krokiem będzie pamięć od razu wbudowana w CPU (by jeszcze
    bardziej skrócić połączenia).

    A na nowym sprzęcie Vista i tak bardziej muli niż Win3.11 na starym
    Pentium ;) - słuszna uwaga o rozwoju oprogramowania. Linux ma tu
    szansę coś tu poprawić (np. już wykorzystuje wielordzeniowość do
    przyspieszenia startu systemu przez uruchamianie wielu procesów
    równolegle, zamiast jak dawniej po kolei).