  • 1. Data: 2023-10-20 08:22:02
    Temat: przelaczanie obciązenia
    Od: m <...@e...com>

    Witam.
    Mam przekaźnik na przykład RM85 i chcę przełączać obciążenie
    rezystancyjne pomiędzy fazą (230V) a N. Podam na styk normalnie zwarty N
    a na styk załączany L. Obciążenie do styku przełączanego. Pytanie mam
    czy ktoś robił coś takiego czy działało ? czy też należy spodziewać się
    łuku pomiędzy stykami nieruchomymi ?. To generalnie wielostopniowe
    obciążenie regulowane przekaźnikami ma być.
    pozdrawiam.
    Miachal

  • 2. Data: 2023-10-20 10:44:45
    Temat: Re: przelaczanie obciązenia
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Fri, 20 Oct 2023 08:22:02 +0200, użytkownik m napisał:

> [...]
    > łuku pomiędzy stykami nieruchomymi ?. To generalnie wielostopniowe
    > obciążenie regulowane przekaźnikami ma być.

    W granicach napięć i prądów dopuszczalnych dla danego typu przekaźnika
    jest to OK. Pytanie jest takie - po co zwierać do N to obciążenie?

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2023-10-20 21:30:40
    Od: M M <m...@g...com>

    Kiedyś coś podobnego próbowałem zrobić (przełączanie 2 wentylatorów 230V 60W - 2
    przekaźniki, 4 możliwe stany: wyłączone, dwa szeregowo, jeden, dwa równolegle).
    Raz na ileś przełączeń niestety robiło się zwarcie - pewnie zależnie od losowego
    momentu przełączania przekaźnika względem przejścia przez zero napięcia sieci.
    Przekaźniki RM94 2P - być może jakieś inne większe dałyby radę, te wydawały się
    wystarczające z zapasem ze względu na moc, a jednak nie do końca.

  • 4. Data: 2023-10-22 08:36:14
    Od: m <...@e...com>

    W dniu 20.10.2023 o 10:44, Jacek pisze:

    > W granicach napięć i prądów dopuszczalnych dla danego typu przekaźnika
    > jest to OK. Pytanie jest takie - po co zwierać do N to obciążenie?

    by z drugiej strony podać napięcie na 3 obciążenia połączone szeregowo.

  • 5. Data: 2023-10-22 08:49:42
    Od: m <...@e...com>

    W dniu 20.10.2023 o 21:30, M M pisze:
> [...]
    > Przekaźniki RM94 2P - być może jakieś inne większe dałyby radę, te wydawały się
    wystarczające z zapasem ze względu na moc, a jednak nie do końca.
    Dziękuję za info. Źle to wróży dla mojego obciążenia. Z drugiej strony
    mam tylko czystą rezystancję.

  • 6. Data: 2023-10-22 10:42:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    a na styk załączany L. Obciążenie do styku przełączanego. Pytanie mam
    czy ktoś robił coś takiego czy działało ?
    Przecież przełącznik faz tak działa, tam sa zwykłe przekaźniki i między
    stykami mają więcej niż 230 bo 400V.
    Ważne jest zabezpieczenie żeby dwa nie zadziałały razem i gaszenie łuków
    przy obciążeniu indukcyjnym to w kontekście tego co MM napisał o
    wentylatorach.
    Dlatego użyj przekaźników z parą zestyków, niech jedna rozłącza co druga
    para ma zewrzeć.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2023-10-22 11:38:33
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 22.10.2023 08:36, m wrote:

    > by z drugiej strony podać napięcie na 3 obciążenia połączone szeregowo.

    Czyli chcesz przełączać trzy grzałki z szeregowo na równolegle?
    A nie możesz tak:
    https://tinyurl.com/yt5xvbrk
    ?

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2023-10-22 11:56:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 22.10.2023 o 10:42, Janusz pisze:
> [...]

    > wentylatorach.
    > Dlatego użyj przekaźników z parą zestyków, niech jedna rozłącza co druga

    Stycznik i przekaźnik to jednak nie to samo.

    P.P.

  • 9. Data: 2023-10-23 09:39:25
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Przekaźniki RM94 2P - być może jakieś inne większe dałyby radę, te wydawały się
    wystarczające z zapasem ze względu na moc, a jednak nie do końca.

    Prędzej coś z R15 ale przekaźniki przełączające większy prąd mają
    tendencję do "klejenia się". Lepiej użyć stycznika bo się bardziej
    nadaje do takich przełączeń prądowych.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2023-10-23 11:47:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Oct 2023 08:22:02 +0200, m wrote:
> [...]
    > a na styk załączany L. Obciążenie do styku przełączanego. Pytanie mam
    > czy ktoś robił coś takiego czy działało ?

    Generalnie do tego przekazniki służą, żeby działało.
    Tylko uwaga - to jest AC, dla DC sa inne parametry.

    > czy też należy spodziewać się
    > łuku pomiędzy stykami nieruchomymi ?. To generalnie wielostopniowe
    > obciążenie regulowane przekaźnikami ma być.

    I musisz przełączac miedzy fazą a N?

    P.S. o ile pamietam, dawało sie to zrobić drabinką R-2R, ale nie
    pamietam dokladnie jak.

    J.