  • Data: 2021-10-13 20:15:30
    Temat: Re: raport smartctl, opinia
    Od: ptoki <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    środa, 13 października 2021 o 12:31:49 UTC-5 Roman Tyczka napisał(a):
    > Mam wadliwy dysk WD RED, od samego początku były z nim problemy,
    > realokacje bloków, itd.
    > Trzymam na nim pierdoły typu filmy, ale ostatnio kopiowałem z niego film
    > i był błąd odczytu, więc postanowiłem go całego zapisać losowymi danymi,
    > żeby zmusić do ponownej realokacji bad sectorów jeśli jeszcze ma gdzie.
    > Potem zapuściłem self-test i teraz mam wyniki, ale potrzebuję, żeby ktoś
    > bardziej obeznany z diagnostyką rzucił okiem i napisał co myśli:
    >
    > https://pastebin.com/raw/fbnwaL1m

    Wyglada ok.

    te pare realokowanych sektorow to nie duzy problem
    Tu masz wymienione co i jak ogladac:
    https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-smart-stat
    s/

    W praktyce warto patrzec czy ten 196 Reallocated_Event_Count sie powieksza.
    I czy 197 Current_Pending_Sector zawiera cokolwiek.
    Jak nie to olac. dysk pozyje bo nie widac aby na cos narzekal.

    To ze czasem sektory okazuja sie za slabo zapisane i trzeba realokowac to znany
    problem i obejsc go mozna przez robienie backupow.
    Czyli zmuszenie dysku aby calego siebie przeczytal. Wtedy te slabe sektory zaznaczy
    jako slabe i zrealokuje przy nastepnym zapisie a backup masz na boku.

    Wiec jak sie bardzo o niego martwisz to zapisz na niego co tam ma byc, doloz plik ze
    smieciem na reszte powierzchni i zrob backup.
    Slabe sektory zostana pozaznaczane i wyskocza jako 197 a po kolejnym zapisie pojawia
    sie jako 196.

    I tyle.

    Nie zebym polecal ale mialem pare dyskow co juz na smietnik sie zapowiadaly ale dalem
    im sie okazje zreflektowac przez ponowne zapisanie i dzialaja ok juz kolejne
    miesiace/lata.
    Pod linuxem jest narzedzie https://linux.die.net/man/8/badblocks ktore pozwala
    relatywnie nieinwazyjnie przeleciec caly dysk i zapisac/odczytac dane tak aby i dysk
    sie pokapowal ze ma slabe sektory i to narzedzie moglo je sobie zaznaczyc i wykluczyc
    z uzycia. Ludzie maja do tego awersje ale w praktyce nie jest tak zle.

    Jak bledy odczytu nie rosna i parametr 197 nie wzrasta to dysk jest wlasciwie jak z
    fabryki (sporo dyskow nowych ma juz troche realokacji na koncie).