  • 71. Data: 2010-05-03 11:08:52
    Temat: Re: test gimnazjalny 2010
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik bartekltg napisał:

    > Termodynamika jest w tym, ze wbrew temu, co pare osob tu powiedzialo
    > (o zgrozo, patrzac na grupe, byc moze inzynierow!) lodowka/pompa
    > cieplna
    > nie dziala tak, ze tyle samo ciepla oddaje, co pobiera.

    Ale cała termodynamika dzieje się wewnątrz bebechów lodówki i wnikanie w
    nią nie jest niezbędne - z zasady zachowania energii i prostej
    obserwacji że lodówka nie pobierając energii z sieci elektrycznej nie
    chłodzi można spokojnie wywnioskować poprawną odpowiedź.

    I jak już pisałem - pierwszą kosmiczną też idzie prościej jak w
    kiepskich podręcznikach wyprowadzić...

    --
    Darek

  • 72. Data: 2010-05-04 06:15:53
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Ale pomijac potwornosc, to jak najbardziej to natezenie pradu ma
    > jeszcze swoja moc, i nawet elektryk-purysta musi sie z tym zgodzic.

    Nie. Natężenie prądu nie ma żadnej mocy. Chyba że chodzi o moc Harego
    Pottera albo Lorda Valendroda.

  • 73. Data: 2010-05-04 10:26:45
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2 Maj, 23:26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tylko skoro lodowka jest otwarta, to mozna zalozyc ze T_wy=T_we.

    Kaloryferek z tylu lodowki jest cieplejszy od otoczenia.
    Tak samo chlodzaca czesc lodowki bedzie zimniejsza niz
    'srednia temperatura w pomieszczeniu'.

    > Czy ukladajacy pytanie sobie zdawal sprawe ze strat czy nie,
    > oto jest pytanie.

    Mogl je pominac. Nadal jedyna prawidlowa odpowiedzia
    (dla dzialajacej lodowki) jest zwiekszenie temperatury pomieszczenia.

    pozdr
    bartekltg

  • 74. Data: 2010-05-04 12:57:39
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "f" <f...@c...gh> napisał w wiadomości

    > Nie oczekujemy niczego nadzywczajnego od gimnazjalistów.
    > Żądamy, by twórca poprawnych odpowiedzi w teście gimnazjalnym znał się na
    > rzeczy.

    OK, w teście tykającym fizyki wypowiedzi powinny być precyzyjne i "prąd o
    mocy" nigdy nie powinien się pojawić.

    > Sformulowanie prąd bywa stosowane zamiennie z natężeniem prądu, ale z
    > niczym więcej.

    Nie zupełnie. W rozróżnieniu: kuchenka na gaz i kuchenka na prąd słowo prąd
    nie jest zamiennikiem natężenia prądu.

    > Za jakiś czas mowa się zmieni i to już nie będzie razić, ale jeszcze tak
    > nie jest.

    Mnie już od lat nie razi dialog: - Kupiłem kuchenkę. - Na gaz, czy na prąd?
    Ale być może w niektórych rejonach Polski akceptacja takiej formy następuje
    znacznie wolniej.
    P.G.

  • 75. Data: 2010-05-04 13:24:46
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > No a teraz ten przykład:
    > Pociąg wyjeżdża z miasta A do miasta B i jedzie ze stałą prędkością
    > 60km/h.. W tym samym momencie z miasta B do miasta A jedzie drugi pociąg z
    > prędkością 40km/h. Po jakim czasie pociągi spotkają się? Z miasta A do B
    > jest 120km.
    > Moje rozwiązanie to standardowe, równanie takie, że v1*t + v2 * t = s
    > :)... Rozwiązanie nauczycielki:
    > t1 = s / v1
    > t2 = s / v2
    > t = t2 - t1 :D:D:D...

    A co powiesz na panią doktor fizyki prowadzącą ćwiczenia na politechnice
    (1980), która rozwiązując zadanie z rzutu ukośnego przyjmuje, że prędkość
    ciała (styczna do chwilowego kierunku ruchu) jest stała.
    Taki błąd jeszcze daje się zrozumieć (doktorat mogła przecież robić z
    "innej" fizyki), ale ona na 2 kolejnych zajęciach nie dała się przekonać, że
    jest inaczej. Dopiero interwencja u profesora....
    To nie pochodzi z mojego własnego doświadczenia, ale znam to z absolutnie
    (dla mnie) pewnego źródła.
    P.G.

  • 76. Data: 2010-05-04 13:44:43
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 03.05.2010 13:08, "Dariusz K. Ładziak" pisze:

> [...]
    > chłodzi można spokojnie wywnioskować poprawną odpowiedź.
    >
    > I jak już pisałem - pierwszą kosmiczną też idzie prościej jak w

    Problem jest taki, że "poprawna odpowiedź" to rzecz względna... dla
    mnie, dla Ciebie, dla wielu piszących tu osób poprawna, logiczna i pewna
    odpowiedź brzmi "temperatura w pomieszczeniu zwiększy się". Jednak na
    tych testach, osoba układająca to pytanie (zapewne wykształceniem
    związana z fizyką) prawidłowa odpowiedź brzmiała "temperatura nie zmieni
    się"... i co ciekawe - tylko jedna osoba w jakiejś tam grupie zaznaczyła
    PRAWDZIWĄ (czyli niewłaściwą) odpowiedź. Pozostałe osoby, zaznaczały
    NIEPRAWDZIWĄ odpowiedź, czyli tą "właściwą"... i zastanawia mnie skąd to
    się bierze??!!

    Konop

  • 77. Data: 2010-05-04 14:00:02
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 4 Maj, 15:44, Konop <k...@g...pl> wrote:

> [...]
    > tych testach, osoba układająca to pytanie (zapewne wykształceniem
    > związana z fizyką) prawidłowa odpowiedź brzmiała "temperatura nie zmieni

    O tym wlasnie pisalem. Ta osoba na pewno nie miala wyksztalcenia
    zwiazanego z fizyka. Albo nic z tych studiow nie wyniosla.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 78. Data: 2010-05-04 18:52:24
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik bartekltg napisał:
    > O tym wlasnie pisalem. Ta osoba na pewno nie miala wyksztalcenia
    > zwiazanego z fizyka. Albo nic z tych studiow nie wyniosla.

    Jak to nic? Paprotkę i parę sadzonek kaktusów!

    A na poważnie - jeśli autor tego tekstu nie miał wykształcenia w
    zakresie fizyki to urzędnik który pozwolił mu test układać powinien
    zwrócić państwu koszty wydania, dystrybucji i koszty egzaminu. A jak
    miał - to sam powinien zwrócić koszt studiów i wszystkie dotychczas
    otrzymane pensje nauczycielskie. No, nie będę nieludzki - niech mu służy
    prawo regresu względem tych co go tak niecnie oszukali i dali mu dyplom.

    --
    Darek

  • 79. Data: 2010-05-05 13:32:12
    Od: Michal Schulz <m...@o...eu>

    Mirek wrote:

    > Tutaj akurat problemu nie było - być może był nawet tam zwrot "pracującą
    > lodówkę" - w każdym razie nikomu nie przyszło do głowy, że może nie być
    > włączona.
    > Autor testu "oczywiście" miał na myśli lodówkę będącą idealną pompą
    > ciepła, czyli "prawidłowa" była odpowiedź c.

    prawidlowa byla odpowiedz a.

    > Fizyk tłumaczył, że przecież każdy powinien wiedzieć jak działa lodówka
    > - wewnątrz chłodzi na zewnątrz grzeje, a to co grzeje na straty... to
    > tego nie było na lekcji i możemy w tym przypadku zaniedbać.

    W ten pan "Fizyk" kilka(nascie) lat temu nie zdal by do drugiej/trzeciej
    klasy w zadnym normalnym liceum ogolnoksztalcacym (*).

    (*) W moim liceum nawet profil ogolny uczyl sie na lekcjach fizyki tego, ze
    nawet idealna pompa cieplna wykonuje _prace_, czyli oddaje w jednym miejscu
    _wiecej_ ciepla niz w innym pobrala.

    --
    Michal Schulz

  • 80. Data: 2010-05-06 07:34:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 05 May 2010 15:32:12 +0200, Michal Schulz wrote:
> [...]
    >nawet idealna pompa cieplna wykonuje _prace_, czyli oddaje w jednym miejscu

    Profil mat-fiz magluje jednak te pompy ciepla, a wtedy wychodzi ze
    idealna pompa miedzy takimi samymi temperaturami przepompowuje cieplo
    bez doplywu energii.

    Podobnie nieudane pytanie testowe: "z rowni pochylej spuszczono
    jednoczenie szescian, kule i walec. ktory przedmiot najszybciej
    znajdzie sie na dole. Zalozyc brak tarcia".

    J.