  • 21. Data: 2017-01-01 22:50:56
    Temat: Re: usb -> rs232
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 31.12.2016 o 17:22, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > natomiast na pewno problemem
    > może być w tych przejściówkach kwarc lub raczej układ zegara

    A dlaczego problemem miałby być zegar? USB wymaga dużo większej
    stabilności zegara niż RS232 a techniki synchronizacji generatorów RC
    przy pomocy SOF z USB są już chyba dawno dobrze opanowane - wystarczy
    popatrzeć na mikroskopijne pendrive'y USB czy adaptery BT, nie ma w nich
    miejsca na rezonator kwarcowy.

    hasło do google: crystalless usb

  • 22. Data: 2017-01-01 23:55:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 Jan 2017 22:50:56 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
> [...]
    wystarczy
    > popatrzeć na mikroskopijne pendrive'y USB czy adaptery BT, nie ma w

    Nawet nie trzeba synchronizowac, niektóre mcu do usb mają generatory
    rc dokładne w granicach 0.15% (np. pic18f26j50), kwarc niepotrzebny.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2017-01-02 04:36:23
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Adam wrote:
    > Zastosuj DB9F/DB9F

    Tylko uwaga, zwykle gender changer ma piny przeniesione "jeden do jeden".
    Meskie i zenskie DB9 maja zamienione ze soba RX z TX. Bardziej pasowalby
    kabel null modem.

    Sa gotowe moduly MAX3232 z wtykiem DB9, niestety wyprowadzone maja jedynie
    linie RX/TX, co wyklucza je z niektorych zastosowan.
    Zarowno zenskie
    www.aliexpress.com/item/MAX3232-RS232-to-TTL-Serial-
    Port-Converter-Module-DB9-Connector-MAX232/327710135
    20.html
    jak i meskie.
    www.aliexpress.com/item/MAX3232-RS232-to-TTL-Serial-
    Port-Converter-Module-DB9-Connector-MAX232/203854803
    9.html
    Na nie tez trzeba uwazac, bo jak dobrze pamietam podpina sie do RX w takim
    module, do RX w konwerterze USB-UART (nie na przemian, jak prawie zawsze).

    Jako USB-UART mozna kupic FTDI FT232RL.
    www.aliexpress.com/item/1pcs-FT232RL-FTDI-USB-3-3V-5
    -5V-to-TTL-Serial-Adapter-Module-forArduino-Mini-Por
    t/32669535391.html
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 24. Data: 2017-01-02 08:24:05
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 01.01.2017 o 23:55, Marek pisze:
> [...]
    >
    > Nawet nie trzeba synchronizowac, niektóre mcu do usb mają generatory rc
    > dokładne w granicach 0.15% (np. pic18f26j50), kwarc niepotrzebny.

    Z dokumentacji wynika, że to wartość typowa a nie maksymalna, która
    wynosi +/-1%.

  • 25. Data: 2017-01-02 08:52:05
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-01-01 o 22:50, Zbych pisze:

> [...]
    > przy pomocy SOF z USB są już chyba dawno dobrze opanowane - wystarczy
    > popatrzeć na mikroskopijne pendrive'y USB czy adaptery BT, nie ma w nich

    Chociażby dlatego, że są układy, które tego kwarca wymagają. Np. stare
    FTDI. Chyba, że sugerujesz że jakiś Chińczyk będzie siedział i
    podmieniał zawartość scalaków... no nie wiem ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 26. Data: 2017-01-02 09:07:27
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 02.01.2017 o 08:52, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Chociażby dlatego, że są układy, które tego kwarca wymagają. Np. stare
    > FTDI. Chyba, że sugerujesz że jakiś Chińczyk będzie siedział i
    > podmieniał zawartość scalaków... no nie wiem ;)

    No to skoro ten kwarc tam jest to tym bardziej nie ma problemu. Nadal
    nie napisałeś skąd mają się brać problemu z zegarem, skoro USB do
    działania potrzebuje przynajmniej 4x dokładniejszego zegara niż RS232.

  • 27. Data: 2017-01-02 09:29:31
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-01-02 o 09:07, Zbych pisze:

    > No to skoro ten kwarc tam jest to tym bardziej nie ma problemu. Nadal
    > nie napisałeś skąd mają się brać problemu z zegarem, skoro USB do
    > działania potrzebuje przynajmniej 4x dokładniejszego zegara niż RS232.

    No i co z tego? Zakładasz poprawną konstrukcję urządzenia, a ona wcale
    taka być nie musi. Nie wspominając o układach, które mają emulować
    układy znanych producentów, ale niekoniecznie robią to poprawnie. Nie
    mówimy tu o tym, co da się teoretycznie zrobić, tylko o konkretnych
    spierniczonych urządzeniach, robiących problemy począwszy od "w ogóle
    nie zameldowało się w systemie", poprzez "coś widać, ale jest jakiś
    kłopot i nie wiem co to jest", do braku poprawnej transmisji na RS232 od
    czasu do czasu (ciągle również). Takie same urządzenia, na dodatek
    zmiennie w czasie od zakupu i od włączenia. Swego czasu było sporo o tym
    na sieci.

    Pozdrawiam

    DD

  • 28. Data: 2017-01-02 10:11:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 2 Jan 2017 08:24:05 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Z dokumentacji wynika, że to wartość typowa a nie maksymalna, która
    > wynosi +/-1%.

    to nie ma znaczenia gdyż dopuszczalna dewiacja na USB to 1.5%, więc
    nadal kwarc do niczego potrzebny.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2017-01-02 11:04:41
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-01-02 o 10:11, Marek pisze:

    > to nie ma znaczenia gdyż dopuszczalna dewiacja na USB to 1.5%, więc
    > nadal kwarc do niczego potrzebny.

    No to sobie poteoretyzowałeś.
    A teraz zajrzyj do pdf-a od FT232H albo FT2232 albo 4232. I porównaj z
    FT232R. I najlepiej napisz do FTDI że ten kwarc tam jest niepotrzebny i
    będzie działać bez niego.
    No normalnie ręce opadają.

    Pozdrawiam

    DD

  • 30. Data: 2017-01-02 11:09:09
    Od: w systemie siła 'PO/EU <N...@g...pl>

    o co chodzi z tym zamienionym rx i tx? może dlatego mi nie działa?