  • Data: 2022-10-30 20:42:26
    Temat: Re: [zabytek] 486 - problemy z dyskietkami
    Od: "k...@g...com" <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Saturday, October 29, 2022 at 11:13:19 AM UTC-7, heby wrote:
    > 2) cache uwalone
    > Na szybko: jesli płyta ma cache, wydłub go i deaktywuj (jesli trzeba)
    > zworką.

    BINGO! Co ciekawe: cache zewnętrzny działa OK w trybie write-thru. Jeśli w BIOS
    przełącze na "Internal" (zamiast Both) - działa również write-back które jest dużo
    szybsze (W-T cache'uje tylko odczyt). Mam zapasowe kostki z innej płyty, spróbuję
    przełożyć. Ciekawostka: system zawiesza się 'na miękko' tzn. przerwania dalej
    działają, można zrobić reset z klawiatury. Druga ciekawostka, może związana może nie:
    system w ogóle się nie uruchamia przy wyłączonym turbo, ciemny ekran.
    Checkit - wszystko ładnie przechodzi (oprócz dyskietki - seek error). Ale nagrywając
    instalke DOS-a 5.0 kilka razy, w końcu przeszło!
    Prędkość (dhrystone) w checkit - szybciej jest z wył. zewn. cache + Write-Back niż z
    zewnętrznym ale W-Thru. Taka ciekawostka.

    On Saturday, October 29, 2022 at 10:38:38 PM UTC-7, Marcin Debowski wrote:
    > A nie masz jakiś dysków PATA? Widzę po kilkadziesiąt zł na Allegro..

    Ciężko dostać dobry. Poza tym to woolne jest i mając ten emulator na SD, przekładam
    kartę do kompa i wrzucam co mi się podoba bezpośrednio - bardzo wygodne. Jedynie
    początkowo instalke DOS-a trzeba zrobić i tyle.

    Prędkość dysku (pamiętam!) z mojego 386 w 1993 r. (Conner 80MB) była 230KB/s. A tutaj
    mam 1800KB/s i niemal zerowy seek time. Owszem dysk byłby spoko mieć prawdziwy ale tu
    dochodzimy do problemu - mieszkam w USA i wszystkie te zabytki raczej nie idą tanio.

    > Tak przy okazji, bo podobne zabawy pewnie zacznę za parę lat... widzę,
    > że nowe klawiatury ps/2 są nadale dostępne. Te przejściówki DIN->ps/2
    > rozsądnie działają, czym masz w mobo już ps/2 lub starą klawiaturę z DIN?

    Owszem, ale odstręczają mnie przyciski windowsowe i ogólnie całe na biało.... to nie
    to. Kupiłem z braku laku nówkę - i to jeszcze ze złączem DIN5 i wbudowaną myszką -
    śmieszna cena. O tą: https://www.ebay.com/itm/174757796021 (są też na PS2).
    Przejściówka musi działać bo tam nic nie ma - tylko inne złącze, kiedyś zrobiłem sam.

    > Inne pytanie, bazujesz na swoich starych zasobach, czy kupujesz części?
    > Jeśli to pierwsze to zastanawiam się jak się te wszystkie komponenty
    > zachowują np. po 20-30 leżakowania. Mam ze 2-3 zestawy, i386sx, jakieś
    > i486 w wersji full tower, trochę 20-60MB dysków, wszystko nieruszane od
    > prawie 30 lat. Czego się spodziwać przy próbach uruchomienia i czy jedna
    > gaśnica wystarczy?

    Obudowę i stację miałem nową-starą natomiast cała reszta to właśnie wygrzebałem z
    kartonu pozostawionego w szafie 20 lat temu. Płyta główna miała jakieś bóle, ale
    przeszło po myciu izopropylem i wymianie akumulatorka (one wylewają jeśli były
    zostawione i potrafią wyżreć ścieżki). To jest 486 jeszcze tylko na 5V (do 80MHz są
    procki), VLB (nie ma PCI), BIOS jaki chciałem - AMI taki jak wcześniej w 386 (z tym
    tykającym "odliczaniem" pamięci). Grafa ISA - kultowy Trident 9000 - wszystko działa.
    Problemem były dwa (!) zdechłe kontrolery IO, w sumie najprostsza karta. Trzecia
    zadziałała ale sie wykosztowałem na ebayu. Zasilacz zdechł, musiałem też kupić -
    nówke, ale już taki chiński gówno-OEM z lat 2000, kabelki i blacha cieniutkie.

    Generalnie ten sprzęt działa, bo to czasy sprzed ROHS czyli lutowanie z ołowiem :)
    Mam też inne hobby - automaty telefoniczne w USA, sporo elektroniki na procku Z80. Po
    30 latach stania na słońcu w Arizonie (spokojnie sprzęty się nagrzewają do 50-60
    stopni) czy na mrozach, to dalej działa. Ale warto mieć "zapas". Niestety - podobnie
    jak w USA - w Polsce już też nikomu się nie chce sprzedawać tego za grosze, więc ceny
    są często absurdalne.

    P.