  • Data: 2021-06-21 08:55:25
    Temat: Re: zdjęcia na dysku i błędy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 11 Jun 2021 08:07:21 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
    > Robię właśnie większy porządek na NAS'ie gdzie trzymam bieżącą kopię m.in.
    > archium zdjęć. To archiwum jest trzymane na dyskach od jakiś 20 lat,
    > oczywiście nie wszystkie zdjęcia z tego samego okresu, ale taki z grubsza
    > zakres czasowy. Archiwum było od czasu do czasu przemieszczane na nowe
    > dyski, czy nowy NAS, słowem normalna ekspolatacja czy migracja zasobów.
    >
    > No więc jest tak: z grubsza 1% zdjęć jest uszkodzonych. Manifestuje się to
    > w ten spob, że zdjęcie do pewnego momentu jest ok, a potem zmienia się
    > zwykle np. jasność i zwykle też barwa.

> [...]
    upt-jpeg.jpg

    I zauwaz, ze przesuniecie nastapilo.

    Jest to charakterystyczne dla kodowania o zmiennej dlugosci slowa,
    wystepujacej w JPG - wystarczy jeden bit zmienic, aby dlugosc
    odtworzonego fragmentu sie zmienila, i nastapilo takie przestawienie.

    Ale widze, ze musze cos doczytac o kodowaniu JPG, bo tej zmiany koloru
    i jasnosci nie bardzo rozumiem.

    Tak czy inaczej - moze to byc przeklamany jeden bit, a moze byc np
    wyzerowany caly sektor, bo z tego zdjecia to trudno ustalic.

    Twarde dyski maja sumy kontrolne, beda probowaly wielokrotnie odczytac
    sektor az moze sie kiedys uda.
    Mialem kiedys uszkodzony HDD, odczyt niektorych sektorow trwal
    sekundy, ale takich naprawde nieodczytywalnych bylo bardzo malo,
    a bledow w tych, co sie odczytaly, to chyba nie bylo.

    Ale skoro to NAS, to przyczyn moze byc wiecej - przeklamania w
    transmisji sieciowej, czy np miedzy karta/chipem ethernet a pamiecia,
    czy miedzy pamiecia a dyskiem. Bo zakladam, ze to juz przez procesor
    nie przechodzi, ma jakies DMA.

    Dobrze byloby ustalic, jakiego rodzaju sa roznice - pojedyncze bity,
    czy cale sektory 512 bajtow. I czy to przypadkowe bledy przy odczycie,
    czy blednie zapisane dane, ewentualnie - pozniej zmienione.

    Tylko ... czy mi sie wydaje, czy ona mialaby tu dwa nosy?
    Bo w gornej czesci jakby widac podstawe lewej czesci, a prawa w dolnej
    czesci zdecydowanie nizej.
    Cos sie zgubilo, czy wrecz odwrotnie - cos sie zduplikowalo?

    J.