  • 1. Data: 2021-06-11 10:07:21
    Temat: zdjęcia na dysku i błędy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Robię właśnie większy porządek na NAS'ie gdzie trzymam bieżącą kopię m.in.
    archium zdjęć. To archiwum jest trzymane na dyskach od jakiś 20 lat,
    oczywiście nie wszystkie zdjęcia z tego samego okresu, ale taki z grubsza
    zakres czasowy. Archiwum było od czasu do czasu przemieszczane na nowe
    dyski, czy nowy NAS, słowem normalna ekspolatacja czy migracja zasobów.

    No więc jest tak: z grubsza 1% zdjęć jest uszkodzonych. Manifestuje się to
    w ten spob, że zdjęcie do pewnego momentu jest ok, a potem zmienia się
    zwykle np. jasność i zwykle też barwa.

    https://betanews.com/wp-content/uploads/2015/03/corr
    upt-jpeg.jpg

    Wygląda mi to na błędy albo typu bit rot albo błąd np. pamięci
    podczas zapisu. Pojedyńcze bity najprawdopodobniej.

    A jak to wygląda u Was? Tzn, jak weźmiecie przeglądarkę do zdjęć i
    przejrzycie np. 3000, ile z tego będzie tak trafionych? Dla klarowności:
    to nie są błędy plików, więc plik się czyta zupełnie prawidłowo.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2021-06-11 10:52:25
    Temat: Re: zdjęcia na dysku i błędy
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/06/2021 10:07, Marcin Debowski wrote:
    > A jak to wygląda u Was? Tzn, jak weźmiecie przeglądarkę do zdjęć i
    > przejrzycie np. 3000, ile z tego będzie tak trafionych?

    0% na kilka TB zdjęci i filmów.

    To prawdopodobnie nie jest wina dysku, tylko metody przesyłu informacji
    (siec/interfejs/OS/hardware).

    NASy, bez względu na markę, to jednak dośc kiepskie softwareowo i
    hardwareowo narzędzia (najczęsciej stare wersje software, albo wręcz
    napisane lokalnie przez producenta własne) i możesz sie spodziewać po
    nich wszystkiego, że przekłamują podczas transmisji również.

    Używam NASa. Ale własnego, bazującego na normalnym OS i normalnym
    hardware. Gotowe wynalazki okazały się zbyt żałosne i popsute.

  • 3. Data: 2021-06-11 12:07:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-11, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > 0% na kilka TB zdjęci i filmów.

    Kilku TB nie przejrzałeś w takim czasie. Lepiej zerknij.

> [...]
    >
    > Używam NASa. Ale własnego, bazującego na normalnym OS i normalnym
    > hardware. Gotowe wynalazki okazały się zbyt żałosne i popsute.

    To są moje DIY NASy. Obecny na btrfs'ie. Był co prawda Synology przez
    jakieś 3 lata, ale patrz dalej. Teraz jeszcze zerknąłem na ostatnie parę
    lat i jest dużo lepiej (a siedziało również na ww. Synology), więc pewnie
    wszystko na poziomie 0.3%, ale jest parę zastanawiających rzeczy. Te co
    dotąd sprawdziłem, to na poziomie 1% jest z Lumixa T7Z i EOSa 40D. Sony
    F828, zdjęcia sprzed jakiś 18lat, może z jedno oszkodzone na tysiąc. Mały
    Casio z podobnego okresu, pewnie z 2%. IxusV3, równie stare, praktycznie
    zero. Chyba odkopię co mam na m-dyskach i porównam. Tylko, że na m-dyski
    to poszło dopiero jakieś 5-6 lat temu. Może one byłu od początku a nie
    zwróciłem uwagi? - Nb. Internety twierdzą, że najczęstszą przyczyną tego
    typu wad są karty pamięci.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-06-11 12:27:42
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/06/2021 12:07, Marcin Debowski wrote:
    > Kilku TB nie przejrzałeś w takim czasie. Lepiej zerknij.

    Przeglądam co miesiac od nastu lat. Automatycznie.

    Nazywa się to MD5.

    > Internety twierdzą, że najczęstszą przyczyną tego
    > typu wad są karty pamięci.

    To też prawda, na przestrzeni nastu lat wywaliłem gdzies pod ~20 kart SD
    uszkadzających pojedyncze bity. Je również torturuje regularnie.

  • 5. Data: 2021-06-11 13:20:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-11, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Przeglądam co miesiac od nastu lat. Automatycznie.
    >
    > Nazywa się to MD5.

    Dlatego przeszedłem na btrfs i dodatkowo zacząłem robić par2. Młodszym
    będąc sprzętom ufałem.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-06-11 14:29:07
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 11.06.2021 o 12:27, heby pisze:

> [...]
    >
    > To też prawda, na przestrzeni nastu lat wywaliłem gdzies pod ~20 kart SD
    > uszkadzających pojedyncze bity. Je również torturuje regularnie.

    Karty są w tej chwili na tyle tanie, że można stosować je tylko raz.
    Proponuję przejrzeć te uszkodzone zdjęcia innym programem. Ciekawe, czy
    będzie tak samo.

    P.P.

  • 7. Data: 2021-06-12 01:14:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-11, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:
    > Karty są w tej chwili na tyle tanie, że można stosować je tylko raz.
    > Proponuję przejrzeć te uszkodzone zdjęcia innym programem. Ciekawe, czy
    > będzie tak samo.

    W sumie o tym nie pomyślałem, a to dobry pomysł, choć trwałość podaje się
    rzędu 10 lat. Wciąż lepsze to niż mechniczny dysk twardy, szczególnie, że
    to dodatkowa kopia.

    W każdym razie problem nie jest na pewno w samych aparatach bo wbudowane w
    jpg miniaturki są nadal poprawne, więc w momencie zapisu na kartę tego
    błędu nie było.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2021-06-12 11:01:37
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > W każdym razie problem nie jest na pewno w samych aparatach bo wbudowane w
    > jpg miniaturki są nadal poprawne, więc w momencie zapisu na kartę tego
    > błędu nie było.

    Zwróć uwagę na fakt, że format jpg zmieniał się w czasie. Jeśli masz
    ponad dwudziestoletnie pliki, to mogą one być niezgodne z Twoim
    programem. Dlatego warto spróbować otworzyć je w paru innych programach.

    P.P.

  • 9. Data: 2021-06-12 13:13:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-12, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:
> [...]
    > ponad dwudziestoletnie pliki, to mogą one być niezgodne z Twoim
    > programem. Dlatego warto spróbować otworzyć je w paru innych programach.

    Sprawdziłem, to nie to, ale jest i ciąg dalszy. Zacząłem sprawdzać stare
    karty CF - EOS 40D używa jeszcze takich. Szczęśliwie wkrótce po jego
    zakupie zaczęła się w kartach rewolucja i karty 1GB/2GB po wyczyszczeniu
    lub nie powędrowały do pudełka. To co zostało wyczyszczone, odzyskałem
    (14to letnie karty). Przejarzałem około 1000 zdjęć bezpośrednio z tych
    kart i żadne nie ma takich uszkodzeń. Co więcej, znalazłem również
    zdjęcia wolne od uszkodzeń, które w archiwum mają uszkodzenia. Więc to
    też nie karty.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2021-06-12 16:35:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > W sumie o tym nie pomyślałem, a to dobry pomysł, choć trwałość podaje się
    > rzędu 10 lat. Wciąż lepsze to niż mechniczny dysk twardy, szczególnie, że
    > to dodatkowa kopia.

    To raczej nie jest lepsze niż mechaniczny dysk twardy, ani nawet SSD,
    aczkolwiek oczywiście każda dodatkowa kopia jest plusem.

    > W każdym razie problem nie jest na pewno w samych aparatach bo wbudowane w
    > jpg miniaturki są nadal poprawne, więc w momencie zapisu na kartę tego
    > błędu nie było.

    To nie jest prawidłowa implikacja (miniaturki mogą być poprawne mimo
    uszkodzenia głównego JPEGa), ale najprawdopodobniej jednak problem leży
    w NASie, transmisjach itd.

    Dobrze byłoby przyjrzeć się tym uszkodzonym plikom - nie w sensie
    ratowania ich, ale w sensie zbadania typu błędu. Czy to np. jest cały
    zepsuty sektor (jakiej wielkości?), czy jakieś pojedyncze błędy bitowe,
    bajtowe, albo jeszcze inne - często można z tego sporo wywnioskować.
    Z tym że oczywiście najłatwiej znaleźć błędy przez porównanie z "dobrą"
    kopią, tu to nie zadziała.

    Dobrym rozwiązaniem jest przechowywanie istotnych dokumentów w kilku
    kopiach, z okresowym sprawdzaniem sum kontrolnych (haszy typu MD5 albo
    lepiej SHA256+ jeśli ktoś chce tam trzymać dowolne pliki - np. znane
    kolizje słabszych haszy). Wtedy mamy "wczesne ostrzeganie", zwykle
    wskazujące na problemy ze sprzętem.
    --
    Krzysztof Hałasa