  • 1. Data: 2009-05-01 10:28:52
    Temat: Regulacja obrotów silnika - PWM
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam
    Chce regulowac predkoscia obrotowa silnika 12VDC o mocy 200W poprzez
    sterownik PWM. Czy ma znaczenie praktyczne z jaka czestotliwoscia bedzie
    pracowal sterownik. Uklad mam zaprojektowamy tak ze czestotliwosc zalaczania
    tranzystora MOSFET IRFP064 wynosi 270Hz. Czy lepiej obniżyć częstotliwość
    np. do 100Hz czy może ją podwyższy np do 500Hz?
    Jakie to ma znaczenie praktyczne dla pracy silnika?

  • 2. Data: 2009-05-01 10:49:25
    Temat: Re: Regulacja obrotów silnika - PWM
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > np. do 100Hz czy może ją podwyższy np do 500Hz?
    > Jakie to ma znaczenie praktyczne dla pracy silnika?

    W silniku są cewki a to kojarzy się z indukcyjnością. Jedne silniki dają się
    sterować większą częstotliwością inne nie dają. Musisz dobrać częstotliwość do
    tego silnika. Nie ma uniwersalnej zasady.

  • 3. Data: 2009-05-01 16:35:13
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    Mam silnik 12V ~100W sterowany PWM ~20kHz. Wszystko sprawuje się bardzo
    dobrze. Tranzystor wykonawczy (bez radiatora) jest lekko ciepły.

  • 4. Data: 2009-05-01 20:42:45
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości
    > Mam silnik 12V ~100W sterowany PWM ~20kHz. Wszystko sprawuje się bardzo
    > dobrze. Tra za anzystor wykonawczy (bez radiatora) jest lekko ciepły.

    20kHz to chyba troche przesada. Duzo strat wtedz traci sie na przelanczaniu
    tranzystora.

  • 5. Data: 2009-05-01 21:29:30
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    "roxy" <k...@o...pl> wrote in message news:gtfms8$qhl$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości
    >>
    > 20kHz to chyba troche przesada. Duzo strat wtedz traci sie na
    > przelanczaniu tranzystora.

    na jakiej podstawie tak twierdzisz ? w moim ustrojstwie też mam koło 20kHz,
    silnik 12V 60W, macha mechaniką dość dynamicznie, sterowany starym dobrym
    L298, ktory tez bez radiatora sobie nieźle radzi ...

    @

  • 6. Data: 2009-05-01 21:48:42
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Mam silnik 12V ~100W sterowany PWM ~20kHz. Wszystko sprawuje się bardzo
    > 20kHz to chyba troche przesada. Duzo strat wtedz traci sie na przelanczaniu
    > tranzystora.

    Skoro tranzystor wykonawczy bez radiatora jest lekko ciepły, to znaczy,
    że strat dużych nie ma ;)... uwzględniając, że silnik 100W (zapewne mocy
    użytecznej!), a na tranzystorze zapewne <1W (skoro nie jest gorący), to
    sprawność nie jest zła ;)...

    Pozdrawiam
    Konop