  • 1. Data: 2010-02-12 10:23:39
    Temat: Rondo
    Od: WoJ <w...@w...pl>

    Witam!
    W moim pieknym, ale niewielkim miescie od kilku lat funkcjonuja ronda.
    Niestety tu na Podkarpaciu kierowcy czesto wywodza sie z tych, ktorzy
    niedawno porzucili furmanki i zarowno predkosc, jak i technika ich jazdy
    wywodzi sie jeszcze z przyzwyczajen do poprzednich pojazdow.

    No ale wrocmy do rond. Uzywanie kierunkowskazow na rondach nie jest tak
    intuicyjne jak w przypadku prostego skrzyzowania i wielu kierowcow nie
    wie co mowia przepisy o uzyciu ich na rondzie, a sprawa jest prosta: na
    rondzie nie uzywamy kierunkowskazow, z wyjatkiem prawego, przy zjezdzie
    z ronda. Mowie oczywiscie o prostych rondach, gdzie nie ma wielu pasow
    ruchu, ale w tym przypadku wlasciwie tylko o takie chodzi.
    Wyobrazcie sobie jakie zamieszanie na rondzie moze wprowadzic kierowca,
    ktory najpierw wlacza prawy kierunkowskaz, bo wjezdza na rondo skrecajac
    przeciez w prawo, nastepnie wlacza lewy, bo przeciez ma zamiar jechac w
    lewo, a na koncu nie wlacza prawego, no bo... po co.

    Widzialem takich delikwetow! Jechali na dodatek stadem.
    Pozdrawiam!
    WoJ

  • 2. Data: 2010-02-12 12:54:34
    Temat: Re: Rondo
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "WoJ" <w...@w...pl> wrote in message news:hl36n3$g1d$1@news.onet.pl...

    > wie co mowia przepisy o uzyciu ich na rondzie, a sprawa jest prosta: na
    > rondzie nie uzywamy kierunkowskazow, z wyjatkiem prawego, przy zjezdzie z
    > ronda. Mowie oczywiscie o prostych rondach, gdzie nie ma wielu pasow

    To wcale nie jest takie oczywiste i kodeks nigdzie wyraznie nie zabrania
    uzywania kierunkowskazow przed wjazdem na rondo. Ilu ekspertow, tyle opinii.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 3. Data: 2010-02-12 14:19:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010 10:23:39 +0100, WoJ wrote:
> [...]
    >wie co mowia przepisy o uzyciu ich na rondzie, a sprawa jest prosta: na
    >rondzie nie uzywamy kierunkowskazow, z wyjatkiem prawego, przy zjezdzie

    Tylko moze poprzyj to co ci sie wydaje cytatem z przepisow, o ktorych
    nieznajomosci piszesz.

    J.

  • 4. Data: 2010-02-12 18:41:28
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    J.F. napisał(a):
    > Tylko moze poprzyj to co ci sie wydaje cytatem z
    > przepisow, o ktorych nieznajomosci piszesz.

    Rondo to coraz bardziej popularny typ skrzyżowania w naszym
    kraju. Nie doczekało się jednak osobnego rozdziału w
    kodeksie drogowym, dlatego nie będzie również jego fachowej
    definicji.
    Ale nie pomykaj już z lewym kierunkiem po rondzie :D

    http://www.motofakty.pl/artykul/rondo_i_co_dalej.htm
    http://instrukcja.pl/i/jazda_po_rondzie
    --
    Krzysiek

  • 5. Data: 2010-02-12 18:45:51
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "WoJ" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lewo, a na koncu nie wlacza prawego, no bo... po co.
    > Widzialem takich delikwetow! Jechali na dodatek stadem.

    Tak kiedyś uczono sygnalizowania na rondzie więc zdziwienie wynika z młodego
    wieku, albo przeżycia życia na wsi.
    neelix

  • 6. Data: 2010-02-12 18:49:13
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Dodam, że przepisy milczą w kwestii sygnalizacji na rondzie. Często
    sygnalizowanie odbywa się intuicyjnie. Jest jedna zasada: czytelność i jak
    najmniej dyskoteki, ale oficjalnych norm nie ma, bo nasi mondży ministrowie
    nie raczyli ich wymyśleć. Obecnie mamy najgłupszy okres więc jeśli coś się
    zmieni to tylko na gorsze.
    neelix

  • 7. Data: 2010-02-13 22:24:22
    Od: V-Tec <v...@z...pl>

    WoJ pisze:
    [..]
> [...]
    > przeciez w prawo, nastepnie wlacza lewy, bo przeciez ma zamiar jechac w
    > lewo, a na koncu nie wlacza prawego, no bo... po co.

    ee, myślałem, że pojechali może pod prąd skręcając w lewo... widziałem
    takiego. No cóż, zasada ograniczonego zaufania ci pozostaje. Może z
    czasem nauczą się sensownie używać kierunków, choć napisałeś, że macie
    ronda od kilku lat.

    --
    pozdr,
    W.

  • 8. Data: 2010-02-15 12:20:21
    Od: WoJ <w...@w...pl>

    W dniu 13-02-2010 22:24, V-Tec pisze:

> [...]
    > takiego. No cóż, zasada ograniczonego zaufania ci pozostaje. Może z
    > czasem nauczą się sensownie używać kierunków, choć napisałeś, że macie

    Dzieki za pare bardzo fajnych glosow. Oby Ci co trzeba to jeszcze
    przeczytali...
    Rondka sa male i sensowne jest wlaczanie prawego kierunkowskazu przy
    wjezdzie, ale tylko wtedy kiedy sie chce zjechac zaraz w prawo. Jesli
    miala by to byc sygnalizacja wjezdzania na rondo (co przepis zostawia do
    wlasnego wyboru - troche bez sensu, bo co innego mozna by jeszcze
    zrobic?)to czekajacy z prawej moze zinterpretowac jako zamiar skretu w
    prawo i wjedzie i... cium!
    Dalem sie raz juz na to nabrac i wlos zjerzyl mi sie na glowie!
    Pozdrawiam!
    WoJ