  • 1. Data: 2009-02-26 17:21:52
    Temat: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
    Od: m...@o...pl

    Witam,

    Od jakiegos czasu usiluje dojsc, jak dobrac wielkosc rdzenia do
    przetwornicy. Do tej pory posilkowalem sie strona http://schmidt-walter.eit.h-da.de/

    Najpopularniejsze rdzenie Ferroxcube'a maja kartach katalogowych
    podawane Ae, Le i Amin. Strona Heinza Schmidt-Waltera wylicza
    maksymalna energie jaka mozna zgromadzic dla danego rdzenia, sa podane
    nawet wzory, z ktorych korzysta ale do tej pory nie udalo mi sie ich
    przeksztalcic do zjadliwej formy :-( Pewnie gdzies po drodze gubie
    jednostki ( bo raz w mm, raz w Teslach, to znow w gaussach; dolozyc
    troche poteg i pierwastkow i wyniki mam kompletnie roznie niz na
    stronie).

    Zalozenia mam takie (flyback): Znam
    - szczytowy prad uzwojenia pierwotnego,
    - napiecie po stronie pierwotnej,* ( chyba nie jest potrzebne)
    - czas zalaczenia/ czestotliwosc kluczowania,
    - wymagana indukcyjnosc,
    - AL, Ae, Amin, Le rdzenia.
    - indukcja Bmax=0.3T

    Jak na podstawie tego wyliczyc, czy zmieszcze sie w wybranym rdzeniu
    ( AL, Ae, Le) z moja energia ( 0.5*I^2*L).

    Zaczalem czytac Fundameentals of Power Electronics Ericksona &
    Maksimovica, ale tam maja inne podejscie, z jakims produktem Wa*Ac
    [cm4] rdzenia ( obszar okna x obszar rdzenia) i nijak nie moge
    dopasowac sie do tego, co podaje Ferroxcube.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2009-02-26 17:38:33
    Temat: Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello mbawolski,

    [...]

> [...]
    > [cm4] rdzenia ( obszar okna x obszar rdzenia) i nijak nie moge
    > dopasowac sie do tego, co podaje Ferroxcube.

    Na stronie Ferroxcube znajdziesz zależności I^2*L (czyli współczynnika
    2 razy większego od Twojego) od kształtki i wielkości szczeliny:
    http://www.ferroxcube.com/prod/assets/sfappl.pdf od strony 16 PDFa
    (czyli 32 wydawnictwa). Skala niestety logarytmiczna i musisz swoją
    energię najpierw *2 a potem log10, żeby na skali odnaleźć to, czego
    szukasz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2009-02-26 17:54:38
    Od: m...@o...pl

    Wykresy widzialem wczesniej, ale jakos nie skojarzylem ze I2L to to
    czego szukam :)
    Mam wiec:
    I=14[A], L=6*10E-6 [H], aktualnie rdzen RM10, AL160 ze szczelina
    0.98mm
    I2L = 1.2mWs, czyli dobrze patrze ze moge zejsc z rozmiarem rdzenia do
    RM8 ? ( Dla AL=160 ma szczeline 0.6mm przy materiale 3F3).
    Zobaczymy, czy zmieszcze uzwojenia.......

    Znalazlem jeszcze to:
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/snt/snt_eng/snteng
    6a.pdf
    Strona 2, i zaleznosci B=( N*AL*I) / Amin i jest to to, czego mi
    potrzeba.

    Wiedzialem, ze moge liczyc na pomoc :)
    Marcin

  • 4. Data: 2009-02-26 18:29:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello mbawolski,

> [...]
    > I2L = 1.2mWs, czyli dobrze patrze ze moge zejsc z rozmiarem rdzenia do
    > RM8 ? ( Dla AL=160 ma szczeline 0.6mm przy materiale 3F3).

    Od strony nasycenia - bez problemu.

    > Zobaczymy, czy zmieszcze uzwojenia.......

    6 zwojów zaledwie.

> [...]
    6a.pdf
    > Strona 2, i zaleznosci B=( N*AL*I) / Amin i jest to to, czego mi

    Poniekąd, choć nie do końca.

    > Wiedzialem, ze moge liczyc na pomoc :)

    :)

  • 5. Data: 2009-02-26 19:13:27
    Od: m...@o...pl

    > 6 zwojów zaledwie.
    Tyle ze troche pradu tam plynie, nawijalem do tej pory 6x0.4mm
    Wtorne to jakies 36 zwojow. trzeba bedzie sprawdzic Contrans, czy maja
    takie rdzenie.

    g6a.pdf

    > Poniekąd, choć nie do końca.

    Czy nie do konca to przez to, ze to tylko sprawdzenie maksymalnego
    B?
    Praktycznie cala energia jest gromadzona w szczelinie i dlatego trzeba
    uzupelnic wykresami z ferroxcubea ( rozmiar rdzenia i szczelina daja
    objetosc szczeliny - im wieksza, tym wiecej I2L mozna wepchnac ?
    Na tej samej stronie:
    A*g >= L*I^2*uo/(B^2); gdzie g - szczelina, A = przekroj, uo=
    przenikalnosc prozni 4*Pi* 10e-7,
    I juz mam wszystko.

    Ale przynajmniej nie jest to juz taka "czarna magia" i podpieranie sie
    czyimis kalkulatorami jak do tej pory.
    Marcin

  • 6. Data: 2009-02-26 19:38:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello mbawolski,

    > Tyle ze troche pradu tam plynie, nawijalem do tej pory 6x0.4mm
    > Wtorne to jakies 36 zwojow. trzeba bedzie sprawdzic Contrans, czy maja
    > takie rdzenie.

    Powinni mieć zarówno 3C90 jak i 3F3. Oczywiście RM8/I

    [...]

  • 7. Data: 2009-02-26 19:39:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Feb 2009 19:29:48 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello mbawolski,
    >
    >Od strony nasycenia - bez problemu.

    Bo to wszystko wtorne :-)

    Energia gromadzona jest w szczelinie, i RM10 ma tu spory zapas.

    J.

  • 8. Data: 2009-02-26 20:14:42
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Praktycznie cala energia jest gromadzona w szczelinie i dlatego trzeba
    > uzupelnic wykresami z ferroxcubea ( rozmiar rdzenia i szczelina daja
    > objetosc szczeliny - im wieksza, tym wiecej I2L mozna wepchnac ?

    jest kilka (niejawnych ?) ograniczeń:
    - rozmiar szczeliny, głównie przez pole wychodzące, no i spada L,
    - dla danego L i f objętość uzwojenia (musi się zmieścić),
    - dana amplituda B i f dają straty, które w pewnym momencie stają się
    głównym ograniczeniem (wykres I2L ich nie ujmuje !, patrz np. "performance
    factor"),
    - do tego mnóstwo pierdół, typu wzajemna konfiguracja uzwojeń czy choćby
    miejsce na izolację lub odstęp, czasem potrafi z tego być problem.

    e.

  • 9. Data: 2009-02-27 10:21:47
    Od: m...@o...pl

    > jest kilka (niejawnych ?) ograniczeń:
    > - rozmiar szczeliny, głównie przez pole wychodzące, no i spada L,
    > - dla danego L i f objętość uzwojenia (musi się zmieścić),
    to rozumiem, wieksza szczelina - nizsze AL -> wiezej zwojow, moze sie
    nie zmiescic.
    Mozna by pomyslec, ze nawinac na precie i mamy nieskonczona objetosc
    szczeliny i nieskonczona moc ;-)

    > - dana amplituda B i f dają straty, które w pewnym momencie stają się
    > głównym ograniczeniem (wykres I2L ich nie ujmuje !, patrz np. "performance
    > factor"),
    na to przyjdzie czas, przetwornica ma ok 30W i jak na razie rdzen RM10/
    I jest letni.
    Jako klucz mam STP55NF06 @ 100kHz, zobacze czy cos jak FDS4072N3
    bedzie w stanie zadzialac, nie grzejac sie za bardzo.

    > - do tego mnóstwo pierdół, typu wzajemna konfiguracja uzwojeń czy choćby
    > miejsce na izolację lub odstęp, czasem potrafi z tego być problem.

    Co do izolacji, robilem transformator zaplonowy na jakies 15kV, i
    jedyny sposob, to zalanie calosci w zywicy poliuretanowej.

    Marcin

  • 10. Data: 2009-02-27 12:55:21
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Mozna by pomyslec, ze nawinac na precie i mamy nieskonczona objetosc
    > szczeliny i nieskonczona moc ;-)

    Są takie wynalazki :) Nazywa się do dławik na rdzeniu szpulkowym i jest
    bardzo często stosowane ze względu na znaczną zdolność do magazynowania
    energii. Ponieważ obwód magnetyczny jest otwarty, ustrojstwo to k..sko wręcz
    sieje, ale niektórzy się nie przejmują :)

    "performance
    > na to przyjdzie czas, przetwornica ma ok 30W i jak na razie rdzen RM10/
    > I jest letni.

    pi razy drzwi do 100kHz problem może przejść niezauważony, przy wyższych f
    czasem już nie da się pracować przy maksymalnym B. Przy f stosowanych
    obecnie w handlowych prostych przetwornicach dławiki są już loss-limited.

    > Co do izolacji, robilem transformator zaplonowy na jakies 15kV, i
    > jedyny sposob, to zalanie calosci w zywicy poliuretanowej.

    miałem na myśli to, że izolacja i obowiązkowe odstępy też zajmują miejsce.
    Całkiem niedawno ktoś tu się dziwił, że bodajże fairchild zakłada bardzo
    niewielkie wypełnienie okna dla traf sieciowych. Takich konstrukcyjnych
    problemów jest dużo więcej, np. trafa o dużej przekładni lub na duże
    napięcia, zwykle są to problemy drugorzędne, ale czasem projekt może się o
    to rozbić.

    e.