-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!peer01.fr7!news.highwinds-
media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.
neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.samochody
X-Mozilla-News-Host: news://news.neostrada.pl:119
From: "T." <k...@i...pl>
Subject: Rozporządzenie o braku rozporządzenia w sprawie CEPIK :-)
Date: Wed, 4 Nov 2015 10:47:04 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:38.0) Gecko/20100101
Thunderbird/38.3.0
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 79
Message-ID: <5639d418$0$22821$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 95.49.241.160
X-Trace: 1446630424 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 22821 95.49.241.160:29823
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5502
X-Received-Body-CRC: 3657671414
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2571594
[ ukryj nagłówki ]CEPiK 2.0 | Rozporządzenie z gumy
Odchodzący rząd chwali się. Obywatele otrzymają dostęp do e-usług wraz z
początkiem nowego roku. Czy aby na pewno?
Pod koniec października tego roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
opublikowało długo wyczekiwane rozporządzenie ,,w sprawie zakresu danych
udostępnianych w postaci elektronicznej z centralnej ewidencji
kierowców". Tworzy ono podstawy systemu e-usług dla obywateli i
przedsiębiorców, które będą oparte o dane zawarte w Centralnej Ewidencji
Kierowców. Pojawienie się takiej możliwości wynika z uchwalonej przez
Sejm 24 lipca tego roku nowej ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Projekt rozporządzenia przewiduje utworzenie kilku e-usług. Obywatele
otrzymają (po odpowiednim uwierzytelnieniu) dostęp on-line do wielu
cennych dla nich danych, m.in. o popełnionych wykroczeniach drogowych i
otrzymanych punktach karnych. Będziemy mogli także zweryfikować jakość
usług świadczonych przez instruktorów oraz szkoły jazdy.
Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 4 stycznia 2016 r. Jest jednak
pewien kruczek. Pokazuje on, że odchodzący rząd może wszystko. Nawet
wprowadzić z początkiem nowego roku w życie rozporządzenie, jednocześnie
nie... wprowadzając w życie jego kluczowych zapisów (sic!). Wymaga to
tylko nieco pomysłowości. Tak zrobiło właśnie Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych odpowiedzialne za reformę CEPiK-u. Paragraf 9 stanowi, że
,,rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 stycznia 2016 r., z wyjątkiem
§ 2 i § 7, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2016 r., § 3, który
wchodzi w życie z dniem 1 marca 2016 r. oraz § 5, 6 i § 8, które wchodzą
w życie z dniem 7 grudnia 2016 r." Na większość e-usług trzeba będzie
zatem poczekać kilka miesięcy dłużej, niż stanowi nominalny początek
obowiązywania nowych przepisów. Co zatem wchodzi w życie 4 stycznia 2016
r., oczywiście poza paragrafem o terminie wejścia rozporządzenia w
życie? Spójrzmy. Paragraf nr 1 mówi wyłącznie, że rozporządzenie określa
dane, których podanie jest wymagane do udostępnienia danych z centralnej
ewidencji kierowców oraz zakres udostępnianych danych. To może § 4
przyniesie obywatelom wraz z początkiem przyszłego roku dostęp do
e-usług. Tak jest, ale... po potwierdzeniu prawa do kierowania ,,pojazdem
lub tramwajem", będziemy mieli wgląd w zakres uzyskanego uprawnienia. A
i jeszcze sprawdzimy numer blankietu stwierdzającego posiadanie
uprawnienia. Na dostęp do ,,pozostałych" usług internetowych będziemy
musieli jeszcze poczekać kilka miesięcy. Ale dzięki temu zabiegowi
odchodzący rząd może się pochwalić, że ustawa weszła w życie 4 stycznia
2016 r. wraz z całym pakietem rozporządzeń. I sukces jest.
Skąd taki zapis o wchodzeniu w życie przepisów etapami? Otóż okazuje
się, że za pracami legislatorów nie... nadążąją informatycy. Dowód na to
znajdziemy w samym uzasadnieniu do rozporządzenia. - Zaproponowane
terminy wejścia w życie poszczególnych e -usług uwzględniają harmonogram
prac projektu informatycznego CEPiK 2.0., którego zakończenie
zaplanowane jest na grudzień 2016 r. Warunkiem wejścia w życie każdych z
e-usług jest przygotowanie odpowiednich rozwiązań technicznych, które
zapewnią realizację odpowiednich przepisów rozporządzenia oraz
zapewnienie wystarczającego poziomu ochrony danych w ewidencji. Z tego
powodu określono dla niektórych paragrafów rozporządzenia okresy
przejściowe - czytamy w uzasadnieniu do rozporządzenia.
W odpowiedzi na nasze dodatkowe pytanie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
powtórzyło jedynie odpowiedź na wcześniejsze wątpliwości IBRM SAMAR
dotyczące opóźnień we wdrażaniu innego rozporządzenia dotyczącego
CEPiK-u. - Rozłożenie w czasie uruchamiania bezpłatnych usług dla
obywateli wynika przede wszystkim z konieczności odpowiedniego
przygotowania danych. Duża ich część będzie przekazywana do CEPiK
dopiero od 4 stycznia 2016 roku. W efekcie konieczna jest odpowiednia
weryfikacja wszystkich procesów oraz zebranie wystarczająco dużej ilości
samych danych - twierdzi wydział prasowy MSW.
Paweł Janas
http://www.samar.pl/__/3/3.a/85065/3.sc/11/Rozporz%C
4%85dzenie-z-gumy.html?locale=pl_PL&3.pm=99b7f0f3c17
0a2a91d0610ae266f3be08332
T.
Ps. Koń by się uśmiał, gdyby nie należało zapłakać nad stanem tego
państwa...
Ps. A po CEPIKU 2 będzie CEPIK 3, który poprawi to, co w CEPIKU 2 nie
wyszło?
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- Kol. sukces po polsku: booom na budowy dróg i autostrad - czyli "proste życie na kredycie"
- Nie chcieliście Izery to będziecie kupować XPeng
- Taka ciekawostka pożarowa :)
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML