  • 1. Data: 2015-07-21 08:07:26
    Temat: SSD, TRIM, nowy system
    Od: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    Jest sobie dysk SSD...256GB. Jedna wielka partycja ~240GB. Na nim pełno
    śmiecia. M. in. Windows 8.1, Office, VS itd.
    Od Zachodu nadchodzi jednak Windows 10. Nie będę tu się spierał, czy to
    dobre, czy nie, czy wróg czy przyjaciel... Mi się podoba, a trollom
    zawczasu podziękuję za porady odn. linuksa i 7-ki.
    Nevermind...

    Jak sformatować ten dysk, tak, by zadziałał TRIM? A może nie formatować? A
    może zwykłe usunięcie partycji i założenie nowej podczas instalacji 10-ki
    wystarczy? Gdzieś na jakimś portalu o tym migło mi przed oczyma, ale nie
    mogę trafić.

  • 2. Data: 2015-07-21 10:24:05
    Temat: Re: SSD, TRIM, nowy system
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    W dniu 2015-07-21 o 08:07, Dziki Facet pisze:
> [...]
    > A może zwykłe usunięcie partycji i założenie nowej podczas instalacji
    > 10-ki wystarczy? Gdzieś na jakimś portalu o tym migło mi przed oczyma,

    Aby działał TRIM nie musisz niczego formatować,
    ani od zera zakładać partycji.
    TRIM to komenda protokołu używanego przez dyski SATA
    za pomocą której system operacyjny komputera
    informuje oprogramowanie dysku,
    że właśnie skasował zawartość danego sektora
    i program kontrolujący dysk może wyzerować zawartość danego bloku
    i przygotować go do późniejszego zapisu danych.

    Zakładanie od nowa partycji było związane z inna cecha nowych dysków.
    Stare systemy operacyjne, typu Windows XP,
    powstawały w czasach gdy dyski twarde miały sektory
    o jedynie słusznej wielkości 512 bajtów.
    System taki zakładając partycje nieprawidłowo wyrównuje
    początek partycji, co kończyło się dużo mniejszą wydajnością dysków.
    Nowe systemy, typu Windows 7, 8, 8.1 nie mają już takiego problemu
    i partycje zakładane w tych systemach nie mają takiego problemu.

    --
    Robert

  • 3. Data: 2015-07-21 13:07:30
    Od: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    W dniu .07.2015 o 10:24 Robert Winkler <n...@n...org> pisze:

    > Aby działał TRIM nie musisz niczego formatować,
    > ani od zera zakładać partycji.
    Z tym, że instalując nowy system, chciałbym przy okazji pozbyć się
    starych śmieci na dysku. A najszybszą mi znaną czynnością jest właśnie
    format.

> [...]
    > i program kontrolujący dysk może wyzerować zawartość danego bloku
    > i przygotować go do późniejszego zapisu danych.

    Przy czym nie wiem, czy instalator formatując taki dysk ssd "informuje go"
    że właśnie wszystko co było na dysku zostało "skasowane", czy też jednak
    trzeba do takiego formatu użyć czegoś inszego, lub najpierw j/w skasować
    pliki na dysku żeby elektronika się dowiedziała, że ma tam już pusty
    obszar...

  • 4. Data: 2015-07-21 13:39:42
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Normalnie, instalując system od zera pojawia ci się w pewnej chwili menedżer
    partycji, możesz wtedy usuwać partycję i tworzyc jak ci się podoba (a jak
    nie zrobisz nic to system automatycznie zaisnstaluje windowsa na
    dotychczasowej partcji). I system sam sobie podczas instalacji włączy TRIM.

  • 5. Data: 2015-07-21 15:14:19
    Od: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    W dniu .07.2015 o 13:39 maX <a...@i...pl> pisze:

    > Normalnie, instalując system od zera pojawia ci się w pewnej chwili
    > menedżer partycji, możesz wtedy usuwać partycję i tworzyc jak ci się
    > podoba (a jak nie zrobisz nic to system automatycznie zaisnstaluje
    Tyle to ja wiem... ;)
    > windowsa na dotychczasowej partcji). I system sam sobie podczas
    > instalacji włączy TRIM.
    To, że nowy system sobie włączy to też wiem. Mi bardziej chodzi, co z tymi
    danymi, których nie usunąłem, a przez to nie przekazałem kontrolerowi ssd,
    by sobie zaznaczył jako wolne komórki.
    Stąd pytanie, CZY podczas formatowania, program formatujący takowe dane o
    zwalnianych blokach przekazuje kontrolerowi, czy nie...

    Chyba, że ja nie rozumiem idei TRIM :-/

  • 6. Data: 2015-07-21 15:41:13
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    W dniu 2015-07-21 o 15:14, Dziki Facet pisze:

> [...]
    > Stąd pytanie, CZY podczas formatowania, program formatujący takowe dane
    > o zwalnianych blokach przekazuje kontrolerowi, czy nie...

    "Windows 7 requests the Trim operation for more than just file delete
    operations. The Trim operation is fully integrated with partition- and
    volume-level commands like Format and Delete, with file system commands
    relating to truncate and compression, and with the System Restore (aka
    Volume Snapshot) feature."
    http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/05/05/suppor
    t-and-q-a-for-solid-state-drives-and.aspx

    Skoro było tak w Windows 7,
    to Windows 10 też powinien wysyłać komendę TRIM przy okazji formatu.

    --
    Robert

  • 7. Data: 2015-07-21 15:53:28
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

> [...]
    > Stąd pytanie, CZY podczas formatowania, program formatujący takowe dane
    > o zwalnianych blokach przekazuje kontrolerowi, czy nie...

    Jeśli nie wierzysz, że format w trakcie instalacji wywołał ci TRIM'a
    dla wszystkich wolnych sektorów, to po instalacji systemu
    odpal jako administrator powershella
    i skorzystaj z komendy Optimize-Volume
    na przykład:
    Optimize-Volume -DriveLetter C -ReTrim

    --
    Robert

  • 8. Data: 2015-07-21 20:33:20
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Jak formatujesz dysk lub ususwasz z niego wszystko to i tak wszystkie
    komórki stają się wolne. Alternatywanie najpierw podłącz ten dysk do innego
    komputera, posiadającego windowsa z uaktywnionym TRIM, i wtedy wywal
    wszystko z dysku.

  • 9. Data: 2015-07-22 08:10:01
    Od: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    W dniu .07.2015 o 15:41 Robert Winkler <n...@n...org> pisze:

> [...]
    > Volume Snapshot) feature."
    > http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/05/05/suppor
    t-and-q-a-for-solid-state-drives-and.aspx

    O to to!

    > Skoro było tak w Windows 7,
    > to Windows 10 też powinien wysyłać komendę TRIM przy okazji formatu.

    Dzięki za rozwianie wątpliwości :)