  • 1. Data: 2011-05-01 20:09:14
    Temat: STM32F103 - podłączenie pamięci SRAM i zagadka...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Tak czytam dokumentację, czytam i połapać się nie mogę... jakoś to
    wszystko nieprecyzyjnie napisane...
    Mam mikrokontroler STM32F103VE lub -ZE (jeden w TQFP100, drugi w
    TQFP144). Chcę do niego podłączyć pamięć SRAM... Sprawa wydaje się
    banalna, a jednak nie... Pytania, jakie mi się nasuwają, są następujące:

    1) Czy mikrokontrolery te mogą współpracować z pamięcią SRAM o 8-bitowej
    szynie danych?? Z jednej strony w 'Reference Manual' jest tabelka 107 w
    dziale 21.5.2 i tam wyszczególnione są obsługiwany typy pamięci...
    wszystkie 16-bitowe... Z drugiej strony na początku rozdziału 21.5 też
    są wymienione obsługiwane typy pamięci i tam piszą, że SRAM to 8, 16 i
    32 bity... W rejestrze FSMC_BCR można ustawić 8 lub 16 bitów tylko...
    Więc jak to z tym jest?? Pociągnie pamięć 8-biotwą?? Jak ją podłączyć??
    Rozumiem, że pinów "Lower Byte" i "Upper Byte" podłączać nie muszę,
    reszta standardowo, tak??
    A jak podłączyć pamięć 32-bity?? ;>;>;>...

    2) Czy do mikrokontrolera 100-pinowego mogę podłączyć pamięć SRAM??
    (Dla niewtajemniczonych - 100-pinowy procek nie ma wszystkich sygnałów
    wyprowadzonych i może pracować w trybie współdzielenia magistrali...)

    W 'Application Note 2784' podane są sposoby podłączania pamięci NAND
    Flash i NOR Flash do mikrokontrolerów 100-pinowych, nie ma słowa o SRAM...
    Podobnie w 'Reference Manual' w 21.5 wymieniają typy pamięci
    obsługiwanych przez stosowny kontroler, i słowa "multiplexed or
    nonmultiplexed" padają tylko w kontekście NOR Flash, przy SRAM o tym nie
    piszą...

    Czy ktoś przerabiał temat?? Rzeczywiście się nie da tego pożenić??
    Trochę jest to dla mnie dziwne, czy faktycznie obsługa pamięci SRAM w
    tym trybie byłaby niemożliwa bądź utrudniona? Czy o co chodzi??

    Z góry dziękuję za pomoc bardziej doświadczonych osób, gdyż to moja
    pierwsza przygoda z tymi mikrokontrolerami i nie chcę czegoś spartaczyć
    na samym początku pracy... A dodatkowo, muszę ciąć koszty, więc tańsza
    wersja uC bardziej by mi pasowała, tak samo jak tańszy, 8-bitowy RAM...

    Konop

  • 2. Data: 2011-05-01 22:21:11
    Temat: Re: STM32F103 - podłączenie pamięci SRAM i zagadka...
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2011-05-01 22:09, Konop pisze:
> [...]
    > banalna, a jednak nie... Pytania, jakie mi się nasuwają, są następujące:
    >
    > 1) Czy mikrokontrolery te mogą współpracować z pamięcią SRAM o 8-bitowej

    Tak.

> [...]
    > 32 bity... W rejestrze FSMC_BCR można ustawić 8 lub 16 bitów tylko...
    > Więc jak to z tym jest?? Pociągnie pamięć 8-biotwą??

    Pociągnie 8-bit.

    > Jak ją podłączyć??
    > Rozumiem, że pinów "Lower Byte" i "Upper Byte" podłączać nie muszę,
    > reszta standardowo, tak??

    Chyba "przejęzyczyłeś się".
    "Lower Byte" musisz...
    Reszta standardowo.

> [...]
    > (Dla niewtajemniczonych - 100-pinowy procek nie ma wszystkich sygnałów
    > wyprowadzonych i może pracować w trybie współdzielenia magistrali...)

    Klasyczną pamięć SRAM bezpośrednio - nie.

> [...]
    > Trochę jest to dla mnie dziwne, czy faktycznie obsługa pamięci SRAM w
    > tym trybie byłaby niemożliwa bądź utrudniona? Czy o co chodzi??

    Podłączenia pamięci SRAM do STM32 w wersji 100-pin nie przerabiałem w
    praktyce, choć rozważałem taką możliwość. Nie pamiętam szczegółów, czy
    rozstrzygała prostota rozwiązania (tj. wybrałem 144-pin), czy
    komplikacje związane z koniecznymi dodatkowymi układami
    multipleksująco-zatrzaskowymi.

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2011-05-02 10:36:33
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.05.02 00:21, mk pisze:
    > Pociągnie 8-bit.

    Dzięki za informację :)

    > Chyba "przejęzyczyłeś się".
    > "Lower Byte" musisz...
    > Reszta standardowo.

    Hmmm... A do czego go podłączyć?? Jeśli pamięć ma 8 bitów, to raczej nie
    ma wejść w stylu "Lower Byte" i "Upper byte" :)... . Ma pewnie OE, WE i
    CE, podłączam je odpowiednio do NOE, NWE i NEx procesora... i wtedy NBL0
    i NBL1 zostają niepodłączone... Ale w sumie, skoro pamięć ma 8 bitów i
    kontroler pamięci o tym "wie", to w ogóle tych pinów chyba nie powinien
    wykorzystywać... albo ja czegoś nie kumam :D...

> [...]
    > rozstrzygała prostota rozwiązania (tj. wybrałem 144-pin), czy
    > komplikacje związane z koniecznymi dodatkowymi układami

    Że bezpośrednio, to rozumiem... typowo wykorzystuje się tutaj jakiś
    'Latch', jak w starszych prockach... Ale, jak pisałem, dokumentacja
    wspomina coś na temat podłączania pamięci Flash, natomiast milczy w
    kwestii podłączania pamięci SRAM. Stąd zastanawiam się, czy jest to
    możliwe i czemu nie :)...

    Konop

  • 4. Data: 2011-05-03 11:12:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Hmmm... A do czego go podłączyć?? Jeśli pamięć ma 8 bitów, to raczej nie
    > ma wejść w stylu "Lower Byte" i "Upper byte" :)... . Ma pewnie OE, WE i
    > CE, podłączam je odpowiednio do NOE, NWE i NEx procesora... i wtedy NBL0

    Ale szynę danych opisaną w stylu D0-D7, czy Dx0-Dx7 to pewnie ma.

    > i NBL1 zostają niepodłączone... Ale w sumie, skoro pamięć ma 8 bitów i
    > kontroler pamięci o tym "wie", to w ogóle tych pinów chyba nie powinien
    > wykorzystywać... albo ja czegoś nie kumam :D...

    Jeśli masz pamięć 16 bitową to w jednym cyklu przekazywane jest słowo 16
    bitowe. Górna połówka jest w Upper Byte, a dolna w Lower Byte. Jeśli masz
    pamięć 8 bitową, to magistrala danych ma 8 bitów, więc wykorzystujesz tylko
    Lower Byte.

> [...]
    > wspomina coś na temat podłączania pamięci Flash, natomiast milczy w
    > kwestii podłączania pamięci SRAM. Stąd zastanawiam się, czy jest to

    Latch jest po to aby zaoszczędzić ilość linii potrzebną do obsługi pamięci.
    Każdy kontroler (mający odpowiednią ilość wolnych portów) obsłuży Ci pamięć
    SRAM, tylko czasami trzeba to robić programowo, podobnie jak komunikację z
    pamięciami typu: 24Cxx, czy PCF8563, HD44780 (wbrew pozorom to również są
    pamięci).

  • 5. Data: 2011-05-03 13:48:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.05.03 13:12, Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ale szynę danych opisaną w stylu D0-D7, czy Dx0-Dx7 to pewnie ma.

    No ale szynę danych podłącza się normalnie ;)...

    > Jeśli masz pamięć 16 bitową to w jednym cyklu przekazywane jest słowo 16
    > bitowe. Górna połówka jest w Upper Byte, a dolna w Lower Byte.

    To rozumiem :). Ale to działa tak - jeśli jest zapisywany słowo
    16-bitowe, to kontroler podaje oba sygnały... Jeśli zapisywane jest
    słowo 8-bitowe, to kontroler wystawia jeden z sygnałów UB lub LB i w ten
    sposób modyfikuje tylko odpowiednią część słowa w pamięci 16-bitowej...

    > Jeśli
    > masz pamięć 8 bitową, to magistrala danych ma 8 bitów, więc
    > wykorzystujesz tylko Lower Byte.

    No dokładnie, w pamięci 8-bitowej sygnał UB nie ma sensu, zaś LB
    powinien być "zawsze aktywny". Chodzi mi o praktyczną realizację - czy
    sygnał NBL0 procesora do czegoś podłączam, czy nie??

> [...]
    > obsłuży Ci pamięć SRAM, tylko czasami trzeba to robić programowo,
    > podobnie jak komunikację z pamięciami typu: 24Cxx, czy PCF8563, HD44780

    Wiem, do czego służy latch i jak działa. Że można programowo, też
    wiem... Mi chodzi o wykorzystanie hardwareowego kontrolera pamięci
    (FSMC), który jest wbudowany w ten mikrokontroler ;)... Po prostu
    dokumentacja jest trochę nieprecyzyjna i chcę spytać, czy ktoś czegoś
    takiego kiedyś używał :).

    Konop