  • 1. Data: 2021-11-17 15:07:10
    Temat: Siła odśrodkowa
    Od: Michał L <c...@g...com>

    Dzieciak się naczytał o sile odśrodkowej i zadał pytanie:
    Jak to jest, że jadąc na rowerze w prawo, rower też pochyla się w prawo.
    Ale jadąc na rowerku z kółkami bocznymi rowerek pochylał się w drugą stronę.

    Pomóżcie :)

  • 2. Data: 2021-11-17 16:37:31
    Temat: Re: Siła odśrodkowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał L" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
> [...]
    >prawo.
    >Ale jadąc na rowerku z kółkami bocznymi rowerek pochylał się w drugą

    Madry dzieciak.

    Najpierw uwaga ogolna - sila odsrodkowa jest pozorna, i zbyt fachowe
    tlumaczenia mogą sie rozbic o te pozorność.
    Rzeczywista jest siła dosrodkowa.
    Ale na razie moze lepiej dziecku nie mieszac.

    Na rowerku z bocznymi kólkami sila odsrodkowa zakret w prawo pochyla w
    lewo ... i wystarczy do tlumaczenia prostego.
    Siła odsrodkowa przechylila.

    Bez bocznych kółek ... jakby siła odsrodkowa przechylila, to by sie
    rowerzysta przewrocił.
    Potrzebna jest siła równoważąca (dokladniej moment siły).
    Tą siłą jest siła grawitacji.

    Jak na stojąco się pochylisz w prawo, to grawitacja będzie cię chciala
    dalej pochylic w prawo.
    I sie przewrócisz.

    A jak siła odsrodkowa będzie starała sie przechylic w lewo - to może
    nastąpic równowaga sił i stały przechył.

    J.

  • 3. Data: 2021-11-17 17:14:34
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-11-17 o 15:07, Michał L pisze:
> [...]
    > Ale jadąc na rowerku z kółkami bocznymi rowerek pochylał się w drugą stronę.

    Można to pokazać dziecku praktycznie na zboczu górki.
    Jak dzieciak stanie na stoku, to ma dwa sposoby na zachowanie równowagi.
    Pierwszy sposób polega na pochyleniu się w kierunku szczytu przy
    złączonych nogach.
    Drugi polega na odchyleniu się i podparciu kijkiem (lub nogą) w kierunku
    spadku zbocza.

    WM

  • 4. Data: 2021-11-17 20:30:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-17 o 16:37, J.F. pisze:
> [...]

    > rowerzysta przewrocił.
    > Potrzebna jest siła równoważąca (dokladniej moment siły).

    Na rowerze, to raczej należałoby wyjść od zasady zachowania momentu pędu.

  • 5. Data: 2021-11-18 02:29:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-11-17, cef <c...@i...pl> wrote:
    ooglegroups.com...

    > Na rowerze, to raczej należałoby wyjść od zasady zachowania momentu pędu.

    Akurat nie przy tym problemie MZ JF dobrze gada. Choć ja bym po prostu
    powiedział, że jadąc w prawo pochylasz rower w prawo, bo jakbyś nie
    pochylał to siła odśrodkowa wychyliłaby go w lewo i byś się wyłożył. A
    mając kółka, nie ma za bardzo jak pochylić bo kółka ograniczają i
    pochylenie w prawo jest niewystarczające. Efekt jest taki, że siła
    odśrodkowa nie ma przeciwwagi w naszym wychyleniu i rower opiera się na
    lewym kółku.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-11-18 13:18:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Nov 2021 20:30:32 +0100, cef wrote:
    ooglegroups.com...

    > Na rowerze, to raczej należałoby wyjść od zasady zachowania momentu pędu.

    Nie bardzo widze, jak chcesz ja zastosowac.

    J.

  • 7. Data: 2021-11-18 18:59:01
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-18 o 13:18, J.F pisze:

    > Nie bardzo widze, jak chcesz ja zastosowac.

    Nie analizowałem, ale z zakrętem na rowerze
    kojarzyła mi się a właśnie ta zasada. Ale jak widać
    to kwestia wywołania samego skrętu a nie
    zachowania równowagi w pochyleniu na zakręcie.