  • 1. Data: 2020-06-05 08:59:44
    Temat: Składanie komputera retro
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wpadła mi ostatnio w ręce płyta główna procesorem 486. Udało mi się ją
    uruchomić, postanowiłem wiec zbudować w oparciu o nią dosowy komputer
    retro. Zdobyłem obudowę AT pasującą klimatem do epiki i zamontowałem
    wewnątrz kilka podzespołów, które udało mi się znaleźć w pudle ze
    starymi częściami.

    Na chwilę obecną system startuje z dyskietki startowej, wykonanej
    jeszcze na Windowsie 95, którą także wygrzebałem w jednym ze starych
    pudełek.

    Docelowo funkcję dysku twardego ma spełniać karta CF 1GB, zamontowana w
    przejściówce na "śledziu". Połączenie między złączem IDE na karcie I/O i
    przelotką IDE-CF musiałem wykonać w specyficzny sposób. Po pierwsze
    zastosowałem osiemdziesięciożyłowy kabel IDE z nowszych komputerów
    (tylko taki miałem) - oczywiście konieczne było nawiercenie we wtyczce
    brakującego otworu na pin. Po drugie musiałem podłączyć taśmę od drugiej
    strony, bo karta I/O i CF znajdują się tuż obok siebie, natomiast CD-ROM
    (obecnie niepodłączony) znajduje się dalej i tylko w takiej konfiguracji
    może do niego dosięgnąć niebieska wtyczka, normalnie podpinana do płyty
    głównej. Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne?

    Karta CF jest wykrywana przez BIOS (IDE HDD auto detect) ale z poziomu
    dyskietki startowej nie jestem w stanie się do niego dostać. Próba
    zmiany aktywnego dysku na C: albo wykonania FORMAT C: powoduje zwraca
    komunikat "Nieprawidłowe określenie dysku".

    Nie jestem też w stanie sformatować go przez FDISK - niby wykrywa dysk
    większy niż 512MB i pyta, czy włączyć obsługę dużych dysków, jednak
    próba utworzenia aktywnej partycji kończy się komunikatem, że konieczne
    jest ponowne uruchomienie systemu Windows...

    Ktoś może mi powiedzieć w jaki sposób zainstalować DOS-a na tym
    komputerze? FreeDOS niestety nie daje już możliwości instalacji z samych
    dyskietek... :)

  • 2. Data: 2020-06-05 09:10:39
    Temat: Re: Składanie komputera retro
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 05.06.2020 o 08:59, Atlantis pisze:
    [...]
> [...]
    >
    > Ktoś może mi powiedzieć w jaki sposób zainstalować DOS-a na tym
    > komputerze? FreeDOS niestety nie daje już możliwości instalacji z samych

    Może wypróbuj Caldera OenDOS? Jest bardziej ,,normalny" (czytaj:
    kompatybilny z MS-DOS) niż Win95 i o wiele bardziej niż FreeDOS.

    Jeśli nie pomoże, to ja bym na Twoim miejscu spróbował zainstalować
    jakiś mały talerzowy dysk twardy, a dopiero potem kombinował z CF.
    Inaczej może się nałożyć kilka problemów na raz.

  • 3. Data: 2020-06-05 10:17:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mirekc" 6...@i...pl

    > Może wypróbuj Caldera OenDOS? Jest bardziej "normalny" (czytaj: kompatybilny z
    MS-DOS) niż Win95 i o wiele bardziej niż FreeDOS.

    W95 to DOS. Ten komputer rozumie LBA?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 4. Data: 2020-06-05 10:18:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mirekc" 6...@i...pl

  • 5. Data: 2020-06-05 10:29:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-06-05 o 08:59, Atlantis pisze:
> [...]
    > może do niego dosięgnąć niebieska wtyczka, normalnie podpinana do płyty
    > głównej. Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne?

    Master był na końcu, slave w środku. Trzeba przezworkować.
    Lepiej daj dwie osobne taśmy, gdyż IDE działa jak łańcuch - zwolni do
    najwolniejszego urządzenia.

    > Karta CF jest wykrywana przez BIOS (IDE HDD auto detect) ale z poziomu

    Czy to jest karta (i adapter) emulujące HDD? Powinna mieć obsługę UDMA i
    ECC.

    > dyskietki startowej nie jestem w stanie się do niego dostać. Próba
    > zmiany aktywnego dysku na C: albo wykonania FORMAT C: powoduje zwraca
    > komunikat "Nieprawidłowe określenie dysku".

    A są partycje dosowe?

> [...]
    > próba utworzenia aktywnej partycji kończy się komunikatem, że konieczne
    > jest ponowne uruchomienie systemu Windows...

    Przecież to był normalny komunikat.
    Fdisk uruchamiało się dwukrotnie, jeśli chciało się zrobić więcej, niż
    jedną operację.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2020-06-05 11:09:59
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 05.06.2020 o 08:59, Atlantis pisze:

    > Docelowo funkcję dysku twardego ma spełniać karta CF 1GB, zamontowana w
    > przejściówce na "śledziu".

    Skoro budujesz retro, daj jakiś prawdziwy HDD IDE z epoki.

  • 7. Data: 2020-06-05 17:33:14
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-06-05 o 10:29, Adam pisze:

    > Czy to jest karta (i adapter) emulujące HDD? Powinna mieć obsługę UDMA i
    > ECC.

    Też pierwsza rzecz jakiej bym się czepił.
    Miałem problemy z popularnymi czerwonymi Kingstonami. Na pewno lepiej do
    tego celu użyć karty CF Industrial Grade z obsługą TrueIDE i włączonym
    defaultowo trybem Fixed Disk. Używałem Transcend Industrial CF100, ADATA
    Industrial IPC17, Apacer Industrial, choć i SanDisk Ultra II (konkretnie
    ten) działał oraz Pretec CFS204G.
    No i przejściówka - są takie co nie mają wszystkich sygnałów lub źle
    podpięte do pracy karty w TrueIDE.

    http://support.fccps.cz/download/adv/frr/cf.html

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2020-06-05 17:49:04
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    > "mirekc" 6...@i...pl

    > W95 to DOS. [...]
    Nie. A jak chcesz dowodu, to spróbuj na nim Win3x postawić.

  • 9. Data: 2020-06-05 21:46:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-06-05 o 11:09, zhbick pisze:

    > Skoro budujesz retro, daj jakiś prawdziwy HDD IDE z epoki.

    Gdyby robił prawdziwego IBM AT czy XT, albo chociaż klona XT z ST-225,
    to by miało sens.
    Natomiast 486 to jeszcze nie zabytek, po prostu stary komp.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2020-06-06 10:08:35
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 05.06.2020 o 21:46, Adam pisze:

    > Gdyby robił prawdziwego IBM AT czy XT, albo chociaż klona XT z ST-225, > to by
    miało sens.

    Teraz też ma, gdyż - jak widzisz - Twój system operacyjny nie chce
    współpracować z kartą flash

    > Natomiast 486 to jeszcze nie zabytek, po prostu stary komp.

    Rozumiem. Ja uważam, że stary komp to mój Ivy Bridge. Natomiast C2D i
    starsze to już pełnoprawne retro. Zwłaszcza AT na socket 7.