  • 1. Data: 2012-06-08 00:45:20
    Temat: Spell-checker dla formatek HTML
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    Taki temat mnie zaintrygował.

    Z projektowego punktu widzenia, proces wpisywania tekstu do pola
    tekstowego formatki HTML to robota dla przeglądarki i tam też (czyli
    po stronie klienta) jest miejsce na uprzyjemniacze w rodzaju spell-
    checkera. Zdaje się, że takiego Forefoksa można nawet skonfigurować,
    żeby tak się właśnie zachowywał.

    Z drugiej strony latają po sieci gotowe rozwiązania, które przez
    jakieś piramidalne konstrukcje JavaScriptowe angażują w ten proces
    również serwer. Wydaje się to być bez sensu, zwłaszcza, że sprawdzanie
    pisowni nie wymaga dostępu do danych biznesowych znajdujących się na
    serwerze - mimo to takie gotowe rozwiązania istnieją i chyba nawet są
    używane.

    Czy grupowicze mają jakieś przemyślenia na ten temat? Gdzie jest
    właściwe miejsce na spell-checker? A jeśli właściwe rozwiązanie ma być
    gdzieś pomiędzy klientem a serwerem, to jakie konkretne rozwiązania
    sprawdziły się w Waszych systemach?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 2. Data: 2012-06-08 09:24:24
    Temat: Re: Spell-checker dla formatek HTML
    Od: " alter amonu" <f...@W...gazeta.pl>

    Maciej Sobczak <s...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > r=F3wnie=BF serwer. Wydaje si=EA to by=E6 bez sensu, zw=B3aszcza, =BFe spra=
    > wdzanie
    > pisowni nie wymaga dost=EApu do danych biznesowych znajduj=B1cych si=EA na
    > serwerze - mimo to takie gotowe rozwi=B1zania istniej=B1 i chyba nawet s=B1
    > u=BFywane.
    >
    > Czy grupowicze maj=B1 jakie=B6 przemy=B6lenia na ten temat? Gdzie jest
    > w=B3a=B6ciwe miejsce na spell-checker? A je=B6li w=B3a=B6ciwe rozwi=B1zanie=
    > ma by=E6
    > gdzie=B6 pomi=EAdzy klientem a serwerem, to jakie konkretne rozwi=B1zania

    (szczesliwie poki co nie zajmowalem sie tego typu
    programowaniem, kiedys sladowo, (pixele i opkody CPU sa
    zn fajniejsze))

    czy nie jset tak ze czasem trzeba zwalidowac wpisywany
    string na podstawie zawartosci z bazy danych? - wtedy
    laczenie z baza na serwerze byloby chyba potrzebne,

  • 3. Data: 2012-06-08 10:10:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:

    > Czy grupowicze mają jakieś przemyślenia na ten temat?

    Keep it simple. Niech uprzyjemniaczami zajmuje się przeglądarka - takie
    moje zdanie.

    --
    Gof

  • 4. Data: 2012-06-08 10:29:33
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-06-08 10:10, Adam Wysocki pisze:

    > Keep it simple. Niech uprzyjemniaczami zajmuje się przeglądarka - takie
    > moje zdanie.

    W ogólności ("zwykły" spellchecker) - tak. Ale jeśli jest to serwis
    webowy z funkcją "super wspaniałego, naszego spell-checkera", to trochę
    trudno to zrobić w przeglądarce.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 5. Data: 2012-06-08 10:41:25
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Friday, 8 June 2012 00:45:20 UTC+2, Maciej Sobczak wrote:
> [...]

    > właściwe miejsce na spell-checker? A jeśli właściwe rozwiązanie ma być
    > gdzieś pomiędzy klientem a serwerem, to jakie konkretne rozwiązania

    Najlepiej i najprościej jak sprawdzeniem poprawności zajmuje się przeglądarka.

    Problem ze spellcheckiem przez przeglądarkę jest taki że głupio do każdej strony
    dociągać kilka MB słownika, przez co załatwia się to AJAXem, co nieco komplikuje
    sprawę.

    AdamK

  • 6. Data: 2012-06-08 11:58:14
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2012-06-08 10:41, Adam Klobukowski pisze:
> [...]
    dociągać kilka MB słownika, przez co załatwia się to AJAXem, co nieco komplikuje

    Odwrotnie, tekst do sprawdzenia ajaxem na serwer. IHMO jeśli jest jakiś
    problem, to z możliwościami pola tektowego. Trzeba by użyć content
    editable itd.

    artur

  • 7. Data: 2012-06-08 13:25:26
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

    > W ogólności ("zwykły" spellchecker) - tak. Ale jeśli jest to serwis
    > webowy z funkcją "super wspaniałego, naszego spell-checkera", to trochę
    > trudno to zrobić w przeglądarce.

    Może to kwestia mojej awersji do takich serwisów, i ogólnie do kobył...
    ale jeżeli klient chce, to chyba nie ma wyjścia, trzeba zrobić serverside.

    --
    Gof

  • 8. Data: 2012-06-08 23:37:29
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 8 Cze, 10:41, Adam Klobukowski <a...@g...com> wrote:

    > Najlepiej i najprościej jak sprawdzeniem poprawności zajmuje się przeglądarka.

    Tak mi się też wydaje.

    > Problem ze spellcheckiem przez przeglądarkę jest taki że głupio do każdej strony
    dociągać kilka MB słownika,

    Ale właśnie chodzi o to, żeby przeglądarka to miała wbudowane. Tak,
    jak jakikolwiek edytor tekstu, np. Word czy inny LibreOffice. Tzn. jak
    chce, to niech sobie dociąga co tylko potrzebuje - ale ponieważ chodzi
    o wspomaganie procesu stukania w klawisze i interakcji z formatką a
    nie o proces interakcji z danymi biznesowymi, to wydaje się, że jest
    to problem kliencki.

    Oczywiście, w innej kategorii są uprzyjemniacze, które jednak
    mają związek z danymi po stronie serwera - patrz np. podpowiadacze w
    Googlu.

    Tak czy inaczej dziękuję za odpowiedzi - potwierdziły moje
    przypuszczenia.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 9. Data: 2012-06-09 00:28:55
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Maciej Sobczak <s...@g...com> napisał(a):
    > Ale właśnie chodzi o to, żeby przeglądarka to miała wbudowane.

    Ale nie ma dla tej funkcji standardu i jedne przeglądarki mają sprawdzanie
    wbudowane a inne nie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2012-06-09 01:12:46
    Od: " firr" <f...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > jak jakikolwiek edytor tekstu, np. Word czy inny LibreOffice. Tzn. jak
    > chce, to niech sobie doci=B1ga co tylko potrzebuje - ale poniewa=BF chodzi
    > o wspomaganie procesu stukania w klawisze i interakcji z formatk=B1 a
    > nie o proces interakcji z danymi biznesowymi, to wydaje si=EA, =BFe jest
    > to problem kliencki.
    >
    > Oczywi=B6cie, w innej kategorii s=B1 uprzyjemniacze, kt=F3re jednak
    > maj=B1=A0zwi=B1zek z danymi po stronie serwera - patrz np. podpowiadacze w
    > Googlu.
    >
    > Tak czy inaczej dzi=EAkuj=EA za odpowiedzi - potwierdzi=B3y moje

    odzielnym pytaniem jest jak dlugo wogole potrwa www w obecnej postaci,
    (z htmlem javasktyptem php itd) mz jest ono dosyc dziwne i poniekad
    brzydkie