  • 1. Data: 2022-10-15 22:22:34
    Temat: Stabilizator napięcia sieciowego
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Czytam internety i natrafiłem na dyskusję. Facet kupił agregat z AVR
    (nie inwerter) i wszystko mu w domu ładnie działa, poza wentylatorem na
    piecu - nie chce wystartować lub "wolno się obraca" - jak opisuje.

    Jakiś czas później opisuje że zakupił VOLT AVR PRO 3000, wpiął szeregowo
    między wyjście agregatu, a dom i problem został rozwiązany - wszystko
    działa włącznie z wentylatorem pieca.

    Pytanie. Taki stabilizator to co on ma w środku, bo akumulatora przecież
    nie? Po prostu duży kondensator? Czy taki stabilizator może faktycznie
    poprawiać "wykres sinusa" z agregatu? Ewentualnie jakie straty wprowadza
    takie dodatkowe urządzenie jeżeli do agregatu miałoby być podłączone
    urządzenie "na granicy" mocy które np. z samym agregatem działa poprawnie.

    https://voltpolska.pl/zasilanie-awaryjne/avr-pro-300
    0-3000va-3-stabilizator-napiecia-sieciowego.html

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-10-16 00:41:37
    Temat: Re: Stabilizator napięcia sieciowego
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

> [...]
    >
    > https://voltpolska.pl/zasilanie-awaryjne/avr-pro-300
    0-3000va-3-stabilizator-napiecia-sieciowego.html

    Tam jest autotrafo napędzane silniczkiem.
    https://youtu.be/NRWNaiN12OU?t=345
    Moim zdaniem do agregatu to zupełnie bez sensu bo zajedzie to autotrafo
    dość szybko jeśli ten AVR jest taki do dupy jak pisałeś.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2022-10-16 09:23:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.10.2022 00:41, Andrzej W. wrote:
    > Moim zdaniem do agregatu to zupełnie bez sensu bo zajedzie to autotrafo
    > dość szybko

    Producent VOLT na swojej stronie, poleca to urządzenie właśnie jako
    "dedykowane" do m.in. agregatów ;-)

    > jeśli ten AVR jest taki do dupy jak pisałeś

    Właśnie napięcie z agregatu jest ponoć nawet stabilne +- 1V. Na forum
    facet tłumaczy to czym inny.

    "Wentylator jest sterowany zapewne z triaka w celu regulacji siły
    nadmuchu. Mikroprocesor z powodu pseudosinusoidy nie radzi sobie z
    synchronizacją i nie potrafi właściwie wysterować triaka. Tak myślę."

    Dlatego się zdziwiłem że ten VOLT AVR ma/może mieć wpływ na to, że
    opisana tam dmuchawa nie startowała bez tego stabilizatora, a z nim już tak.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2022-10-16 11:35:12
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 16.10.2022 09:23, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    >
    > Dlatego się zdziwiłem że ten VOLT AVR ma/może mieć wpływ na to, że
    > opisana tam dmuchawa nie startowała bez tego stabilizatora, a z nim już

    No to podłączyć ten piec przez trafo 1:1 i będzie wszystko jasne.
    Może nawet dławik wystarczy.
    Swoją drogą jak w tym agregacie nie ma falownika, to raczej powinien być
    sinus,
    Mógłby być problem z częstotliwością: sterownik "przegapia" przejścia
    przez zero, bo nie są tam gdzie się ich spodziewa, ale wtedy trafo czy
    autotrafo nie powinno pomagać.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2022-10-16 18:36:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Sunday, October 16, 2022, 11:35:12 AM, you wrote:

> [...]
    > Mógłby być problem z częstotliwością: sterownik "przegapia" przejścia
    > przez zero, bo nie są tam gdzie się ich spodziewa, ale wtedy trafo czy

    Agregaty z AVR mają zazwyczaj sterowanie prądem wzbudzenia, jak w
    alternatorach samochodowych. W związku z tym, na przyzwoitą sinusoidę
    nakłada się skladowa o wyższej częstotliwości, wynikająca z pulsującego
    pola wzbudzenia, zasilanego PWMem z regulatora.

    Tu wątek z FB na ten temat: https://www.facebook.com/groups/grupaelektronika/pos
    ts/2352208704935724/

    Podejrzewam, że przy malym obciążeniu skladowa z magnesowania może być
    na tyle duża, że robi zamieszanie. Autotransformator wprowadza dość
    spore obciążenie indukcyjne a dodatkowe filtry zawarte w układzie - w
    końcowym efekcie składowa z magnesowania staje się mniej istotna.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2022-10-17 08:10:53
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.10.2022 18:36, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Podejrzewam, że przy malym obciążeniu skladowa z magnesowania może być
    > na tyle duża, że robi zamieszanie.

    To by się zgadzało z obserwacjami osoby która podłączyła oscyloskop pod
    agregat.

    "Kształt przebiegu nie jest piękną sinusoidą, ale nie jest też trójkątem
    czy prostokątem. Na biegu jałowym na sinusoidę nakłada się przebieg
    przypominający trójkąt o częstotliwości ok. 1,25 kHz (czyżby
    przetwornica z regulatora AVR?). Po obciążeniu przebieg ulega
    wygładzeniu i jednocześnie zniekształca się."

    Zakładając że agregat trzyma napięcie +- 1V, sinusoida nie jest piękna
    ale akceptowalna, to częstotliwość - stabilna, ale 54Hz bez obciążenia,
    spadająca do 50Hz pod pełnym obciążeniem) może mieć wpływ na działanie
    urządzeń takich jak czajnik, lodówka, oświetlenie ledowe, komputer?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2022-10-17 09:04:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mateusz,

    Monday, October 17, 2022, 8:10:53 AM, you wrote:

> [...]
    > spadająca do 50Hz pod pełnym obciążeniem) może mieć wpływ na działanie
    > urządzeń takich jak czajnik, lodówka, oświetlenie ledowe, komputer?

    Dziwne pytania zadajesz - oczywiście, że nie ma znaczenia dla
    współczesnych urządzeń.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2022-10-17 10:29:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 Oct 2022 22:22:34 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    >
    > https://voltpolska.pl/zasilanie-awaryjne/avr-pro-300
    0-3000va-3-stabilizator-napiecia-sieciowego.html

    Sądząc po wadze i napisie "serwomotor" ma w srodku autotransformator.
    Co moze troche sinusa poprawiac, ale:
    z generatora powininen miec przebieg w miare sinusodalny.

    Moze mu sie w generatorze AVR popsul, ma np 180V i dlatego tak wolno.
    Albo jednak ma inwerter.

    Taki stabilizator teoretycznie moglby miec w srodku falownik, i piekną
    sinusoide generować. Bez akumulatora nawet - bralby po prostu mniej
    lub wiecej prądu z generatora.

    J.

  • 9. Data: 2022-10-17 10:31:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 Oct 2022 09:23:35 +0200, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    >
    > Dlatego się zdziwiłem że ten VOLT AVR ma/może mieć wpływ na to, że
    > opisana tam dmuchawa nie startowała bez tego stabilizatora, a z nim już tak.

    Oscyloskop by sie przydal.

    Moze faktycznie sterownik triaka sobie nie radzi, na tym co wychodzi
    z generatora ...

    J.

  • 10. Data: 2022-10-17 13:17:40
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Sądząc po wadze i napisie "serwomotor" ma w srodku autotransformator.

    Zawsze mnie ciekawiło czy ślizgacz/szczotka nie robi czasem zwarcia na uzwojeniu
    autotransformatora, widać jakoś sprytnie rozwiązali problem.