  • 1. Data: 2020-09-23 14:30:31
    Temat: Stare TV zakłócało Internet przez 18 miesięcy
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    The mystery of why an entire village lost its broadband every morning at
    7am was solved when engineers discovered an old television was to blame.

    The householder would switch their TV set on at 7am every morning - and
    electrical interference emitted by their second-hand television was
    affecting the broadband signal.

    The TV was found to be emitting a single high-level impulse noise (SHINE),
    which causes electrical interference in other devices.

    Co to dokładnie mogło być? Emitowało do kablówki? Czemu, jaki mógł być
    mechanizm?

    https://www.bbc.com/news/uk-wales-54239180

    --
    Przebiega zając przez jezdnię, aż tu nagle się potknął. A jako, że zające
    maja 2 duże wystające zęby, to wbił się tymi zębami w asfalt. Próbuje

  • 2. Data: 2020-09-23 14:41:21
    Temat: Re: Stare TV zakłócało Internet przez 18 miesięcy
    Od: K <n...@e...com>

    On 23/09/2020 13:30, Queequeg wrote:
> [...]
    > which causes electrical interference in other devices.
    >
    > Co to dokładnie mogło być? Emitowało do kablówki? Czemu, jaki mógł być

    Nie do kablowki tylko do sieci telefonicznej. W UK internet oparty jest
    na VDSL2 dystrybuowany z ulicznych skrzynek do ktorych doprowadzone jest
    swiatlo. W przedmiotowej sprawie najpierw zaczeli wymieniac kable (we
    wsiach wisza na slupach, a nie pod ziemia), jak powymieniali wszystkim
    kable i dalej byl problem to sprowadzili madrzejszych technikow z
    oscyloskopem. Bardziej szczegolowo temat jest opisany tutaj:
    https://www.ispreview.co.uk/index.php/2020/09/18-mon
    ths-of-village-broadband-disruption-traced-to-old-tv
    -set.html

    W kazdym razie w UK trwa narodowa migracja na FTTH zamiast miedzi wiec
    dodatkowo dziwi, ze wymieniali miedz na miedz.

  • 3. Data: 2020-09-23 14:55:36
    Od: K <n...@e...com>

    On 23/09/2020 13:41, K wrote:

    > Nie do kablowki tylko do sieci telefonicznej. W UK internet oparty jest
    > na VDSL2 dystrybuowany z ulicznych skrzynek do ktorych doprowadzone jest
    > swiatlo.

    tzn kablowka tez jest oczywiscie ale raczej omijaja takie male wioski.

  • 4. Data: 2020-09-23 14:57:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan K napisał:

    > W kazdym razie w UK trwa narodowa migracja na FTTH

    Z powodu narodowych migracji to oni tam brexit zrobili.
    Nie wiedziałem, że to o jakieś FTTH chodzi.

    Jarek

    --
    -- Nie znam tego prawa -- powiedział K.
    -- Tym gorzej dla pana -- odrzekł strażnik.

  • 5. Data: 2020-09-23 15:00:01
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 23/09/2020 13:41, K wrote:

    > W kazdym razie w UK trwa narodowa migracja na FTTH zamiast miedzi wiec
    > dodatkowo dziwi, ze wymieniali miedz na miedz.

    hehe - chcialbym to widziec. W wiekszosci miejsc w Londynie trudno jest
    o uzyskanie 50Mbps+, nie wliczająć kablówki (Virgin) bo tego syfu trzeba
    unikać jak ognia

    Ja jestem "szczęściarzem" bo do skrzynki mam 50 więc VDSL synchronizuje
    mi się na pełne 80Mbps/20Mbps

    c.

  • 6. Data: 2020-09-23 15:04:10
    Od: K <n...@e...com>

    On 23/09/2020 14:00, Cezar wrote:

> [...]
    > unikać jak ognia
    >
    > Ja jestem "szczęściarzem" bo do skrzynki mam 50 więc VDSL synchronizuje

    Ja mam do skrzynki 219m i tez mi sie spina na 80/20, a od miesiaca mam
    opcje wziecia g.fast gdzie OpenReach twierdzi ze moge sie spodziewac
    290/40 na mojej linii. W kazdym razie nie biore bo wlasnie oglosili, ze
    beda u nas od marca 2021 migrowac na FTTH.

  • 7. Data: 2020-09-23 16:30:41
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    K <n...@e...com> wrote:

    > Nie do kablowki tylko do sieci telefonicznej. W UK internet oparty jest
    > na VDSL2 dystrybuowany z ulicznych skrzynek do ktorych doprowadzone jest
    > swiatlo.

    O proszę.

    > https://www.ispreview.co.uk/index.php/2020/09/18-mon
    ths-of-village-broadband-disruption-traced-to-old-tv
    -set.html

    Hmm, czyli co -- jednorazowe zakłócenie dropnęło wszystkie połączenia,
    modemy zsynchronizowały się na mniejszej prędkości dla większej
    stabilności i tak już zostały? Po jakim czasie synchronizowały się z
    powrotem na większą prędkość?

    Sadly SHINE may also result in slower speeds through Dynamic Line
    Management (i.e. DLM will automatically drop the line speed in pursuit of
    stability), if it happens regularly enough.

    "If it happens regularly enough". A tu był jeden impuls / burst...

    Poza tym TV to TV a telefon to telefon -- jak to przenikało z TV do sieci
    telefonicznej? Po zasilaniu? TV tak siało, że aż do kabli telefonicznych
    doszło?

    --
    Do okulisty przychodzi pacjent:
    - Proszę przeczytać litery z tablicy - mówi lekarz.

  • 8. Data: 2020-09-23 17:13:50
    Od: K <n...@e...com>

    On 23/09/2020 15:30, Queequeg wrote:

> [...]
    > telefonicznej? Po zasilaniu? TV tak siało, że aż do kabli telefonicznych

    Generalnie DLM jest gownem i wielu przypadkach jak raz wynegocjuje
    nizsza predkosc to juz tak zostaje i trzeba recznej interwencji ze
    strony operatora sieci. Niech sie jakis glowny elektronik tej grupy
    wypowie jak to sie dzieje, w kazdym razie mogl miec tv blisko gniazdka
    telefonicznego albo wrecz modem postawiony na/przed/za tym TV. W tekscie
    pisza, tez o jakims modelu Tp-Linka, ktorego zasilacz strasznie smieci:

    "Over the years we have found that all sorts of electrical devices leak
    more EM noise than would be ideal, which is one reason why we often
    recommend trying to position your router and master socket as far away
    from other non-network devices as possible (obviously this isn't always
    possible). Mind you we also recently came across one router from TP-Link
    that had a surprisingly noisy AC power adapter, so you just never know."

  • 9. Data: 2020-09-23 18:05:19
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

> [...]
    > telefonicznej? Po zasilaniu? TV tak siało, że aż do kabli telefonicznych

    W UK plafromrma satelitarna Sky wymagała (nie jestem pewien czy dalej
    wymaga) aby ich dekoder był połączony przez cały czas do linii
    telefonicznej - być może to taki przypadek że gdzieś to się tam
    zapętlało ale to tylko spekulacje.

    c.

  • 10. Data: 2020-09-23 18:33:33
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-23 o 17:05 +0100, Cezar napisał:
> [...]
    > wymaga) aby ich dekoder był połączony przez cały czas do linii
    > telefonicznej - być może to taki przypadek że gdzieś to się tam

    A nie po prostu fakt, że satelitarnie leciał download, a telefonicznie
    upload?

    Mateusz