  • 1. Data: 2020-09-22 18:33:27
    Temat: Sterowanie oświetleniem terenu
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    Szukam pomysłu na sterowanie czasowe oświetleniem terenu rzędu
    kilkunastu km^2. Obecnie to zadanie realizuje kilka sterowników
    czasowych ON/OFF z regularnie zmienianymi nastawami wg wschodów i
    zachodów Słońca. Nie jest to rozwiązanie hi-tech, ale działa. Sterowniki
    zmierzchowe nie sprawdziły się - szybko padają fotoelementy zewnętrzne.
    Pierwszy pomysł to zamiana sterowników na astronomiczne, ale w grę
    wchodzi kilka sztuk, stąd myśl czy nie dało by się tego jakoś
    *bezprzewodowo* pospinać. A drugi pomysł, to czy nie dało by się
    wykorzystać faktu że miasto jakoś steruje oświetleniem ulic ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2020-09-22 18:46:07
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem terenu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

> [...]
    > nie dało by się tego jakoś *bezprzewodowo* pospinać. A drugi
    > pomysł, to czy nie dało by się wykorzystać faktu że miasto jakoś

    W sensie abonamentowej usługi dostępu do sygnałów dawanych przez
    Latarnika Miejskiego? Przyznam, że pomysł oryginalny, nie przyszedł
    mi wcześniej do głowy. Ze wszystkich sterowników, ten astronomiczny
    wydaje się najprostszy i najtańszy. Nie wymaga regulacji, roczną
    tablicę włączeń i wyłączeń ogarnie najpodlejszy mikrokontroler.
    Ważne, by była to tablica *zmierzchów*, a nie *zachodów* słońca.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2020-09-22 18:59:14
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-09-22 18:33, PeJot wrote:
> [...]
    > zmierzchowe nie sprawdziły się - szybko padają fotoelementy zewnętrzne.
    > Pierwszy pomysł to zamiana sterowników na astronomiczne, ale w grę

    Kilka sztuk jak mniemam będzie tańsze od spinania bezprzewodowego,
    a napewno łatwiejsze w wykonaniu.

    Zegary/sterowniki astronomiczne maja naprawdę b. duże możliwości.
    Upierdliwe nieco jest programowanie, ale to 1 raz,
    i błogi spokój.

    Włodek

  • 4. Data: 2020-09-22 19:10:54
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-09-22 18:59, Włodzimierz Wojtiuk wrote:

> [...]
    >
    > Zegary/sterowniki astronomiczne maja naprawdę b. duże możliwości.
    > Upierdliwe nieco jest programowanie, ale to 1 raz,

    https://www.eelektryka.com/zegary-steruj%C4%85ce-ana
    logowe-i-cyfrowe/1252-ff-programator-czasowy-zegar-a
    stronomiczny-jednokanalowy-na-szyne-din-pcz-5243-590
    8312596295.html

    Oczywiście są droższe, z wiekszymi bajerami, ale taki powinien załatwić
    temat.

  • 5. Data: 2020-09-22 19:11:27
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > W sensie abonamentowej usługi dostępu do sygnałów dawanych przez
    > Latarnika Miejskiego? Przyznam, że pomysł oryginalny, nie przyszedł
    > mi wcześniej do głowy.

    O ile w ogóle taki sygnał ( bezprzewodowy ) istnieje, bo w sumie to
    ciekawe jak sterownie oświetleniem ulicznym odbywa się w moim mieście.

> [...]
    > tablicę włączeń i wyłączeń ogarnie najpodlejszy mikrokontroler.
    > Ważne, by była to tablica *zmierzchów*, a nie *zachodów* słońca.

    A jaka to różnica ? Poza tym interesują mnie gotowce. No i co konkretnie
    wybrać - nadmieniam że jeśli chodzi o *krajowe* popularne "marki"
    automatyki tego typu, to mam lekką awersję, chyba za dużo widziałem
    wybuchniętego sprzętu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2020-09-22 19:49:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > Zegary/sterowniki astronomiczne maja naprawdę b. duże możliwości.
    > Upierdliwe nieco jest programowanie, ale to 1 raz, i błogi spokój.

    Na czym ta upierdliwość polega? Bo na dobrą sprawę powinno się podać
    takiemu współrzędne geograficzne i określić wybrane kryterium
    włączenia/wyłączenia (kąt słońca poniżej horyzontu).

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2020-09-22 19:51:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > O ile w ogóle taki sygnał ( bezprzewodowy ) istnieje, bo w sumie to
    > ciekawe jak sterownie oświetleniem ulicznym odbywa się w moim mieście.

    Raczej nie istnieje, bo i po co by miał istnieć?

    > A jaka to różnica ?

    Ogromna. Choć o tej porze roku (a konkretnie właśnie dzisiaj) akurat
    najmniejsza z możliwych.

    > Poza tym interesują mnie gotowce.

    Już pojawił się link.

    > No i co konkretnie wybrać - nadmieniam że jeśli chodzi o *krajowe*
    > popularne "marki" automatyki tego typu, to mam lekką awersję, chyba
    > za dużo widziałem wybuchniętego sprzętu.

    Skoro nie krajowe, to może chińskie?

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2020-09-22 20:02:44
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Już pojawił się link.

    > Skoro nie krajowe, to może chińskie?

    Przecież to to samo :(

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2020-09-22 20:13:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > Przecież to to samo :(

    No więc właśnie niekoniecznie. Ale gdyby jednak było to samo, to jakie
    by miały zostać przedstawione do wyboru?

    Jarek

    --
    Nie angielskie, nie kreolskie,
    Ale nasze, nasze polskie,

  • 10. Data: 2020-09-22 20:25:01
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-09-22 19:49, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Na czym ta upierdliwość polega? Bo na dobrą sprawę powinno się podać
    > takiemu współrzędne geograficzne i określić wybrane kryterium
    > włączenia/wyłączenia (kąt słońca poniżej horyzontu).

    Cała ta upierdliwość (tak jak w tym podlinkowanym)
    to przeklikiwanie się przez wielopoziomowe menu
    czterema przyciskami.
    BTW są (do dziś nie wiedziałem) takie sterowane srajfonową aplikacją.

    Włodek