  • 21. Data: 2016-01-28 18:26:08
    Temat: Re: Sterowanie grupowe mocą grzałki a moc chwilowa
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-01-28 o 18:04, Waldemar pisze:

    > Taka żarówka 100W potrafi chwilowo pobrać i 1kA. Ino bardzo krótko ;-)
    >
    > Waldek

    Chyba 1kW? A we współczesnych żarówkach z cienkimi drucikami to raczej
    znacznie mniej:

    https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/207580805
    63/in/dateposted-public/

    P.P.

  • 22. Data: 2016-01-28 20:44:52
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości

    > Taka żarówka 100W potrafi chwilowo pobrać i 1kA. Ino bardzo krótko ;-)

    Yyy... najpierw jakby cicho śpiewa, potem coraz głośniej, aż wreszcie JEBB!
    i stała się ciemność? :)
    Można czasem w trakcie dojrzeć jakby niewielką kulę jaśniejszego światła,
    niż daje włókno...

    --
    0.2MW

  • 23. Data: 2016-02-02 14:51:04
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 28.01.2016 um 18:26 schrieb Paweł Pawłowicz:

    > Chyba 1kW? A we współczesnych żarówkach z cienkimi drucikami to raczej
    > znacznie mniej:
    >
    > https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/207580805
    63/in/dateposted-public/

    Żarówka halogenowa 100W/12V ma prąd rozruchu do 1kA. Liczy się 50-75x
    prądu nominalnego. Tylko, że jest to przez mikrosekundy.

    Waldek

  • 24. Data: 2016-02-02 15:36:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-02-02 o 14:51, Waldemar pisze:
    [...]
    63/in/dateposted-public/

    > Żarówka halogenowa 100W/12V ma prąd rozruchu do 1kA. Liczy się 50-75x
    > prądu nominalnego. Tylko, że jest to przez mikrosekundy.

    Mówimy o żarówce pracującej przy 230V, wątek jest o sieci 230V. Zimne
    włókno żarówki 100W ma 38.6 oma (właśnie zmierzyłem), co daje prąd
    rozruchu 6A. Do kiloampera jeszcze daleko.

    P.P.

  • 25. Data: 2016-02-02 16:03:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >włókno żarówki 100W ma 38.6 oma (właśnie zmierzyłem), co daje prąd
    >rozruchu 6A. Do kiloampera jeszcze daleko.

    tylko ze ona na goraco ma ok 0.44 A / 530 ohm, czyli opornosc
    rosnie/prad spada ~15 razy.

    W halogenowej bedzie podobnie, wiec takie 100W/12V z nominalnym pradem
    8A, przy rozruchu wezmie ~120A.
    O ile oczywiscie zasilacz pozwoli. No i nagrzewa sie jakos dluzej.
    Ale tylko 120A.

    Wiecej to przy probie zasilenia z sieci napieciem nie 12V, ale np
    230A.
    Np przez triaka ... no tak, ale triak gora na 10% mocy, powinien sie
    wlaczyc dopiero pod koniec cyklu, gdy napiecie w sieci juz znacznie
    spadnie :-)

    Nawiasem mowiac - klne na to, bo jak trzeba na szybko obiazenia
    sztucznego na niskim napieciu, siegam po zarowke samochodowa ... a tu
    d*, wspolczesne zasilacze sie wylaczaja.
    Nawet taki pecetowy 500W potrafi polec po podlaczeniu zarowki 55W.

    Wiec ten 1kA ... moze przy przepaleniu zarowki ?
    Tam sie bodajze luk zapala, wlokno topi, i w miare topienia dlugosc
    znika a rezystancja spada.

    J.