  • 1. Data: 2012-12-06 19:23:16
    Temat: Sterowanie oświetleniem
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Mam pewien dylemat.
    Chcę sterować oświetleniem przy pomocy PLC, a konkretnie 24VDC.
    Nic prostszego, ale:
    - moce na poziomie 10-500W
    - mogą zdarzyć się energooszczędne, a więc ewentualane upływy klucza
    będą mi okresowo zapalały lampkę
    - w przypadku wypadnięcia zwykłej żarówki nie może nastąpić uszkodzenie
    klucza
    - cena... tych obwodów będzie powiedzmy 50 i fajnie by było gdyby nie
    kosztowały majątek.
    - oczywiście zalecany wąski moduł na DIN35.

    Rozwiązanie jakie mam sprawdzone i chętnie stosuję, to stycznik ABB +
    Relpolowy przekaźnik RM84 przykładowo. Jest to eleganckie rozwiązanie,
    ale trochę drogie i duże. Kiedyś szukałem stycznika 2 torowego z cewką
    na 24VDC, ale nic sensownego nie znalazłem. Może ktoś miał więcej
    szczęścia i podpowie?
    Triaki chciał bym odpuścić. To ma być inteligencja w budynku i nie
    fajnie było by, gdyby wypadały przy byle burzy, albo trzeba było
    wymieniać po którymś tam upaleniu żarówki.

    Ktoś coś podpowie fajnego?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2012-12-06 19:43:24
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-12-06 19:23, Irek N. pisze:
> [...]
    > ale trochę drogie i duże. Kiedyś szukałem stycznika 2 torowego z cewką
    > na 24VDC, ale nic sensownego nie znalazłem. Może ktoś miał więcej

    http://www.el-dar.com.pl/Stycznik-DILEM-10-G-24V-DC-
    173.html

    Ale czemu nie używasz po prostu tych RM84? Po co ci stycznik?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2012-12-06 21:16:49
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Triaki chciał bym odpuścić. To ma być inteligencja w budynku i nie
    > fajnie było by, gdyby wypadały przy byle burzy, albo trzeba było
    > wymieniać po którymś tam upaleniu żarówki.
    Urban legends.
    To przewymiaruj 10-krotnie prąd i 5-krotnie napięcie. Będziesz miał 10
    krotnie mniejszą objętość niż przekaźniki i styczniki.
    Piszesz na komputerze, który ma zasilacz 500W na stycznikach?
    W UPS masz styczniki do wytworzenia fali 230V czy MOSFETY?
    Skończcie w końcu z tymi stykami.
    Nie widzę sensu wymieniać włączniki na przekaźniki.
    MOSTEK MOSFET=4xTO220 ZAJMUJE MNIEJ NIŻ JEDEN RM92 i może mieć 16A.
    Częstotliwość załączania jest śmieszna w tym zastosowaniu,
    więc skoro UPS, który na wyjściu wcale nie ma sinusa, tylko prostokąt,
    daje radę przy 50Hz,
    dlaczego nie mógłby załączać 20x na dobę?
    Właśnie chodzi tu o zmniejszenie awaryjności, a nie o zwiększenie.
    S.

  • 4. Data: 2012-12-06 22:30:55
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > http://www.el-dar.com.pl/Stycznik-DILEM-10-G-24V-DC-
    173.html

    Przecież to cegła, i droga po zbóju...

    > Ale czemu nie używasz po prostu tych RM84? Po co ci stycznik?

    Bo zdarzało mi się, że styki się sklejały. Nie ufam przy tych
    napięciach, prądach i tak paskudnym obciążeniu.

    Pzd,
    Irek.N.
    ps. Relpolowski RG25 jeszcze znalazłem, fajny, ciekawe ile $

  • 5. Data: 2012-12-06 22:37:23
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > To przewymiaruj 10-krotnie prąd

    Czyli 25A

    i 5-krotnie napięcie.

    Czyli >3kV

    No nieźle, podpowiesz coś?

    > Będziesz miał 10 krotnie mniejszą objętość niż przekaźniki i styczniki.

    Ale będę musiał zrobić jakoś zapłon triaka, jak zrobię z jego obwodu
    zasilania, to energooszczędne będą mi dyskotekę udawały, a może jednak
    nie? Hmm?

    > Piszesz na komputerze, który ma zasilacz 500W na stycznikach?
    > W UPS masz styczniki do wytworzenia fali 230V czy MOSFETY?
    > Skończcie w końcu z tymi stykami.

    Co Ty pi... piszesz. Toć to związku z przykładem nie ma.
    Masz w kompie wyłącznik na TRIAKU?
    W UPS-ie też masz półprzewodnikowy?
    Kurde, ja zawsze widziałem mechaniczny hebel... w obu przypadkach!

    > Nie widzę sensu wymieniać włączniki na przekaźniki.

    Może Ty nie, ale ja chcę sterować wszystkim z PLC. Taka fanaberia jak
    wolisz.

    > MOSTEK MOSFET=4xTO220 ZAJMUJE MNIEJ NIŻ JEDEN RM92 i może mieć 16A.

    A to tu już poległem. Chcesz, abym zrobił klucz na MOSFETACH?

> [...]
    > daje radę przy 50Hz,dlaczego nie mógłby załączać 20x na dobę?
    > Właśnie chodzi tu o zmniejszenie awaryjności, a nie o zwiększenie.

    No tak, widzę worek MOSów do wymiany, bo w sąsiedniej gminie przyp... w
    słup ele. ;)
    Wiem, wiem, są zabezpieczenia. Fakt - czasami dają radę, ale tutaj damo
    sobie czubek paznokcia odciąć, że MOS-y polecą.
    To jest budynek - duży, a nie skrzyneczka z elektroniką.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2012-12-06 23:18:15
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Tak patrzę na tą dyskusję i myślę, że:
    1) mimo wiedzy, strach przed elektroniką Cię zniewala,
    2) Prąd 25 A nie robi na mnie wrażenia, jesli chodzi o MOSFETY,
    a 230x5 to mi 3k nie wychodzi. Coś Ci matematyka szwankuje,
    3) O triakach już pisałem, a w szczególności SHARP S202 i nie będę znów
    podłączał go
    do żarówki energooszczędnej, bo Ty nie poświęcisz 0,5h. Sorry nie mam
    czasu.
    Ktoś tu zaklinał się, że LEDa nie przełączy. Poświęciłem wtedy czas,
    zrobiłem film i nie
    wszyscy się przekonali do niego.
    4) klucz w UPS nie ma nic wspólnego z załączaniem odbiornika?
    To kwestia otwartego myślenia. Zrób proste doświadczenie: podłącz żarówkę
    do UPSa
    Zablokuj sobie mostek MOSFET i zobacz, czy żarówka Ci zgaśnie. W drugiej
    części doświadczenia,
    włącz go ponownie, odblokowując mostek.
    5) Ja widzę sens automatyki w domu, ale nie widzę sensu zamiany włacznika,
    na 100 letni mechaniczny archaizm, jakim jest przekaźnik.
    6) Jeśli po wyładowaniu, którego się boisz, komputer i UPS Ci działa i nie
    lecisz do sklepu kupić nowego,
    to nie rozumiem, dlaczego boisz się wymiany MOSFETA za 5 zł?
    Całe wiadro będzie tańsze niż komputer.
    Bez urazy, ale taki już mam styl, jeśli ktoś udowadnia wyższość rupiecia,
    nad solidnością.
    S.

  • 7. Data: 2012-12-07 00:54:29
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Ok, spróbujmy.

    > 1) mimo wiedzy, strach przed elektroniką Cię zniewala,
    Nie, ale ponaprawiałem tego trochę, jakiś czas temu, wszystko szacownych
    firm, zazwyczaj używane jako załączanie grzałki, a więc komfortowe R.
    Teraz zajmuję się czymś innym, ale lekcję zapamiętałem.

    > 2) Prąd 25 A nie robi na mnie wrażenia, jesli chodzi o MOSFETY,
    Zgoda, w modelarstwie ;) ale w przemyśle 25A ciągłego wymaga radiatora.

    > a 230x5 to mi 3k nie wychodzi. Coś Ci matematyka szwankuje,
    Niezupełnie tak. Może trochę się zagalopowałem, wychodzi niecałe 2kV.
    Uznałem, że skoro mówisz o zapasie, aby nie uszkodzić elementu, to w
    zasadzie powinienem pomyśleć o zabezpieczeniach nadnapięciowych (będą
    takie na wejściu), a tam próg jest na poziomie 2k5. Może nie powinienem,
    ale zaokrągliłem do 3kV.
    Tak czy siak proponowany ssr ma niecałe 2x.

    > 3) O triakach już pisałem, a w szczególności SHARP S202 i nie będę znów
    > podłączał go do żarówki energooszczędnej, bo Ty nie poświęcisz 0,5h. Sorry nie mam
    > czasu.
    Ale na co mam poświęcić 0.5h? Żeby sprawdzić i Ci uwierzyć? No proszę
    Cię. S216S01 wygląda obiecująco. THX.

    > Ktoś tu zaklinał się, że LEDa nie przełączy. Poświęciłem wtedy czas,
    > zrobiłem film i nie wszyscy się przekonali do niego.
    A to zupełnie nie pamiętam, może nie czytałem.

> [...]
    drugiej
    > części doświadczenia, włącz go ponownie, odblokowując mostek.
    Nie bardzo jarzę co chcesz mi powiedzieć. Jak piszesz o mostkach to mam
    przed oczyma diodowy, jak o mostkach mosfet, to układ H, ale tam
    napięcia malutkie i warunki pracy ślicznie dobrane, więc nijak do
    przemysłowej instalacji jednofazowej się mają.
    Wiem, wiem, są jeszcze wszelkiej maści falowniki ;)

    > 5) Ja widzę sens automatyki w domu, ale nie widzę sensu zamiany
    > włacznika, na 100 letni mechaniczny archaizm, jakim jest przekaźnik.
    Święty spokój. Mamy po prostu inne podejście do tematu. Muszę natomiast
    przyznać, że klucz jaki mi podałeś wygląda ciekawie, choć wymaga
    "otoczenia" wokół siebie.

    > 6) Jeśli po wyładowaniu, którego się boisz, komputer i UPS Ci działa i
    > nie lecisz do sklepu kupić nowego,
    > to nie rozumiem, dlaczego boisz się wymiany MOSFETA za 5 zł?
    Wiesz, przekaźnik jak padnie, to z podstawki wyjmę i wyrzucę. Tutaj w
    rękę trzeba lutownicę włożyć. Ja wiem, że to nic wielkiego, ale nie tak
    wygląda "przemysłówka" i jest ku temu powód. Żeby zastosować sharp-a,
    będę musiał zrobić jakieś małe PCB z mocowaniem na szynę i złączami,
    choćby prostymi ARK-ami. Jak padnie, zaliczy kubeł i tyle. Pytanie czy
    mi się chce, może prościej nie kombinować tylko założyć gotowy moduł.
    Muszę to przemyśleć samemu.

    > Całe wiadro będzie tańsze niż komputer.
    Tak naprawdę to ani komputer, ani serwer, czy cokolwiek tam będzie nie
    zaboli mocno. Problemem będzie usmażenie szaf w maszynach które też tam
    będą pracowały. Tego się obawiam najbardziej.
    Są zabezpieczenia, ale też lokalizację mam na górce i w sąsiedztwie
    słupy WN. Muszę się liczyć z efektami niestety.

    > Bez urazy, ale taki już mam styl, jeśli ktoś udowadnia wyższość
    > rupiecia, nad solidnością.
    Rozumiem i nie dyskutuję. Ale przyjmij też mój punkt widzenia.
    Elektronika czasem pada, w takim zastosowaniu jest "prawie pewne", że
    coś kiedyś padnie - problemem będzie jak wiecznie coś, gdzieś, będzie
    padać. Jak zrobię to na styczniku, to mam "prawie pewne" że o problemie
    zapomnę. To nie jest układ załączający cyklicznie jakieś paskudne
    obciążenie indukcyjne - nie wypalę styków. Pojemnościowe też nie -
    styków nie skleję. Prądy będą na tyle duże, że styki będą się czyściły,
    a na dokładkę częstotliwość przełączania na tyle mała, że nigdy nie
    pęknie jarzmo czy nie uleci sprężyna w środku stycznika.
    Sorki, ale takie mam doświadczenie.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2012-12-07 01:23:07
    Temat: Re: Sterowanie oswietleniem
    Od: "64-bit_box" <64-bit_box@64-bit_box.net>

    "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote in message
    > http://www.el-dar.com.pl/Stycznik-DILEM-10-G-24V-DC-
    173.html

    Przeciez to cegla, i droga po zbóju...

    > Ale czemu nie uzywasz po prostu tych RM84? Po co ci stycznik?

    Bo zdarzalo mi sie, ze styki sie sklejaly. Nie ufam przy tych
    napieciach, pradach i tak paskudnym obciazeniu.

    i slusznie, nalezy brac pod uwage zdolnosc zwarciowa obwodu.

  • 9. Data: 2012-12-07 08:01:27
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > i slusznie, nalezy brac pod uwage zdolnosc zwarciowa obwodu.

    Pod tym względem też wesoło mam. Za ścianą trafo - ćwiartka MW :)
    Zwarciowe będą w "niebiosach" ;) ale może to i dobrze, z innych powodów.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2012-12-07 08:38:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" napisał w wiadomości
    Tak patrzę na tą dyskusję i myślę, że:
    1) mimo wiedzy, strach przed elektroniką Cię zniewala,

    Wiedza obejmuje tez te wszystkie spalone tranzystory, ktore sie
    widzialo, a nawet spalilo, i to czasem tak szybko ze nie wiadomo
    kiedy :-)

    >2) Prąd 25 A nie robi na mnie wrażenia, jesli chodzi o MOSFETY,
    >a 230x5 to mi 3k nie wychodzi. Coś Ci matematyka szwankuje,

    Szczytowe jednak 325, z tolerancjami juz 350, a Irek moze byc
    przyzwyczajony do 3 faz i juz blisko 600V.

    25A to zarowki biora przy rozruchu, wiec co - tranzystor 250A 1700V ?
    No powiedzmy 50A 1500V ..

> [...]
    >Ktoś tu zaklinał się, że LEDa nie przełączy. Poświęciłem wtedy czas,
    >zrobiłem film i nie wszyscy się przekonali do niego.

    jakos ten film pominalem - moge prosic o namiar ?

    >5) Ja widzę sens automatyki w domu, ale nie widzę sensu zamiany
    >włacznika, na 100 letni mechaniczny archaizm, jakim jest przekaźnik.

    Ale przekaznik jest dobry. Uzywany w domu ... wlasciciela moze przezyc
    :-)

    >6) Jeśli po wyładowaniu, którego się boisz, komputer i UPS Ci działa
    >i nie lecisz do sklepu kupić nowego,
    >to nie rozumiem, dlaczego boisz się wymiany MOSFETA za 5 zł?
    >Całe wiadro będzie tańsze niż komputer.

    Spasc z drabiny mozna, moze do klienta trzeba dojechac 200km, i to nie
    raz, reputacje mozna stracic, albo i hobby, jak po trzeciej awarii w
    ciagu roku zona kaze to zlikwidowac :-)

    J.