  • 1. Data: 2012-01-16 11:02:34
    Temat: Sumowanie
    Od: "M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Hey

    Jestem prawie pewny ze jest na to analityczny wzor. Przypomni
    ktos? Problem: na ile sposobow mozna zsumowac N liczb,
    tak aby kazdy skladnik byl z przedzialu domknietego <0,M> i
    suma zeby wynosila M. Oczywiscie chodzi o liczby calkowite.

    Przykladowe sumy dla N=3 i M=5
    5 + 0 + 0 = 5 // poprawna
    3 + 2 + 0 = 5 // poprawna
    2 + 2 + 1 = 5 // poprawna
    2 + 2 + 2 = 6 // niepoprawna
    2 + 2 + 0 = 4 // niepoprawna
    -1 + 6 + 0 = 5 // niepoprawna

    Dla liczb z przedzialu od 1 do M mozna to zadanie rozwiazac zamieniajac
    kodowanie binarne na kodowanie unarne. Np. na ile sposobow mozna zsumowac
    3 liczby aby uzyskac 10? Kreski to liczby kodowane unarnie, a dwukropki
    to separatory pomiedzy liczbami:

    Teraz widac ze zadanie mozna przedefinowac:
    Na ile sposobow mozna rozstawic dwukropki pomiedzy kreskami?
    Mamy (9 nad 2) = 36

    A jak to rozwiazac jesli zera tez sa dozwolone? Ponizszy programik niby
    rozwiazuje, ale ma zlozonosc wykladnicza wzgledem (M+1) ^ N :/

    #include <cstdlib>
    #include <cstdio>

    #define MAX (8) // M
    #define DEPTH (10) // N

    typedef int ityp;
    typedef const int cityp;
    typedef unsigned int utyp;
    typedef const unsigned int cutyp;

    static utyp find( cutyp sum=0 , cutyp depth=0 ) {
    if( depth == DEPTH )
    return sum == MAX; // if( sum == MAX ) return 1; else return 0;
    utyp res = 0;
    for( ityp i=0 ; i<=MAX ; i++ )
    res += find( sum+i , depth+1 );
    return res;
    }

    int main( int argc, char *argv[] ) {
    utyp sum = find();
    printf("sum = %u\n",sum);
    return 0;
    }

  • 2. Data: 2012-01-16 11:36:38
    Temat: Re: Sumowanie
    Od: " " <f...@g...pl>

    M.M. <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > if( depth == DEPTH )
    > return sum == MAX; // if( sum == MAX ) return 1; else return

    bedzie to raczej po prostu jakis < wzorek ( N , M ) >
    tak ze wydaje mi sie ze program jest tu nie bardzo na
    miejscu
    (ps mozesz mi przypomiec czy slowo static przed nazwa
    funkcji znaczy ze jest ona prywatna dla modulu czy cos
    innego? - nigdy tego nie uzywalem),

    sam nie zajmuje sie raczej tego typu bardziej matematycznym
    programowaniem na codzien (jak rowniez i biznesowym, www-owym
    itd itd) blizsze mi tematy malych gierek video (ew ogolna teoria
    programowania lub ostatnio nawet bardziej tzw temety humanistyczne)
    totez nie bardzo mam sile i chec sie 'przelaczac' na obce mi zagadnienia
    i wyprowadzac wzorka choc wydaje sie raczej b prosty

  • 3. Data: 2012-01-16 12:46:14
    Od: <f...@g...pl>

    jest to mw tak skomplikowane jak licznie desek w plocie
    i np dla przedzialu 10 i trzech kresek siega od ok 11*11*11
    do 9*8*7 w zaleznosci czy brac zera srodkowe i tez te
    z brzega [mam wieksze (i glupsze) problemy]

  • 4. Data: 2012-01-16 12:58:43
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On pon, 16 sty 2012 12:02:34 in article news:<jf1049$7pn$1@inews.gazeta.pl>
    M.M. wrote:
> [...]
    >
    > A jak to rozwiazac jesli zera tez sa dozwolone? Ponizszy programik niby
    > rozwiazuje, ale ma zlozonosc wykladnicza wzgledem (M+1) ^ N :/

    Theorem two: http://en.wikipedia.org/wiki/Stars_and_bars_(combina
    torics)

  • 5. Data: 2012-01-17 08:04:00
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał(a):

    > Theorem two: http://en.wikipedia.org/wiki/Stars_and_bars_(combina
    torics)
    Dobre, dzieki :)

    Lezy u mnie na polce ksiazeczka "kombinatoryka dla programistow", lezy i
    rdzewieje, nie mam czasu na czytanie :(

  • 6. Data: 2012-01-17 09:30:17
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-01-17, M.M. <m...@g...pl> wrote:

    > Dobre, dzieki :)
    >
    > Lezy u mnie na polce ksiazeczka "kombinatoryka dla programistow", lezy i
    > rdzewieje, nie mam czasu na czytanie :(

    Modelowy przykład, jak to formalne wykształcenie, które przez wiele osób
    jest uważane za doskonale zbędne, jest jednak potrzebne w pracy
    programisty. I jak się samodzielne zdobywanie odpowiednika tego
    formalnego wykształcenia w pracy odbywa ("nie mam czasu na czytanie").

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 7. Data: 2012-01-17 09:33:14
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, January 16, 2012 12:58:43 PM UTC, Mirek wrote:
    > Theorem two: http://en.wikipedia.org/wiki/Stars_and_bars_(combina
    torics)

    Zadanie robi sie ciekawsze, kiedy dodawane liczby maja inne ograniczenie niz docelowa
    suma.

    RW

  • 8. Data: 2012-01-17 11:03:08
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> napisał(a):

    > Modelowy przykład, jak to formalne wykształcenie, które przez wiele osób
    > jest uważane za doskonale zbędne, jest jednak potrzebne w pracy
    > programisty.

    Coz moge rzec. Przez okolo 15 lat zawodowej praktyki programisty
    zdarzylo mi raptem jeden raz, ze musialem policzyc calke. Calka nie
    byla trywialna, ale bylem swiezo po studiach, troche pamietalem, troche
    sciaglalem z internetu i zdaje sie ze po 30 minutach mialem wzor
    analityczny. Korzysci byly fajne, bo calka dawala polozenie animowanych
    obiektow w funkcji czasu - czyli bez wzgledu na szybkosci i obciazenie
    komputera animacja wylgadala zawsze tak samo. Za to z pracy prawie
    mnie zwolnili "bo animacje robi sie korzystajac z czegos gotowego", a
    to cos gotowe na starszym komputerze mulilo sie i mulilo... uzytkownik
    nie mogl przez flasha zwyczajnie skorzystac z interfejsu na stronie.

    Pochodne jakby czesciej... jesli dobrze pamietam to musialem ich
    jeden raz uzyc w pracy zawodowej - nie bylo wyjscia, naprawde trzeba bylo.

    Generalnie lubie sie uczyc, a swego czasu musialem znac teorie
    przynajmniej na poziomie umozliwiajacym zdanie egzaminow. Tyle ze
    nie mam prawie zadnej motywacji do podtrzymywania tej wiedzy. Problem
    poruszony w tym watku i wiele innych problemow o ktorych na grupach
    pisze, z reguly nie maja nic wspolnego z moja praca zawodowa. Z reguly w
    pracy zawodowej uzywam matematyki na poziomie szkoly podstawowej, z rzadka
    ze szkoly sredniej. Tematy na grupach z reguly poruszam po to zeby
    cos sobie przypomniec, zeby calkowicie z glowy nie wylecialo, z reguly
    sa to zadania wymyslone przeze mnie dla zwyklego treningu.

    To co spotykam w pracy zawodowej to z reguly koszmarek. Przede wszystkim
    spotykam ludzi ktorzy maja o sobie niezwykle wysokie zdanie i bardzo sie
    chwala a w praktyce sa wg mojej oceny przecietni albo ponizej przecietnej.
    W pracy dzialaja zwierzece instynkty...

    Pamietam swoj pierwszy wiekszy projekt. Kumpel napisal jakies algorytm,
    zadanie trudne, kod niezrozumialy i dlugi, testow brak. Mialem 100% pewnosci
    ze zostal w jego kodzie chociaz jeden blad. Wzialem ten jego kod, dopisalem
    na szybko tyle testow ile zdolalem, a na koniec if( ! test() ) abort();.
    Kumpel to zobaczyl i do szefa, ze robie niepotrzebna dwa razy i wstawiam
    abort, a przez to program moze sie wywalic, no i ja na dywaniku. Tak
    oslupialem ze szczeka opadla mi do parkietu. No ale nic, jakos ten
    moj abort przetrwal w kodzie do chwili testow w realu. Oczywiscie mialem
    racje i oczywiscie byl blad i oczywiscie program sie wywali. Wiec co zrobil
    moj kumpel z pracy? Poszedl do szefa i powiedzial ze to przeze mnie bo ja
    wstawilem aborta i ja znowu na dywaniku. Na nastepny dzien juz do
    pracy nie poszedlem - z wlasnej woli.

    Niestety w drugiej bylo tak samo i w trzeciej tez... a teraz to olewam.
    Jak chca zebym zrobil badziewnej jakosci kod to tak robie. I tak
    sprytny marketingowiec wcisnie go klientom. Na pozadku dziennym mam
    zakazy uzywania klas bo kod jest za trudny dla innych programistow.
    Dwa razy w zyciu mialem do wykonania calkiem spory projekt w ktorym byl
    zakz uzywania zmiennych loklanych!!! Co to byla za masakra.... Zakaz
    abortow i wyjatkow to prawie norma - to nie jest statystyka z jednej
    firmy.

    Po co mam wykuc na blache podrecznik z kombinatoryki czy analizy
    matematycznej jesli w praktyce programistycznej nie moge swobodnie
    korzystac z takich podstawowych rzeczy jak klasy, kroswalidacja czy
    niezmienniki? Z rzadka do nich siegam, ale tylko dlatego ze lubie,
    praca programistyczna nie daje mi takiej motywacji.

    Pozdrawiam!

  • 9. Data: 2012-01-17 11:15:04
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Tue, 17 Jan 2012 09:30:17 +0000 (UTC), Stachu 'Dozzie' K. napisał(a):

> [...]
    > programisty. I jak się samodzielne zdobywanie odpowiednika tego
    > formalnego wykształcenia w pracy odbywa ("nie mam czasu na czytanie").

    To jest pół prawdy. Cała jest taka, że czytać należy zawsze.

  • 10. Data: 2012-01-17 11:17:57
    Od: " " <f...@g...pl>

    M.M. <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > niezmienniki? Z rzadka do nich siegam, ale tylko dlatego ze lubie,
    > praca programistyczna nie daje mi takiej motywacji.

    to zalezy co sie robi, bo praca programisty spaja wiele
    rozmaitych terytoriow - jak lubisz kombinatoryke w programowaniu
    czy metody numeryczne to musialbys poszukac
    1. takiej roboty,
    mi jest to np obecnie obce, tak samo nie dotyczy mnie wogole
    2. programowanie baz danych (kiedys przez pol roku uzywalem sqla
    to sie troche nauczylem ale to dawne czasy),
    3. stronek www, czy wogole
    4.jakichs systemow rozproszonych (po kilku lub wiecej kompach)

    5. 6. 7. itd itd