  • 1. Data: 2010-11-27 10:13:50
    Temat: Świetlówka bakteriobójcza i skutki uboczne
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    W zasadzie nie wiem jaka grupa, ale doświadczenie z UV chyba spowoduje
    ze tutaj znajdę najwięcej osób mających coś do powiedzenia.

    Przegrywam walkę z plesnią w mieszkaniu. Pleśń pojawiła się bo mam
    wilgotną ścianę. Wietrzenia, grzanie itp nie pomagają, pleśń wychodzi po
    jakimś czasie.

    Czasami nie ma nas w domu i zastanawiam się czy nie warto by
    zainwestować w świetlówkę bakteriobójczą. Wydatek nie jest specjalnie
    duzy, skuteczność podobno niezła w usuwaniu pleśni. Wyobrażam sobie ze
    postawie takie coś na 24h w pokoju raz na jakiś czas i przynajmniej
    powierzchniowo powinno mi to pleść zniwelować (pod tynkiem jej nie ma).

    I teraz pytanie: czy ktoś wie jakie są skutki uboczne? np odbarwianie
    się farb akrylowych, żółkniecie plastików, uszkodzenia matryc TV,
    blaknięcie fotografii ;) ?

    I druga sprawa: czy zakres promieniowania świetlówki bakteriobójczej to
    mniej więcej to samo co lampy rtęciowej bez luminoforu?

    Ma ktoś moze jakieś negatywne doświadczenia przy naświetlaniu plytek
    typu sciana zmienila kolor, ubranie zmienilo odcień ?

  • 2. Data: 2010-11-27 10:23:05
    Temat: Re: Świetlówka bakteriobójcza i skutki uboczne
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc_DOT_pl>

    On Sat, 27 Nov 2010 11:13:50 +0100, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Ma ktoś moze jakieś negatywne doświadczenia przy naświetlaniu plytek
    >typu sciana zmienila kolor, ubranie zmienilo odcień ?

    Kasowałem tym EPROMy :-)
    Dokładnie wywietrz pokój, powstaje ozon.
    A tak poważnie zacząłbym od tego:

    http://www.sklep.mikran.pl/id407/Lysoformina-3000-Ly
    soformin-1l

    Nierozcieńczony barwi paluchy na żółto. W stężeniu roboczym jest ok.
    Nie śmierdzi, mimo podobieństwa nzawy nie ma nic wspólnego z lizolem.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2010-11-27 10:44:54
    Temat: Re: ?wietlówka bakteriobójcza i skutki uboczne
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-11-27 11:23, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Kasowałem tym EPROMy :-)
    > Dokładnie wywietrz pokój, powstaje ozon.

    To wiem ;) Niestety nie wiem jak wpływa na wymienione rzeczy. Wydaje mi
    się, ze w szpitalu widziałem zabarwioną na żółto obudowę podgrzewacza do
    wody. Zabarwienie było z kierunku świetlówki ...

    > A tak poważnie zacząłbym od tego:
    > http://www.sklep.mikran.pl/id407/Lysoformina-3000-Ly
    soformin-1l

    Nie, chemia się sprawdza, ale pleśń wraca. Chcę sprawdzić metodę która
    mi usunie nie tylko pleśń ze ściany ale również z kurzu, mebli, dywany itd.

  • 4. Data: 2010-11-27 11:31:57
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > mi usunie nie tylko pleśń ze ściany ale również z kurzu, mebli, dywany itd.

    Ale to nie jest problem (kurz itp.) problemem jest pleśń wewnątrz muru a
    na to tylko chemia i to nie do zaniku z powierzchni ale przez dłuższy
    czas profilaktycznie (niestety nie jest to zdrowe i należy bardzo
    dokładnie przestudiować zalecenia producentów środków, nie wolno ich
    mieszać ze sobą), najlepszym sposobem jest skucie kilku centymetrów.

    Qbab

  • 5. Data: 2010-11-27 11:38:53
    Temat: Odp: ?wietlówka bakteriobójcza i skutki uboczne
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Nie, chemia się sprawdza, ale pleśń wraca. Chcę sprawdzić metodę która
    > mi usunie nie tylko pleśń ze ściany ale również z kurzu, mebli, dywany
    itd.
    Zacznij od drugiej strony ściany lub nieizolowanego fundamentu.
    Wbrew pozorom, dołożenie izolacji poziomej jest możliwe w istniejącym
    budynku.
    Jak ściana będzie zaizolowana z zewnątrz, od spodu, a może też od góry,
    można przystąpić do drugiego etapu walki.
    UV działa tylko powierzchniowo.
    S.

  • 6. Data: 2010-11-27 12:48:39
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

> [...]
    > usunie nie tylko pleśń ze ściany ale również z kurzu, mebli, dywany itd.

    Mam ścianę szczytową która także jest mokra i pleśniała.
    Na razie zobiłem tak jakieś 5 lat temu. Kupiłem SAVO, wypsikałem tym i
    wyczyściłem ścianę bo bielusienkiego tynku. Konieczne wietrzenie i praca w
    krótkich okresach bo wali to niemiłosiernie. Ja to robiłem jak było ciepło
    aby okno cały czas było otwarte. Jak wyschło, szkło wodne dwie warstwy na
    ścianę. Na razie nie wraca. Ale niedługo ocieplają ścianę.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2010-11-27 13:41:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Nov 2010 11:44:54 +0100, Sebastian Biały wrote:
    soformin-1l

    >Nie, chemia się sprawdza, ale pleśń wraca. Chcę sprawdzić metodę która
    >mi usunie nie tylko pleśń ze ściany ale również z kurzu, mebli, dywany itd.

    Powatpiewam czy pomoze - te plesnie sa wszedzie, znow przyjda.
    Moze jednak zaczac od osuszenia sciany, albo jakis wentylatorek do
    stalego dmuchania. Albo popracowac nad oknami i wentylacja.

    J.

  • 8. Data: 2010-11-27 13:49:04
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Sebastian Biały pisze:
    > Witam.
    >
    > W zasadzie nie wiem jaka grupa, ale doświadczenie z UV chyba spowoduje
    > ze tutaj znajdę najwięcej osób mających coś do powiedzenia.
    (...)

    > Ma ktoś moze jakieś negatywne doświadczenia przy naświetlaniu plytek
    > typu sciana zmienila kolor, ubranie zmienilo odcień ?

    Widze że koledzy odwodzą Cie od tego pomysłu. ja też chciałem walczyć za
    pomocą takiej świetlówki ale z roztoczami. nie wykonałem urządzenia
    właśnie przez brak informacji o skutkach ubocznych. pozatym nie złapałem
    ani jednego roztocza - zeby sprawdzić jak długie naświetlanie go zabije.
    To promieniowanie to nie to samo co z lampy rtęciowej, chyba jest
    bardzie j szkodliwe. Słyszałem o przypadku pielęgniarki która nie
    wyłączyła takiej lampy i przebywała w naświetlanym pomieszczeniu. po
    kilku minutach nabawiła sie oparzeń na tyle mocnych ze już została w
    szpitalu. raka nie dostała, wzrok też OK. Tak wiec ostrożnie.

    ToMasz

    PS pisz na grupie o postępach, sukcesach i porażkach.
    ps2, ja chciałem wykonać zamknętą metalową obudowę, w której byłaby
    świetlówka, - tak aby nie naświetlała otoczenia.

  • 9. Data: 2010-11-27 13:54:54
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > I teraz pytanie: czy ktoś wie jakie są skutki uboczne? np odbarwianie
    > się farb akrylowych, żółkniecie plastików, uszkodzenia matryc TV,
    > blaknięcie fotografii ;) ?

    Stosowalem do ubicia plesni pod prysznicem i na scianach w piwnicy. W
    piwnicy nie mialo co, kafelkow nie odbarwilo, pod prysznicem elementow
    plastikowych tez nie odbarwilo, fotografii i TV nie trzymam w lazience,
    to nie wiem;-), ale (plesniejacy) silikon, farby (biale) - nie
    zauwazylem zmian. Oczywiscie ozonu pelno, wiec po wylaczeniu wietrzenie
    intensywne lub odczekanie min. godzine. Naswietlalem kilkanascie razy po
    ok. pol godziny takim sloneczkiem do opalania z lat 70. Opalac sie tym
    nie mialbym odwagi, pisza zeby nie przekraczac 3-4 min, wlaczam/wylaczam
    zdalnie.
    Mam nadzieje, ze plesn ubilem, choc oczywiscie jest to tylko pierwszy
    etap trudnej drogi rozwiazania problemu. Izolacji w piwnicy nie moge
    zrobic, bo dom jest czesciowo podpiwniczony i zlosliwie naplywa spod
    domu czesci niepodpiwniczonej. Ale to juz NTG.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2010-11-27 14:06:59
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

> [...]
    > usunie nie tylko pleśń ze ściany ale również z kurzu, mebli, dywany itd.

    Na pleśń skuteczne jest tylko siarkowanie (jak w piwnicy).

    Jest też siarkownie pałacowe. Ściany z gipsu (siarczan wapnia) nie
    pleśnieją. Inne siarczany są też skuteczne.
    Kup siarczan magnezu (nawóz sztuczny - 3zł kilo) i pomaluj na próbę kawałek
    ściany stężonym roztworem.
    Środek bezbarwny bez smaku i zapachu. Jadalny (sól gorzka).
    S*