  • 1. Data: 2022-11-02 17:42:12
    Temat: Świetlówki kompaktowe i ich jakość
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    To że świetlówka kompaktowa ma działać (wg reklamy 13 lat) to należy
    rozumieć że dożyje świecąc jako-tako te 13 lat czy ilość lumenów powinna
    być w miarę zachowana "do końca"?

    Pytam, bo ostatnie dwa tygodnie co wieczór coś mnie męczyło patrzenie na
    cokolwiek w domu, czytanie gazety,...Nie mam jak zmierzyć, ale to wzrok
    mi się pogarsza czy po 5 latach świetlówki ledowe mogą świecić mniejszą
    ilością lumenów niż gdy były nowe?

    Ponieważ wszystkie w domu miałem wymienione wcześniej "na raz", to
    ciężko mi było stwierdzić czy któraś osłabła...nie wiem. Dzisiaj
    wymieniłem wszystkie na mocniejsze i w końcu nie muszę mrużyć oczu znowu.

    Tylko wymieniając stare 500lm na nowe 800lm, dodałem tak naprawdę 300lm
    (na świetlówkę) czy jednak więcej, bo te stare faktycznie mogły świecić
    już ciemniej?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-11-02 17:45:57
    Temat: Re: Świetlówki kompaktowe i ich jakość
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.11.2022 17:42, Mateusz Bogusz wrote:
    > [ciach]

    No i znalezienie w sklepie świetlówki oznaczonej wyżej niż "D" graniczy
    z cudem. Wszystko ma F lub G, a PF opisany jako "> 0,5".

    Te normy teraz takie wyśrubowane czy taki szajs w sklepach?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 3. Data: 2022-11-02 18:03:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Nov 2022 17:42:12 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
    > To że świetlówka kompaktowa ma działać (wg reklamy 13 lat) to należy

    Doczytac ile to godzin.

> [...]
    > cokolwiek w domu, czytanie gazety,...Nie mam jak zmierzyć, ale to wzrok
    > mi się pogarsza czy po 5 latach świetlówki ledowe mogą świecić mniejszą

    To w koncu świetlowki czy LED?
    Proponuje nazwę Ledówka :-)

    LED jak najbardziej ciemnieja - patrz "lumen maintenance".

    > Ponieważ wszystkie w domu miałem wymienione wcześniej "na raz", to
    > ciężko mi było stwierdzić czy któraś osłabła...nie wiem.

    I swiecily tyle samo czasu?

> [...]
    >
    > Tylko wymieniając stare 500lm na nowe 800lm, dodałem tak naprawdę 300lm
    > (na świetlówkę) czy jednak więcej, bo te stare faktycznie mogły świecić

    500lm to dosc slabe, bo odpowiednik starej zarowki ~40W.
    Duzo trzeba takich, zeby bylo jasno.

    No coz:
    a) skoro teraz jest dobrze, to tak zostaw, koniec rizercza.
    b) odwiedzic okuliste ... moze i warto.

    fotometr dla ubogich - metrowa linijka lub deska,
    dwie oprawki na koncach, po srodku kartka papieru z kropla oleju.
    przesuwasz kartke tak, aby plama byla tej samej jasnosci co papier.
    Światlości obu lamp są proporcjonalne do kwadratów odległosci.
    Dziala dobrze tylko z lampami dookólnymi, lub o takim samym kącie
    swiecenia.

    c) pomiar chyba tylko po to, zeby wiedziec czy naciskac na okulistę
    czy nie. A on ci odpowie "starosc nie radosc" :-(

    Albo kup sobie taka jedna 500lm i porownaj ze starymi.
    Ale to patrz a) i c)

    J.

  • 4. Data: 2022-11-02 18:27:58
    Od: jn <j...@m...invalid>

    W dniu 2.11.2022 o 18:03, J.F pisze:
    > fotometr dla ubogich

    A smartfon można do tego wykorzystać?

  • 5. Data: 2022-11-02 18:31:29
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.11.2022 18:03, J.F wrote:

    > Doczytac ile to godzin.

    Niby 30000h na pudełku. Ale w pokoju w którym mnie to najbardziej
    uwierało to faktycznie przez ostatnie 3 lata jakieś ~11000h mogły się
    wyświecić.

    > To w koncu świetlowki czy LED?
    > Proponuje nazwę Ledówka :-)

    Tak, tak LED-y (widać diody w "żarówce"). Po prostu miałem na myśli
    tradycyjne E11, E27, GU10.

    > LED jak najbardziej ciemnieja - patrz "lumen maintenance".

    O cholera, wolałbym jakby po prostu gasły a nie teraz w notesiku
    zapisywać ile która świeciła. Albo co 5 lat wymieniać wszystkie na nowe,
    lol. Kija w tyłem wsadzę temu co jeszcze raz usłyszę jakie to
    oszczędności bo 13 lat bla bla.

    Na pudełku nie ma napisane czy L70 czy jakie, to wuj wie. "Żaróweczka"
    7W 830lm za 14zł - nie wiem czy to tania, średnia czy dobra.

    Taśmy LED-owe rozumiem przygasają tak samo?

    > I swiecily tyle samo czasu?

    W ramach pokoju tak, ale każdy pokój też ma inną wartość lm i ilość
    "ledówek", to ciężko powiedzieć.

    > 500lm to dosc slabe, bo odpowiednik starej zarowki ~40W.
    > Duzo trzeba takich, zeby bylo jasno.

    Gdy w pokoju 5 źródeł światła to wyszedłem z założenia że nie będę do
    każdego wkładał po 2000lm, tylko sumarycznie tyle osiągnę - no wiesz,
    może być nastrojowo albo dajemy ile fabryka dała. Myślałem że będą
    świecić tak samo albo w ogóle. Jak widać dobrałem na granicy i szybko
    zrobiło się ciemno.

    > No coz:

    https://home.morele.net/poradniki/podpowiadamy-ile-l
    umenow-na-m2-do-roznych-pomieszczen/

    Do salonu 500 lm/m2, sypialni 250 lm/m2. Chyba przesada? To na salon
    50m2 mam dać 25000lm? A do 14m2 sypialni 3500lm? 8-O

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2022-11-02 20:16:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Nov 2022 18:31:29 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
    > Niby 30000h na pudełku. Ale w pokoju w którym mnie to najbardziej
    > uwierało to faktycznie przez ostatnie 3 lata jakieś ~11000h mogły się
    > wyświecić.

    Oni maja jakies swoje normy.
    3h dziennie to ~1100h/rok.

    No ale 30k to 30k - moze zalozyli 6h dziennie.

    > Tak, tak LED-y (widać diody w "żarówce"). Po prostu miałem na myśli
    > tradycyjne E11, E27, GU10.

    Swietlowka kompaktowa to swietlowka kompaktowa, a nie żaden LED :-)

> [...]
    > zapisywać ile która świeciła. Albo co 5 lat wymieniać wszystkie na nowe,
    > lol. Kija w tyłem wsadzę temu co jeszcze raz usłyszę jakie to

    13 - ciagle swieci. Mozna przeniesc w inne miejsce, albo wywalic, bo
    sie nie oplaca :-)
    Zarowki bije na glowe.

    > Na pudełku nie ma napisane czy L70 czy jakie, to wuj wie. "Żaróweczka"
    > 7W 830lm za 14zł - nie wiem czy to tania, średnia czy dobra.

    Nowe czy stare? 5 lat temu to chyba srednia, teraz za droga :-)
    Ale stare mialy miec 500 lm?

    > Taśmy LED-owe rozumiem przygasają tak samo?

    To parametr z samych LED ... ale rozny w zaleznosci od typu.
    A tasmy moga miec calkiem inne parametry pracy.

> [...]
    > każdego wkładał po 2000lm, tylko sumarycznie tyle osiągnę - no wiesz,
    > może być nastrojowo albo dajemy ile fabryka dała.

    OK, ale moze trzeba bylo celowac w 3000 lm. W zaleznosci od wielkosci
    pokoju, koloru scian, opraw i przeznaczenia.

    No i jak ma byc roznie ... to chyba nie swiecily wszystkie rowno?

> [...]
    >
    > Do salonu 500 lm/m2, sypialni 250 lm/m2. Chyba przesada? To na salon
    > 50m2 mam dać 25000lm? A do 14m2 sypialni 3500lm? 8-O

    jak w salonie zamierzasz elektronike uprawiac, albo dzieci lekcje beda
    odrabiac - to czemu nie.
    oswietlenie rzedu 500 lx jest wymagane przy niektorych pracach.
    Lux to niby lm/m2, ale liczony inaczej - konkretna moc swiatla przez
    powierzchnie na ktora pada. Lampa kierunkowa nad stolem moze tyle dac.

    W salonie wystarczy znacznie mniej, ale jak lampy oswietlaja cale
    pomieszczenie, maja fikusne zyrandole, sciany kolorowe - to trzeba
    wiecej lm niz z przeliczenia podlogi.

    Zreszta wiesz teraz ile masz i czy dobrze jest...

    J.

  • 7. Data: 2022-11-02 20:20:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Nov 2022 18:27:58 +0100, jn wrote:

    > A smartfon można do tego wykorzystać?

    Raczej kiepsko.
    Tylko niektore maja czujnik oswietlenia, a i tak kiepski.
    Teraz sie chyba kamere uzywa - a ich kalibracji nie wierze wcale.

    poza tym lampa w rozne strony moze roznie swiecic - wiec albo
    zakladamy, ze dookolna, i mierzymy oswietlenie czujnika ze znanej
    odleglosci, albo kombinujemy kule Ulbrichta ... albo jakies obrotnice
    i całkujemy rozne pozycje :-)

    J.

  • 8. Data: 2022-11-03 10:48:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mateusz,

    Wednesday, November 2, 2022, 5:45:57 PM, you wrote:

    > No i znalezienie w sklepie świetlówki oznaczonej wyżej niż "D" graniczy
    > z cudem. Wszystko ma F lub G, a PF opisany jako "> 0,5".
    > Te normy teraz takie wyśrubowane

    Normy zmieniono radykalnie jakiś czas temu, jak liczba plusów przy A
    zaczęła być żenująca.

    > czy taki szajs w sklepach?

    A jeśli chodzi o PF - źródła światła do 25 W nie wymagają korekcji
    współczynnika mocy. Prostownik i kondensator dają niski PF.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2022-11-03 16:26:58
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    jn <j...@m...invalid> wrote:

    > A smartfon można do tego wykorzystać?

    Już prędzej jakieś małe fotoogniwo (może nawet fotodiodę) i
    miliamperomierz (choć dla fotodiody raczej mikroamperomierz)...

    --
    Lekarz rozmawia z pacjentem - nałogowym palaczem.
    - Czy nie może pan obejść się bez papierosów? Czy sprawiają panu aż

  • 10. Data: 2022-11-03 18:54:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.11.2022 20:16, J.F wrote:

    > Nowe czy stare? 5 lat temu to chyba srednia, teraz za droga :-)
    > Ale stare mialy miec 500 lm?

    Teraz takie kupiłem zamiast poprzednich 500lm. Może i drogie, ale jako
    jedyne które znalazłem z oznaczeniem A+. A co napisać w takim razie o
    philipsach które analogiczne kosztują 40zł?

    > To parametr z samych LED ... ale rozny w zaleznosci od typu.
    > A tasmy moga miec calkiem inne parametry pracy.

    No i wymiana taśmy np. po całym suficie to inna bajka do czterech
    "żarówek" ;-)

    > OK, ale moze trzeba bylo celowac w 3000 lm. W zaleznosci od wielkosci
    > pokoju, koloru scian, opraw i przeznaczenia.

    Spokojnie, wraz z wiekiem pewnie będę zwiększał ilość lm przy kolejnych
    zmianach :-(

    > Zreszta wiesz teraz ile masz i czy dobrze jest...

    Do okulisty i tak się umówiłem na sobotę. Niech będzie że profilaktyczna
    kontrola, bo ostatniej już nie pamiętam kiedy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz