  • 161. Data: 2009-01-02 21:11:52
    Temat: Re: TP nie lubi GIMPa czy co?
    Od: Jarek Kamiński <j...@v...bez.spamu.eu.org>

    02.01.2009 user ksywką Krzysztof Oledzki nabazgrał(a) na grupę
    pl.internet.polip co następuje:

    > Jak chcesz się 'wyklikać' np. z http://www.spamhaus.org/pbl/query/PBL114686
    > ?

    #v+
    Removal Procedure

    If you are not using normal email software but instead are running
    a mail server and you are the owner of a Static IP address in the range
    83.18.0.0/16 and you have a legitimate reason for operating a mail
    server on this IP, you can automatically remove (suppress) your static
    IP address from the PBL database.
    #v-

    Nie mam żadnego IP z tej klasy więc nie sprawdzę, czy w tym konkretnym
    przypadku zadziała. Ale zwykle można (takie jest założenie PBL).

    Pozdrawiam,
    Jarek.

  • 162. Data: 2009-01-02 23:33:55
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Michal Jankowski wrote:

    > Duze telekomy w rozwinietych krajach Unii Europejskiej powycinaly 25
    > bez mrugniecia okiem.
    >
    > Podobnie jak _wszyscy_ powycinali klientom smtp bez uwierzytelnienia i
    > jakos ani sie swiat nie zawalil, ani klientow nie ubylo.

    tam nie mają tak nadgorliwej wobec dominującego Pani ...

    --
    http://net.czarne.net/ <- łącze w świat pilnie potrzebne !!!
    Dach elektrowni w Czernobylu mial byc zbudowany z materialow

  • 163. Data: 2009-01-03 01:50:10
    Od: r...@g...com

    No dobra. Widzę, że emocje opadły...dobry moment, żebym coś
    powiedział.

    To ja odpowiadam za uruchomienie blackholingu w TP oraz to, czy i w
    jakim zakresie okaże się adekwatny do celów, które chcemy za jego
    pomocą osiągnąć. Tam gdzie wchodzi w grę bezpieczeństwo IT i sieci, to
    ja wspieram tych rewelacyjnych gości, którym nieustannie chce się
    zmieniać coś więcej, niż własne biurko. Nie podnoszę osobiście sesji
    BGP - na to jestem za leniwy i za głupi - ale jeżeli chcecie pytać o
    decyzje, ja jestem tym, do którego możecie sobie postrzelać.
    Pozwólcie, że nie odpiszę indywidualnie każdemu - sporo jest tych
    postów, ale postaram się wyjaśnić najważniejsze kwestie, o jakie
    pytaliście. Na ile oczywiście moje lenistwo pozwoli ;).

    Sprawa pierwsza - po co. Motywację mamy prostą - ja osobiście uważam,
    że TP powinna więcej w zakresie bezpieczeństwa swoim klientom
    oferować, ten punkt widzenia podziela już Zarząd i coraz więcej
    rozsądnych ludzi w TP. Pomysł ogólny jest taki, żeby poddać siebie i
    pacjenta (segmencik sieci, na który mamy wpływ) kuracji
    antybiotykowej, po to, żeby pogonić trochę złe bakterie (botnety na
    przykład), co jednocześnie powinno pomóc zdecydowanie na objawy
    choroby (spam, ddosy, phishing etc). Ktoś, kiedyś, spóźnił się ze
    szczepionką, dlatego leczyć trzeba - i to różnymi lekami, bo nie ma
    uniwersalnego antybiotyku na wszystko. Owszem, na pilne objawy (spam),
    możemy zaaplikować coś dedykowanego, ale zła to praktyka, zeby
    zajmować się tylko objawami, nie przyczynami. Pacjent na razie trochę
    marudzi, mówi, że nie za to płaci, żeby dostawać gorzkie pigułki, że
    nie możemy mu kazać zostać w łóżku, bo to ogranicza wolność i lekarz
    za rogiem mówi, że dobrze pomasować wystarczy - cóż, postaramy się
    przekonać go, że współpracując może pomóc, również sobie. Nie
    wszystkie rozwiązania będą miały charakter tak radykalny (z punktu
    widzenia abonentów), jak blackholing, ale też z powodów, które
    postaram się wyjaśnić poniżej nie wszystkie zostana wprowadzone od
    razu. No i nad szczepionkami też pracujemy.

    Teraz o blackholingu i innych pomysłach, które padały (dalsze losy
    portu 25 chociażby). W dużym telekomie zwykle jest tak, że pomysł,
    żeby mógł się wydarzyć musi spełniać łącznie przynajmniej następujące
    warunki: a) być wykonalny b) realizować przynajmniej częściowo ważne
    cele c) nie powodować irytacji klientów skutkującej znacznym churnem
    d) nie dawać klientom formalnych podstaw do zerwania umowy e) być
    opłacalny (czyli bardzo tani lub przychodowy) lub konieczny np.
    regulacyjnie. f) nie irytować regulatora (ponad miarę ;)

    Czy nasz blackholing spełnia np. warunek b)? Miał na celu odcięcie
    albo przynajmniej znaczące utrudnienie życia pewnej klasie botnetów,
    centralnie sterowanych, np. z IRCa. Dużo ludzie mówią o tym, że
    botnety oparte na ircu to zabytek, że pomijalna ilość etc. - my
    powiedzieliśmy "sprawdzam". Na razie przez czas trwania blackholingu
    smtp wychodzący spadł o ok. 40% i póki co trend jest spadkowy, na
    senderbase tpnet oscyluje wokół pozycji 4-5 zamiast 1-2. W przyszłym
    tygodniu powinno się ustabilizować, będą wnioski. Na razie wychodzi to
    trochę tak, jak z fast fluxem - ogólnie się przyjęło, że fajnie jest
    się tak maskować i kto tak się z C&C i contentem nie kryje ten łoś i
    lamer. Ergo, na pewno większość botnetów tego używa. Dżentelmeni z
    Arbora ostatnio się napięli i spróbowali w polu oszacować, jak jest -
    i pomylili się in minus tak dwa i pół raza w stosunku do własnych
    założeń. Na palcach dwóch rąk mogli botnety aktywne w danej chwili
    policzyć - mało coś, jak na wiodącą technologię.

    Weźmy warunek c - wieść gminna niesie, że chcieli dobrze, wyszło jak
    zwykle. No to popatrzmy - blokujemy aktualnie ponad 6000 IP. W
    przeciągu dwóch tygodni funcjonowania zostaliśmy dosłownie zawaleni
    mailami z pretensjami, w liczbie łącznie bodajże kilkunastu sztuk.
    Zdecydowana większość zgłasza problem z irc i nieszczęsnym gimpem. Z
    ircem sytuacja rozwiąże się prawdopodobnie w przeciągu tygodnia, bo z
    opami jak mi się wydaje jesteśmy wbrew pozorom po tej samej stronie i
    to zwykle rozsądni ludzie są. Pozostaje gimp i jeszcze ze dwa jak
    widziałem adresy, które kogoś zabolały. Ułamki promila w odniesieniu
    do bazy abonentów i blokowanych adresów. Po prostu klęska.

    Blokowanie portu 25 - super pomysł i na liście "to do", problem ma
    tylko szczególnie z warunkiem d, nieszczególnie w porównaniu do
    blackholingu może wyglądać c i f, no i jest lekiem z gatunku
    zwalczających objawy, nie antybiotykiem. Myślę, że w jakiejś wersji ma
    szansę pojawić się w tym roku - ale ze względu na literki parę rzeczy
    musi być zgrane ze sobą. Są jeszcze inne pomysły w tym jeden mój
    ulubiony - większość literek znakomicie, oprócz e niestety. No i
    drobny problem z a) - prosto z laba producentów jadą do nas pudła
    duże, szumiące, żywe, z migającymi diodami...i niestety wracają w
    workach. Pożyjemy, zobaczymy.

    Co do zasad działania naszego blackholingu - Karpio to dosyć dobrze
    opisał. Ja dodam, że adresy nie pochodzą z poszukiwania ircd lub
    podsłuchiwania komunikacji, jak się niektórym młodym gniewnym wydaje.
    Tak się nie wykrywa i nie analizuje botnetów, większości chyba nie
    muszę tego tłumaczyć. Współpracujemy z więcej niż jednym partnerem,
    nie opieramy się tylko na polskich źródłach - na ten temat więcej
    teraz nie będę mówił. System scoringu służy do tego, żeby obserwować
    zachowanie IP przez dłuższy okres czasu i wybierać, czy chcemy
    blokować wyłącznie najbardziej aktywne C&C, czy również mniej
    agresywne. Jest możliwość odblokowania każdego IP indywidualnie, w
    celu umożliwienia administratorowi dostępu i poprawy bezpieczeństwa.
    Rozwiązanie działa testowo - a testy mają na celu między innymi
    określenie kompromisu pomiędzy skutecznością i poziomem irytacji
    klientów, mam nadzieję, że uda nam się znaleźć złoty środek. Dobra
    wiadomość jest taka, że aktualnie pracujemy z najostrzejszejszą
    polityką, zła jest taka - że zablokowanym polskim ircom i gimpowi nie
    pomogła by nawet polityka najłagodniejsza z rozsądnych.

    To na razie tyle. Jeżeli kogoś dręczą jeszcze jakieś pytania - niech
    pyta. Tylko please - _zanim_ pobiegnie przeklejać na jakiegos bloga,
    jak niektórzy...młodzi gniewni...;)

    Pozdrawiam,

    Rafał Jaczyński
    Dyrektor Departamentu Zarządzania Bezpieczeństwem Systemów
    Teleinformatycznych, TP S.A.

  • 164. Data: 2009-01-03 07:35:03
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    r...@g...com napisał(a):

> [...]
    > antybiotykowej, po to, żeby pogonić trochę złe bakterie (botnety na
    > przykład), co jednocześnie powinno pomóc zdecydowanie na objawy

    Sluze pomyslem: FireWall w usludze/modemie do neostrady. Ustawiony
    defaultwo z kilkusetstronicowym manualem w pdf-ie na dolaczonej plycie
    dla tych, ktorzy umieja i chca czytac oraz guzikiem "reset do ustawien
    fabrycznych".

    j.

  • 165. Data: 2009-01-03 09:03:24
    Od: "Jan Kowalski" <k...@b...pl>

    > No to popatrzmy - blokujemy aktualnie ponad 6000 IP.

    Szanowny Panie,

    Niestety, z przykroscia musze stwierdzic, ze wprowadzona przez Was ostatnio
    blokada czesci Internetu niedostatecznie
    chroni mnie oraz innych Waszych klientow przed zagrozeniami z niego
    plynacymi:

    1. Niestety nadal dziala komunikator GG. Notorycznie ktos tam podsyla linki
    do zawirusowanych stron, a moje
    dzieci w te linki klikaja. Efektem jest zawirusowany i bardzo spowolniony
    komputer, ktory z pewnoscia staje sie czescia
    jakiegos botnetu. Z tym samym problemem borykaja sie miliony uzytkownikow GG
    w naszym kraju. Z tego wzgledu wnosze
    o dolaczenie adresu/adresow IP komunikatora GG do listy blokowanych.

    2. Niestety wciaz dziala portal nasza-klasa.pl, mimo ze coraz czesciej
    otrzymuje sie tam w prywatnych wiadomosciach
    niebezpieczne tresci rozsylane przez jakies automaty. Stanowi to olbrzymie
    zagrozenie dla klientow TP, w tym moich dzieci,
    ktorzy nieswiadomi niebezpieczenstwa wciaz korzystaja z tego portalu. Z tego
    wzgledu adres IP naszej-klasy powinien w
    trybie pilnym zostac dolaczony do listy blokowanych.

    3. Niestety wciaz dziala gro stron xxx, zawierajacych tresci erotyczne, mimo
    ze wiekszosc tychze stron
    zawiera niebezpieczne wirusy. Wystarczy wejsc na taka strone aby komputer
    zostal zawirusowany i stal sie
    czescia groznego botnetu. Dlatego, w trosce o dobro klienta, nalezaloby
    dolaczyc do blokady adresy IP
    wszystkich serwerow zawierajacych strony erotyczne. Z pewnoscia
    przyczyniloby sie to do znacznego zmniejszenia
    liczebnosci botnetow.

    4. Zablokowaliscie polski ircnet, ktory wpuszczal klientow wylacznie z
    polskich klas adresowych, lecz niestety nie zablokowaliscie
    ogolnodostepnych serwerow (OPEN) otwarych dla abuse z calego swiata. Z
    przykroscia stwierdzam, ze nieswiadomi
    zagrozenia klienci TP, niedoceniajac Waszej najwyzszej troski o ich dobro,
    omijaja zabezpieczenie korzystajac
    z serwerow miedzynarodowych. Dodatkowo nie potrafia okazac wdziecznosci za
    okazana troske, w niecenzuralnych slowach
    odnoszac sie do Waszej firmy na ircowych kanalach.
    Dlatego w trybie pilnym do listy blokowych IP nalezaloby dodac serwery:
    ircnet.eversible.com, us.ircnet.org oraz ircnet.choopa.org.

    Z powazaniem
    Zawiedziony niedostateczna ochrona klient

  • 166. Data: 2009-01-03 12:01:10
    Od: r...@g...com

    On 3 Sty, 10:03, "Jan Kowalski" <k...@b...pl> wrote:

> [...]
    > Dlatego, w trosce o dobro klienta, nalezaloby
    > dolaczyc do blokady adresy IP
    > wszystkich serwerow zawierajacych strony erotyczne.

    No tak, wiedziałem, że coś nam umknęło... Wzruszony jestem szczerą
    troską o klientów, oraz ich dzieci (znaczy się, również moje)
    niezwłocznie w poniedziałek poblokujemy szybciutko powyższe ;).
    Wcześniej niestety nie dam rady...lenistwo mi nie pozwala :(

    > zagrozenia klienci TP, niedoceniajac Waszej najwyzszej troski o ich dobro,
    > omijaja zabezpieczenie korzystajac
    > z serwerow miedzynarodowych.

    NIEMOŻLIWE!. To znaczy, że klienci mogą jednak z ircnetu korzystać? A
    przecież piszą, że nie mogą...no przecież tepsa blokuje irca...ja już
    się zgubiłem. Muszę poważnie porozmawiać z moimi orłami, na pewno łżą
    jak psy, przecież to niemożliwe, żeby na newsach ludzie, ba, klienci,
    szczerej prawy nie pisali i szukali dziury w całym. No chyba, że tak
    miało być, bo tak właśnie ma sens, skoro jednak celem nie jest
    zablokowanie irca ;)

    > Dodatkowo nie potrafia okazac wdziecznosci za
    > okazana troske, w niecenzuralnych slowach
    > odnoszac sie do Waszej firmy na ircowych kanalach.

    To akurat nihil novi...taki styl, to nawet w złym tonie byłoby
    powiedzieć, że TP coś rozsądnego zrobiło. To zresztą znakomicie
    ułatwia nam pracę, jeżeli na ircu ludzie zaczną nas chwalić to wtedy
    będziemy wiedzieli, że schrzaniliśmy robotę i szykuje się przekręt
    stulecia :)

    @januszek: też uważam, że ludzie muszą tych liveboxów więcej
    kupować :). Na temat instrukcji się nie będę wypowiadał, jeszcze nie
    zdążyliśmy dopilnować wszystkich tematów, w szczególności tych, które
    łatwiej z francuskiego przetłumaczyć :(.

    Pozdrawiam,
    RJ

  • 167. Data: 2009-01-03 13:18:46
    Od: "l...@g...com" <l...@g...com>

    Witam,
    z samą ideą blackholingu nie mam żadnych problemów, wiem jaką bolączką
    jest DDoS i jestem świadomy tego jakie są zalety poprawnie
    zaimplementowanego blackholingu. Co do implementacji w TPnecie mam
    jednak pewne wątpliwości:
    1. Na jakich _dokładnie_ zasadach wybierane są IP do zablokowania? Nie
    chodzi mi o score czy algorytm jego obliczania, ale żeby dało się
    sprawdzić, na podstawie której listy - jakich przesłanek, dany adres
    IP "nie działa". Obecnie nie ma żadnych informacji na ten temat poza
    "W przypadku zaistnienia wątpliwości prosimy o kontakt z zespołem TP
    CERT". Sprzyja to pojawianiu się teorii spiskowych oraz zakładów, co
    następne zablokują?
    2. Jaka jest procedura reweryfikacji hosta? To się chyba samo wyjaśni
    po ujawnieniu z jakich BL korzysta TPSA.
    3. Dlaczego błękitna linia jak zwykle niczego nie wie? Czyli odwieczna
    bolączka zarówno klientów TP jak i dostawców usług, którzy muszą
    namawiać klientów do dzwonienia na błękitną linię, tylko po to aby TP
    odbiła piłeczkę "my nie mamy żadnych serwerów DNS, nic nam o tym nie
    wiadomo".

    Co do "działania" ircnetu, to irc ping na poziomie 2-3 sekund nie
    pomaga w rozmowie. Całe szczęście, że mam normalne połączenie do
    internetu.

    Leszek Jakubowski
    Makdaam

  • 168. Data: 2009-01-03 13:58:44
    Od: Jakub Jankowski <s...@t...com>

    On Fri, 02 Jan 2009 18:45:09 +0100, Michal wrote:

> [...]
    [...]
    > Jak i rowniez zablokowali IPv6 z xs26.net.
    > Niedostepne popy to 62.24.64.27, 195.250.159.83, 62.75.252.206, 193.87.16.45

    Tylko pierwszy z adresów IP, które wymieniłeś jest blackholowany
    (w tym momencie).

    --
    I do not approve anything that tampers with natural ignorance.
    Ignorance is like a delicate exotic fruit; touch it and the bloom

  • 169. Data: 2009-01-03 14:52:39
    Od: r...@g...com

    On 3 Sty, 14:18, "l...@g...com"
    <l...@g...com> wrote:
> [...]
    > "W przypadku zaistnienia wątpliwości prosimy o kontakt z zespołem TP
    > CERT". Sprzyja to pojawianiu się teorii spiskowych oraz zakładów, co

    Dziękuję ślicznie za to pytanie, mam nadzieję, że odpowiedź nieco
    wyjaśni, nawet pomimo tego, że nie może być aktualnie pełna :(

    Na początek co do samego "blackholingu". W pierwszych oficjalnych
    komunikatach celowo nie używalismy tego terminu - dlatego, że jest
    jest ono z jednej strony technicznie precyzyjne i wyjaśnia jaki
    mechanizm sieciowy wykorzystujemy, z drugiej strony niestety może
    wprowadzić w błąd jeżeli chodzi o odpowiedź na pytanie co i po co
    blokujemy. BGP-blackholingu inaczej nieco można użyć do reakcji na
    ddos w toku, inaczej używamy tego w naszym przypadku...Jeżeli DNS
    będzie określone domeny resolvował do 127.0.0.1 to też to będzie w
    sumie "blackholing"...;)

    My używamy aktualnie BGP blackholingu do blokowania adresów, pod
    którymi znajdują się wedle najlepszej wiedzy naszej i współpracujących
    dostawców serwery C&C botnetów pewnych klas. Aktualnie nie korzystamy
    bezpośrednio z publicznie dostępnych BL, a z definicji nie z BL
    zawierających "źródła spamu". Nazw firm z którymi współpracujemy nie
    chcę teraz podawać między innymi dlatego, że rozwiązanie jest wciąż
    testowe i źródła mogą się zmienić. W przypadku, kiedy pomysł
    pozostanie z nami na dłużej (czyli okaże się skuteczny) na pewno nie
    będę miał problemu ze wskazaniem ludzi i firm, z którymi dzielimy ten
    sukces. Przy czym wciąż może to oznaczać, że nie będzie możliwości
    wskazania na jakąkolwiek publicznie dostępną czarną listę - z tego
    prostego powodu, że wykorzystywane przez nas nie będą publiczne. Nie
    mam silnych obaw z tym związanych - w biznesie jest tak, że silny
    związek o charakterze komercyjnym pomiędzy firmami, które dbają o
    swoją markę (i przyszłe relacje ;), jest często wystarczającą
    gwarancją jakości danych.

    Prośba o kontakt z CERTem wynika z tego, że otrzymując prośbę jesteśmy
    w stanie (jeżeli nie są to nasze dane na podstawie umowy z dostawcą)
    zweryfikować bezpośrednie przesłanki (logi) uzasadniające blokowanie
    adresu, i taki, a nie inny "scoring". Proszę jednocześnie o
    wyrozumiałość - nie zawsze te logi będziemy w stanie automatycznie
    dostarczyć bezpośrednio zainteresowanym (chociażby dlatego, że mogą
    zawierać adresy honeypotów etc), czasem musimy ograniczyć się do
    potwierdzenia, że tego a tego dnia o tej i o tej godzinie ruch
    kontrolny z danego adresu został zarejestrowany i zweryfikowany. Może
    to wyglądać na "sąd kapturowy", ale nie taka jest nasza intencja, i
    nie ma to nic wspólnego z arogancją. Jedyne, o co mogę prosić to
    odrobina zaufania - jeżeli nie do TP, to do mojego zespołu, który
    tworzyłem cztery lata temu w opozycji do tego, czego jako klient i
    pracownik w TP nie lubię, i o zmianę czego bezustannie obiecuję
    walczyć ;).

    > 2. Jaka jest procedura reweryfikacji hosta? To się chyba samo wyjaśni
    > po ujawnieniu z jakich BL korzysta TPSA.

    W dużym stopniu automatyczna + "białkowe" wspomaganie na wypadek
    błędów, które mogą zdarzyć się w najlepszej rodzinie. Zagrożenia są
    automatycznie weryfikowane co mniej więcej siedem minut - więc daje to
    dosyć dobry pogląd na temat rzeczywistej aktywności danego hosta.
    Istnieje poziom graniczny, poniżej którego host zostaje automatycznie
    odblokowany, i nie ulegnie powtórnej blokadzie, jeżeli nie powróci do
    złych nawyków. Pamiętliwi nie jesteśmy ;)

> [...]
    > namawiać klientów do dzwonienia na błękitną linię, tylko po to aby TP
    > odbiła piłeczkę "my nie mamy żadnych serwerów DNS, nic nam o tym nie

    Pracuję w tej samej firmie, więc mogę tylko przeprosić i obiecać, że
    zrobię awanturę :(. Dostarczyliśmy do contact centre wszystkie
    niezbędne informacje i procedury - niestety prawdopodobnie ze względu
    na okres świąteczny (duża rotacja personelu?) informacje nie
    rozpropagowały się wystarczająco szybko.

    > Co do "działania" ircnetu, to irc ping na poziomie 2-3 sekund nie
    > pomaga w rozmowie. Całe szczęście, że mam normalne połączenie do
    > internetu.

    Wiem, że jest to utrudnienie - odpowiadałem powyżej w pewnej
    konwencji, którą nawiasem mówiąc, potrafię u rozmówców docenić ;)...

    Co do IRCa - wiele wskazuje na to, że to będą przejściowe trudności.
    Między innymi również dlatego cieszę się, że najbardziej intensywna
    dyskusja toczy się na polipie, bo wpada tu sporo osób, które mogą nam
    pomóc. My już swój ruch wykonaliśmy - mam nadzieję, że coraz większej
    liczbie osób wydaje się on rozsądny - sygnalizując, że TP nie planuje
    pozostawać bierna w obliczu zagrożeń w Internecie. Myślę, że już
    niedługo w wyniku całej akcji obudzimy się w nieco (na początek
    odrobinę) lepszym świecie ;).

    Pozdrawiam serdecznie,

    Rafał Jaczyński, TP

  • 170. Data: 2009-01-03 15:09:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net> writes:

    > No własnie Ty i pare osób z tego wątku, nie jest w rzeczywistości, tylko
    > gdzieś w labie lub w serwerowni sieci edukacyjnej. :)

    Stary, tu nie chodzi o poglady jakiejs grupy osob. Starasz sie
    dyskutowac z prostymi, latwo weryfikowalnymi faktami. Zamiast probowac
    nie wiem co dokladnie udowodnic, po prostu sie z nimi zapoznaj.

    Specjalnie dla Twojej edukacji sieciowej znalazlem:
    http://www.tp.pl/prt/pl/klienci_ind/internet/now_pro
    m/bezpiecznydostep/

    > Uwierz mi, że to co zostało zrobione, to jest najlepszy _kompromis_ pomiędzy
    > rozwiązaniami technicznymi (tak, w środowisku idealnym są znacznie lepsze i tu
    > zgoda), bezwładem korporacji, możliwościami hardwaru i software (czego
    > nie można pominać), interesem handlowców, marketingowców, Panią
    > Regulator itp.

    Widzisz, sprawa nie jest taka prosta. Ja wierze ludziom w wielu
    sprawach. Niestety tylko wtedy, gdy sam tego czegos nie _wiem_, i gdy
    mam uzasadnione podejrzenie, ze oni _moga_ to wiedziec.

    > Wcale nie neguje rozwiązania wycinania portu 25, ale podejrzewam, że
    > najpierw trzeba byłoby zmienić regulamin, aby nie było podstaw, do reklamacji,
    > odwołań do UKE itp.

    Powiedz to powyzszej stronie WWW.

    > Z doświadczenia wiem (z pracy u innego nie małego
    > operatora), że włączenie portu 25, odbywa się jeszcze szybciej, niż
    > jego wyciananie.

    To nas w tej chwili zupelnie nie interesuje. Chwilowo mowimy
    (przynajmniej) o maszynach, ktore nie potrzebuja wychodzacych tcp/25.

    > Popracuj w dużym telekomie, to będziesz wiedział.

    Nie kompromituj sie.
    BTW: filtrowanie wychodzacego tcp/25 to akurat dosc powszechna
    sprawa na Zachodzie od dluzszego czasu. No ale tam nie maja elektrowni
    Kozienice.
    --
    Krzysztof Halasa