  • 1. Data: 2009-04-23 05:54:20
    Temat: Ta sama żarówka daje więcej mocy na mniejszym napięciu?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Ciekawa sprawa z magiczną żarówką... ;-)

    Oglądam sobie latarkę do nurkowania firmy Princeton Tec:
    http://www.princetontec.com/index.php?q=shockwave_re
    chargeable

    Jest to latarka przyjmująca 8 baterii typu C (nasze LR14) alkaliczne
    lub ładowalne typu NiCd. Te ładowalne to Varta RSH2 (2000mAh).

    Gdy klikniesz na menu "BURN TIME", czyli "czas świecenia" dostaniesz
    wybór pomiędzy tymi dwoma rodzajami baterii...

    Co jest dla mnie ciekawe, to gdy latarkę używać będziemy z alkalicznymi
    R14 to z jakiegoś powodu snop światła będzie krótszy (??), 130 metrów
    i latarka będzie świecić dłużej. Z akumulatorkami NiCd snop światła
    będzie dłuższy ale latarka będzie świecić 3x krócej.

    Jak to jest możliwe skoro w obu przypadkach będzie tam taka sama
    żarówka?

    Kombinuję sobie tak - alkaliczne bateryjki mają napięcie większe od
    akumulatorków, ale być może oporność wewnętrzną będą mieć
    większą, i porównywalną z opornością pracy żarówki halogenowej
    12W... W efekcie prąd płynący przez żarnik żarówki zasilanej z aku
    NiCd może być większy mimo niższego napięcia ogniwa...
    Tu znalazłem poparcie dla tej "teorii", ale czy dobrze kombinuję?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_resistance

    Skoro na aku 2000 mAh ta latarka ma świecić około godziny to
    prąd płynący przez żarówkę zasilaną nimi musi mieć około 2A.
    Jeśli aku mają oporność 75mOhm * 8 = 0.6 ohm to utracą napięcie
    rzędu 1.2V, czyli z 9.6V na żarówce "odłoży" się 8.4V przy jej
    wewnętrznej rezystancji około 4.2 ohma.
    W przypadku alkalicznych, mających oporność 150-300 mOhm
    na ogniwo, załóżmy 200 do obliczeń, 200*8 = 1.6 ohm i tą samą
    oporność żarówki obliczoną wcześniej (zakładam niesłusznie że
    temperatura żarnika będzie zbliżona a więc i jego rezystancja...) to
    mamy 12V podzieli się na rezystancjach 1.6+4.2 dając prąd ok. 2A.
    Przy typowej pojemności baterii alkalicznej LR14 rzędu 6-8 Ah
    mamy ten czas pracy 3 godziny... i być może prąd jednak ciut
    mniejszy aby uzasadnić deklarację producenta o większej ilości
    światła... :-)

  • 2. Data: 2009-04-23 08:39:32
    Od: misiu <m...@g...pl>

    Pszemol pisze:

    > z jakiegoś powodu snop światła będzie krótszy (??), 130 metrów

    Może nie całkiem na temat, ale zachodzi pytanie, jaka bateria i jaka
    żarówka byłaby potrzebna, żeby zrobić latarkę, która miałaby snop
    światła o długości ok. 1m, a za to bardzo silny. Niechby świeciła nawet
    tylko kilka minut. Zrobiłbym sobie z nich miecz Jedi ;-)

  • 3. Data: 2009-04-23 08:49:12
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "misiu" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > światła o długości ok. 1m, a za to bardzo silny. Niechby świeciła nawet
    > tylko kilka minut. Zrobiłbym sobie z nich miecz Jedi ;-)

    Fioletowa świetlówka 80W oraz jakas przetwornica.

    Marek

  • 4. Data: 2009-04-23 08:54:27
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik misiu napisał:

> [...]
    > światła o długości ok. 1m, a za to bardzo silny. Niechby świeciła nawet
    > tylko kilka minut. Zrobiłbym sobie z nich miecz Jedi ;-)

    I oczywiście, żeby po pokonaniu 1m ten snop światła się w powietrzu
    gwałtownie urywał.... ;-)

  • 5. Data: 2009-04-23 11:06:07
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Thu, 23 Apr 2009 10:54:27 +0200, Grzegorz Kurczyk napisał:

    > I oczywiście, żeby po pokonaniu 1m ten snop światła się w powietrzu
    > gwałtownie urywał.... ;-)

    Phi ! Żaden wynalazek. p. Lucas robił takie w 1977 :-)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 6. Data: 2009-04-23 12:23:35
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Ciekawa sprawa z magiczną żarówką... ;-)

    Magiczny to jest miecz Jedi, a teraz już poważnie...

> [...]

    > i latarka będzie świecić dłużej. Z akumulatorkami NiCd snop światła
    > będzie dłuższy ale latarka będzie świecić 3x krócej.

    Generalnie ogniwa alkaiczne mają większą pojemność od akumulatorków i
    rezystancję wewnętrzną większą od akumulatorków.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2009-04-23 14:16:55
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > NiCd może być większy mimo niższego napięcia ogniwa...
    > Tu znalazłem poparcie dla tej "teorii", ale czy dobrze kombinuję?

    Dobrze kombinujesz :)

  • 8. Data: 2009-04-23 16:02:22
    Od: misiu <m...@g...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > I oczywiście, żeby po pokonaniu 1m ten snop światła się w powietrzu
    > gwałtownie urywał.... ;-)

    Wiadomo. To przecież wynika samo przez się ze sformułowania "krótszy
    snop światła". ;-)

  • 9. Data: 2009-04-23 16:29:42
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "misiu" <m...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > światła o długości ok. 1m, a za to bardzo silny. Niechby świeciła nawet
    > tylko kilka minut. Zrobiłbym sobie z nich miecz Jedi ;-)

    LOL :-)
    Też mnie takie myśli nachodziły wczoraj jak oglądałem ich website.