  • 1. Data: 2009-06-15 17:14:10
    Temat: Tablice Winklera. Lamerskie pytanie.
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Mam tablice do obliczania współczynników k momentów M i ugięć (alfa)
    belek ciągłych o jednakowej rozpiętości przęseł. ( Tablice Winklera).
    Przypadek: belka 3-przęsłowa obciążona obciążeniem 'p' na dwu
    sąsiednich przęsłach AB i BC.
    W jednej z nich współczynnik k dla momentu M ( przęsło AB) k=0,0735,
    dla przęsła BC, k=0,0535.
    Dla przesła CD brak jest (puste pole) wartości liczbowej
    współczynnika k.
    W drugiej tablicy, w innej książce, brak jest tych współczynników dla
    obu przęseł. Puste pola.
    Momenty podporowe (nad podporami) B i C w obu mają takie same
    wartości, i to jest zrozumiałe.
    Nie jestem z branży budowlanej stąd moje pytanie.
    Może mi któryś z Kolegów objaśnić problem?
    Może być to odpowiedź na adres prywatny.
    Z podziękowaniem za pomoc, W.Kr.

  • 2. Data: 2009-06-15 18:23:29
    Temat: Re: Tablice Winklera. Lamerskie pytanie.
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2009-06-15 19:14, Użytkownik W.Kr. napisał:
> [...]
    > sąsiednich przęsłach AB i BC.
    > W jednej z nich współczynnik k dla momentu M ( przęsło AB) k=0,0735,

    Wartości poprawne, sprawdziłem z RM-Winem.

    > Dla przesła CD brak jest (puste pole) wartości liczbowej
    > współczynnika k.

    Owszem, moment na tym przęśle jest po stronie momentów podporowych
    (rozciągane górne włókna), wykres bez ekstremum. Więc i nie ma sensu
    podawać w tablicach.

    > W drugiej tablicy, w innej książce, brak jest tych współczynników dla
    > obu przęseł. Puste pola.
    > Momenty podporowe (nad podporami) B i C w obu mają takie same
    > wartości, i to jest zrozumiałe.

    A właśnie nie powinny być takie same, gdyż belka jest niesymetrycznie
    obciążona. Czy przez pomyłkę nie popatrzyłeś do tablicy dla belki
    trójprzęsłowej z obciążonymi przęsłami skrajnymi? Chyba że miałeś na
    myśli fakt iż tablice zgadzają się ze sobą a fakt że MB<>MC jest tak
    oczywisty że nie napisałeś o tym.

    W "Tablicach do projektowania konstrukcji stalowych" (Bogucki,
    Żyburtowicz) tez nie ma wartości przęsłowych, są wartości podporowe
    (różne od siebie - sprawdziłem, poprawne).

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 3. Data: 2009-06-15 18:47:39
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    On 15 Cze, 20:23, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:
    > Dnia 2009-06-15 19:14, Użytkownik W.Kr. napisał:
    >Chyba że miałeś na
    > myśli fakt iż tablice zgadzają się ze sobą a fakt że MB<>MC jest tak
    > oczywisty że nie napisałeś o tym.
    TAK ! Tak myślałem i niefortunnie mi to wyszło w piśmie.

    > W "Tablicach do projektowania konstrukcji stalowych" (Bogucki,
    > Żyburtowicz) tez nie ma wartości przęsłowych, są wartości podporowe
    > (różne od siebie - sprawdziłem, poprawne).
    Jak wyżej ! Ciut źle sie wyraziłem (wypisałem).

    > --
    > Michał Grodecki
    To pozwolę sobie na jeszcze jedno pytanie.
    W przęśle AB jest lokalne ekstremum momentu zginajęcego, mniejsze co
    do wartości niż moment tuż przed podporą B ( M z lewej) i różne co do
    znaku niż M nad B. Czy to lokalne ekstremum ma inną definicję i stąd
    nazwę niż moment przęsłowy?
    Mechanicy maja takie wątpliwości i stąd takie pytania.
    Pozdrowienia i podziękowania.
    W.Kr.

  • 4. Data: 2009-06-15 19:31:19
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2009-06-15 20:47, Użytkownik W.Kr. napisał:
> [...]
    > do wartości niż moment tuż przed podporą B ( M z lewej) i różne co do
    > znaku niż M nad B. Czy to lokalne ekstremum ma inną definicję i stąd

    Moment przęsłowy i ekstremum na przęśle to to samo - tablice podają
    właśnie wartości ekstremalne (a nie w jakiejś konkretnej narzuconej
    lokalizacji), żeby można było na nie zwymiarować konstrukcję. Moment
    podporowy to oczywiście inna bajka, ten jest lokalnie w punkcie podparcia.

    > Mechanicy maja takie wątpliwości i stąd takie pytania.

    To jeszcze taki drobiazg dorzucę - z budowlanego punktu widzenia
    zasadnicze znaczenie ma znakowanie momentów. Czyli określenie po której
    stronie przekroju będą rozciągania a po której ściskania. W największym
    uproszczeniu żeby żelbetowy przekrój zazbroić po stronie rozciąganej. To
    Kolegom mechanikom mającym z reguły do czynienia z materiałami o tej
    samej wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie czasami umyka (tak jak
    budowlańcom z kolei skręcanie z którym rzadziej się stykają).