  • 1. Data: 2019-04-30 18:35:09
    Temat: Traktor z instalacją 12/24 V
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Oglądnąłem sobie reklamę pewnego współczesnego ciągnika
    rolniczego, w którym instalacja elektryczna jest 24 V do rozrusznika,
    zaś 12 V do całej reszty. Jest jakaś przetwornica, *zapewne* produkująca
    12 V z 24 V. Mam rozumieć że alternator jest na 24 V. Co właściwie daje
    takie pokomplikowanie elektryki ? Przecież osprzęt na 24 V, łącznie np.
    z elektrozaworami do hydrauliki jest dostępny.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2019-04-30 18:45:25
    Temat: Re: Traktor z instalacją 12/24 V
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 30/04/2019 17:35, PeJot wrote:
> [...]
    > takie pokomplikowanie elektryki ? Przecież osprzęt na 24 V, łącznie np.
    > z elektrozaworami do hydrauliki jest dostępny.

    byc moze ma 2 akumulatory w szeregu a zasilanie wszystkiego (oprócz
    rozrusznika) brane jest ze środka?

  • 3. Data: 2019-04-30 19:02:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    .

    >byc moze ma 2 akumulatory w szeregu a zasilanie wszystkiego (oprócz
    >rozrusznika) brane jest ze środka?

    To jest kiepski pomysl, bo akumulator to nie dzielnik na napiecia.

    Ale jeszcze inne mozliwosci sa mozliwe:
    -przelaczanie akumulatora tak, aby rozruch byl szeregowo, a potem
    rownolegle sie ladowaly
    tylko te styczniki na 500A sa dosc drogie.

    - na stale szeregowo, i niewielka przetwornica ktora tylko ładuje
    górny akumulator,

    - wcale nie tak "cala reszta" jest na 12V, tylko sporo pracuje na 24V,
    a przetwornica zasila to, co lubi 12V.

    -jakis dwuuzwojeniowy alternator ... nie, to by chyba zbyt
    skomplikowane bylo ...

    W kazdym badz razie osprzet na 24V jest powszechny w ciezarowkach,
    wiec IMO nie ma powodu, zeby schodzic do 12V.
    Chociaz ... Ursusy mialy chyba 6V ? I jakos im w rozruchu nie
    przeszkadzalo ?

    A stary traktor czy nowy ? moze po prostu bardzo niewiele w nim
    elektryki, a 12V to sie przyda np do telefonu.

    Ale te nowe, to zdaje sie dosc wypasione ...

    J.

  • 4. Data: 2019-04-30 20:22:56
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-04-30 o 19:02, J.F. pisze:

> [...]
    > przetwornica zasila to, co lubi 12V.
    >
    > -jakis dwuuzwojeniowy alternator ... nie, to by chyba zbyt skomplikowane

    Możliwe ale drogie.

> [...]
    >
    > A stary traktor czy nowy ? moze po prostu bardzo niewiele w nim
    > elektryki, a 12V to sie przyda np do telefonu.

    Traktor to Belarus MTZ 952.4 ale wiadomości o nim niewiele, nawet w
    instrukcjach obsługi. Po zaprzedaniu danych osobowych dopadłem
    instrukcję w lengłydżu a tam stoi że alt jest na 14 V/2 kW. No i:

    "24V voltage is charging through voltage converter"

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2019-05-01 00:08:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

> [...]
    > takie pokomplikowanie elektryki ? Przecież osprzęt na 24 V, łącznie np.
    > z elektrozaworami do hydrauliki jest dostępny.

    Tam jest inaczej - dwa akumulatory, normalnie pracujące równolegle a
    na czas rozruchu, do rozrusznika łączone szeregowe.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2019-05-01 02:27:29
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-04-30 o 18:35, PeJot pisze:

> [...]
    > takie pokomplikowanie elektryki ? Przecież osprzęt na 24 V, łącznie np.
    > z elektrozaworami do hydrauliki jest dostępny.

    Tymczasowe rozwiązanie za Stara 28 jak żywe.
    Tam cała instalacja była na 12V i tylko do alternatora
    było 24 i drugi akumulator.
    Tylko że u nas produkowali ten wynalazek między 68 a 89
    a nie dzisiaj.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2019-05-01 03:25:23
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-05-01 o 02:27, RadoslawF pisze:

> [...]
    > było 24 i drugi akumulator.
    > Tylko że u nas produkowali ten wynalazek między 68 a 89

    Miało być nie do alternatora tylko do rozrusznika.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2019-05-01 10:50:36
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Tam jest inaczej - dwa akumulatory, normalnie pracujące równolegle a
    > na czas rozruchu, do rozrusznika łączone szeregowe.

    A przetwornica, i to dosyć spora to po co ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2019-05-01 21:13:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Wednesday, May 1, 2019, 10:50:36 AM, you wrote:

    >>> Czołem. Oglądnąłem sobie reklamę pewnego współczesnego ciągnika
    ^^^^^^^^^^^^^

    > A przetwornica, i to dosyć spora to po co ?

    Nie doczytałem podkreślonego. Rozwiązanie z przełączaniem akumulatorów
    było stare a nie współczesne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2019-05-01 21:44:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-04-30 o 20:22, PeJot pisze:

> [...]
    > instrukcję w lengłydżu a tam stoi że alt jest na 14 V/2 kW. No i:
    >
    > "24V voltage is charging through voltage converter"

    Czyli potrzebuje dużej mocy do rozruchu i rozrusznik jest na 24 a reszta
    jest zasilana
    z alternatora na 12, z kolei przetwornica 12 na 24 ładuje tylko aku.

    --
    Pozdr
    Janusz