  • 1. Data: 2021-10-12 14:52:01
    Temat: Transformator 3000VA - czy na pewno wytrzyma moc?
    Od: M M <m...@g...com>

    Mam stary transformator taki jak tu -
    https://allegro.pl/oferta/transformator-separacyjny-
    220-230-415-440-v-3000va-10927132469
    brak innych oznaczeń poza tym co widać, opisany jako "3000 VA" - ale...
    Zmierzone przekrój rdzenia około 40 a okna około 50 cm^2.
    (da się łatwo zmierzyć boczne kolumny - zakładam że środkowa 2x szersza)
    Tyle że moc dla tego przekroju wychodzi 1600 VA.
    Zmierzone napięcie na jednym zwoju to około 1,1 V RMS.
    Wytrzyma te 3000 VA (rdzeń z lepszego materiału niż zakładają przybliżone wzory) czy
    to raczej moc chwilowa i konieczne wymuszone chłodzenie?
    Od sprzedającego wiem że transformator był w jakiejś szafie sterowniczej, ale co to
    dokładnie było i jakie warunki chłodzenia tam były - nie wiadomo.
    Wzór z https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html znam - ale jest kilka
    niewiadomych a wszystko się mnoży więc wpływ na wynik spory.

  • 2. Data: 2021-10-12 21:33:29
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-10-12 o 14:52, M M pisze:
> [...]
    > Wzór z https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html znam - ale jest kilka
    niewiadomych a wszystko się mnoży więc wpływ na wynik spory.

    Tu dane producenta takich transformatorów.
    Który jest podobny?

    https://www.elhand.pl/produkty/transformatory/separa
    cyjne/jednofazowe-transformatory-separacyjne-mocy-0,
    05-2,5kVA#2

  • 3. Data: 2021-10-12 22:13:59
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 21:33:17 UTC+2 t-1 napisał(a):

    > https://www.elhand.pl/produkty/transformatory/separa
    cyjne/jednofazowe-transformatory-separacyjne-mocy-0,
    05-2,5kVA#2

    Dzięki. Kończą się na 2,5 kVA, najbardziej zbliżony (również na wagę - 19 kg) jest
    niestety 1,6 kVA.
    Chociaż tamte mają przegrodę między uzwojeniami, która też zajmuje trochę miejsca w
    oknie.
    Czyli może być konieczne dodatkowe chłodzenie...
    Chciałbym użyć między słabą siecią (międzyfazowo) a separowanym obwodem dla
    jednofazowego falownika PV (max 3 kW) i obwodów z autokonsumpcją (stale około 1 kW -
    UPS, trochę sprzętu sieciowego, lodówko-zamrażarki).
    To obciążenie 1 kW jest praktycznie cały czas, czyli przez transformator może iść
    różnica około 2 kW przy pełnym nasłonecznieniu. Awaria grożąca przegrzaniem (brak
    obciążenia 1 kW) to brak Internetu u jakiejś setki klientów, więc powiadomienie na
    telefony raczej dość szybkie :)
    Może dać jakiś wyłącznik termiczny który w razie przegrzania odetnie PV (lepiej
    stracić trochę energii ze słońca, niż spalić transformator).

  • 4. Data: 2021-10-13 17:10:02
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-12 o 22:13, M M pisze:

> [...]
    > Może dać jakiś wyłącznik termiczny który w razie przegrzania odetnie PV (lepiej
    stracić trochę energii ze słońca, niż spalić transformator).

    Lepiej wentylator na 230.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2021-10-13 20:42:24
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-10-13 o 17:10, Janusz pisze:

    > Lepiej wentylator na 230.

    Wentylator i Jakieś radiatory przyczepione do trafa.
    Także, na wszelki wypadek czujnik regulatora temperatury gdzieś w środku
    przy uzwojeniach sterujący stycznikiem bo takie chłodzenie będzie
    najlepsze na wierzchu a nie wiadomo jaki opór cieplny występuje między
    uzwojeniem a rdzeniem.

    To są tanie rzeczy, np.
    https://allegro.pl/oferta/regulator-temperatury-term
    ostat-elektroniczny-230v-10589269834

  • 6. Data: 2021-10-14 11:48:27
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 13 października 2021 o 20:42:10 UTC+2 t-1 napisał(a):

    > Wentylator i Jakieś radiatory przyczepione do trafa.

    Dobrze myślę, że przy przeciążeniu większość strat będzie w uzwojeniach, a straty w
    rdzeniu prawie stałe - czyli trzeba zadbać przede wszystkim o chłodzenie uzwojeń?
    Czy taki transformator (normalnie pracujący w powietrzu) można bezpiecznie zanurzyć w
    naczyniu z olejem (zostawiając płytkę z zaciskami ponad poziomem oleju)?
    Olej transformatorowy 5 litrów kosztuje 70 zł - tylko czy nie jest agresywny dla
    jakichś materiałów izolacyjnych (może w transformatorach olejowych stosuje się inne)?
    Jakiś duży garnek mógłby wtedy odprowadzać ciepło całą swoją powierzchnią, a w
    pokrywce by się zrobiło przepusty na przewody.
    Chociaż ze względu na straty (i rosnące ceny energii), lepsza może być inwestycja w
    większy transformator (taki 400/230V chyba uczciwe 3 kVA widzę za 700 zł).