    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Pawel 'Jarod' <P...@s...xx>
    Subject: Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
    Date: Sun, 3 Jan 2021 14:37:08 +0100

    Witam,

    Planuję zakup nowego dysku SSD, ale wypadłem z obiegu jeśli chodzi o technologie.
    Ostatnio kupowałem dysk kilka lat temu (Crucial M550) i pamiętam, że czytałem coś
    odnośnie
    zostawiania ~10% wolnego miejsca bo inaczej dysk może się dość szybko zaorać. Czy
    obecnie
    jest to dalej aktualne w dobie powszechnego TLC, QLC? Jeśli tak, to jak wygląda
    sprawa żywotności dysku przy jego zaszyfrowaniu VeraCrypt'em? Chodzi mi o to, że nie
    ma tam
    partycji jako takiej, ale de facto przy zaszyfrowaniu 100% pojemności dysku jest on w
    100%
    zapisany. Do czego dokładnie odnosi się to 10%? Czy do 10% "wolnych komórek pamięci"
    czy
    do 10% wolnego miejsca na partycji czyli po zamontowaniu zaszyfrowanej partycji?
    Jeszcze odnośnie samego zakupu. Płytę ma już dość starą (GA-Z97X-Gaming 5) ale jest w
    niej slot M2.
    Czy kupowanie nowego dysku do takiej starszej płyty wiąże się z problemami? (na dysku
    będzie Linux).
    W tej chwili chcę kupić Crucial'a P2 512MB, ale nie jestem do końca przekonany czy to
    dobry wybór, bo
    nie wiem dobrze co się teraz dziej na rynku SSD. Jakieś sugestie?