  • 11. Data: 2021-11-16 17:25:38
    Temat: Re: Ujemna potęga
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-11-16 o 16:03, J.F pisze:

> [...]
    > rakiety zbierajacej protony z wiatru slonecznego?
    >
    > Czy nawet w samolotach - paliwo mamy na pokladzie, ale tlen trzeba
    > zebrac z otoczenia ...
    >
    > Podobne ale mniej smieszne - rezystancja drutu zalezy od jego dlugosci
    > i przekroju. I wspolczynnika rezystywnosci, ktory jest w ohm*mm^2/m
    > czyli ohm*metr.
    > Co by to normalnie mialo znaczyc?
    >
    > W ukladach scalonych warstwy polprzewodnika czy metalizacji sa cienkie
    > i z jednego procesu - wiec tam wychodzi rezystancje na kwadrat.
    >
    > Sciezka co jest np 10 razy dluzsza niz szersza - to jest 10 kwadratow,

    Dawniej mierzono odległości w zdrowaśkach.
    To trzeba umieć odpowiednio zinterpretować i przeliczyć.
    Zmówienie jednej zdrowaśki trwa 20 sekund (wiki).
    Spróbujmy to przeliczyć:
    Prędkość marszu to (dajmy na to):
    w= 5 km/h = 5/3600 km/s
    Możemy teraz obliczyć jaką długość ma zdrowaśka.

    zdrowaśka = 5*20/3600 km = 5/180 km = 28 m

    To zdrowaśka polska, unijną możemy oprzeć na łacinie i zaproponować Unii
    w ramach wspólnego powrotu do historycznych wartości chrześcijańskich ;)

    WM

  • 12. Data: 2021-11-16 17:58:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2021 17:25:38 +0100, WM wrote:
    > W dniu 2021-11-16 o 16:03, J.F pisze:
    [...]
    > Dawniej mierzono odległości w zdrowaśkach.

    a teraz w czasie .. przelotu swiatla :-)

> [...]
    > w= 5 km/h = 5/3600 km/s
    > Możemy teraz obliczyć jaką długość ma zdrowaśka.
    >
    > zdrowaśka = 5*20/3600 km = 5/180 km = 28 m

    Dziwnie malo uzyteczne mi sie to wydaje.

    28m to nie trzeba mierzyc w celu przejscia piechotą,
    280m to nadal zgrubsza widac,
    a wiecej to pomylic sie latwo w liczeniu.

    No chyba, zeby tak różaniec ze sobą nosic ... ale to tylko do 1500m

    J.

  • 13. Data: 2021-11-16 18:14:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Dawniej mierzono odległości w zdrowaśkach.
    > To trzeba umieć odpowiednio zinterpretować i przeliczyć.
    > Zmówienie jednej zdrowaśki trwa 20 sekund (wiki).

    Z taką jednostką odległości się nie spotkałem, jej użycie byłoby
    mało pakryczne. Ale jako jednostka czasu -- to i owszem. Literatura
    przedmiotu zaświadcza, że niegdyś stosowana chętnie w medycynie.
    Jako jednostka odległości dobrze sprawdzało się staje (stajanie).
    Tu zauważę, że w tym układzie za jednostkę przyspieszenia można
    przyjąć stajanie na zdrowaśkę kwadratową. Brzmi dobrze.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2021-11-16 20:14:39
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Tu zauważę, że w tym układzie za jednostkę przyspieszenia można
    > przyjąć stajanie na zdrowaśkę kwadratową. Brzmi dobrze.

    Wikipedia podaje zdrowaśkę i pacierz jako jednostki czasu i długości.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zdrowa%C5%9Bka
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pacierz

    Powołuje się przy tym na źródła, w których jest tylko jednostka czasu.
    Nie wiadomo skąd im się wzięła długość, bo nawet u Lindego jej nie ma.
    Dziwne

    WM

  • 15. Data: 2021-11-17 11:34:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > rakiety zbierajacej protony z wiatru slonecznego?
    >
    > Czy nawet w samolotach - paliwo mamy na pokladzie, ale tlen trzeba

    W samochodzie łatwo można wyliczyć ze zużycia paliwa (powiedzmy, że
    to 0,1 mm^2), ile silnik wydmuchuje gazów spalinowych. A na podstawie
    tego wyznaczyć średnicę rury wydechowej, przy której prędkość spalin
    będzie równa prędkości pojazdu (np. 100 km/h). Czyli będzie zerowa
    względem ziemi. Rzecz jasna zużycie powietrza przez automobil też tak
    można opisać.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2021-11-17 11:39:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

> [...]
    >
    > Powołuje się przy tym na źródła, w których jest tylko jednostka czasu.
    > Nie wiadomo skąd im się wzięła długość, bo nawet u Lindego jej nie ma.

    Autor twierdzenia o zdrowaśce jako jednostce odległości jest znany nawet
    z imienia i nazwiska. Żyje i chyba ma się dobrze, bo wciąż pisze. Można
    go o to zapytać na jego stronie dyskusji w Wiki.

    > Dziwne

    Nie do końca. W Wikipedii są rzeczy, o których filozofom się nie śniło.

    --
    Jarek