  • 1. Data: 2011-10-04 10:04:40
    Temat: Usuwanie powłoki kadmowej
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Posiadam detal stalowy, który był częściowo pokadmowany i zależy mi na
    usunięciu tej warstwy kadmu bez uszkodzenia stali.
    Czym to wytrawić ?

    Spodziewam się że pod kadmem może być jeszcze powłoka miedziana, choć nie
    jestem pewien.
    Z miedzią myśle że poradił bym sobie chlorkiem żelaza. Choć nie wiem czy
    miedź nie odłoży mi się ponownie na odkrytych elementach stalowych.

    Gejzero

  • 2. Data: 2011-10-06 11:27:13
    Temat: Re: Usuwanie powłoki kadmowej
    Od: klechu <k...@g...com>

    On 4 Paź, 12:04, "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Z miedzią myśle że poradił bym sobie chlorkiem żelaza. Choć nie wiem czy
    > miedź nie odłoży mi się ponownie na odkrytych elementach stalowych.

    Jesli jest Cu pod kadmem, to rozcienczony kwas solny powinien dac
    radę, a jednoczesnie miedzi nie ruszy. Natomiast jesli kadm jest
    bezposrednio na stali to kwasami bedzie ciezko, bo Fe i Cd sa obok
    siebie w szeregu napieciowym.
    Można próbować rtęcią - żelazo nie tworzy amalamatu, ale to może
    niekoniecznie najlepszy sposób:)
    pozdr
    klechu

  • 3. Data: 2011-10-06 12:06:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 6, 12:27 pm, klechu <k...@g...com> wrote:

> [...]
    > siebie w szeregu napieciowym.
    > Można próbować rtęcią - żelazo nie tworzy amalamatu, ale to może

    Ja nie mam mądrej odpowiedzi, ale może dałoby sie wykorzystać
    zależność powinowactwa od temperatury? Może w wysokiej temperaturze
    ten kadm i ta miedź wiąże się z czymś znacznie łatwiej niż w
    pokojowej?
    Konrad

  • 4. Data: 2011-10-06 14:34:52
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...>
> [...]

    >zależność powinowactwa od temperatury? Może w wysokiej temperaturze
    >ten kadm i ta miedź wiąże się z czymś znacznie łatwiej niż w

    Dziękuję za porady ale udało się załatwić to inaczej :)
    Zostałem poprostu wprowadzony w błąd przez osobę, która mówiła że to kadm,
    te detale pochodziły z czasów kiedy kadmowanie było " w modzie".
    Okazało się że to jest bardzo stara powłoka z "żółtego cynku"
    Wszystko poszło do cynkowania i teraz lśni jak przystało na "nowiznę"

    Gejzero