  • 1. Data: 2014-07-08 21:07:54
    Temat: VHDL - RAM obsługujący read-during-write
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Przeglądając tutoriale na temat sposobów pisania kodu HDL tak, żeby
    syntetyzator maksymalnie wykorzystał specjalizowane bloki FPGA natknąłem
    się na prosty przykład pamięci RAM obsługującej operacje typu read
    during write:

    ARCHITECTURE rtl OF single_clock_ram IS
    TYPE MEM IS ARRAY(0 TO 31) OF STD_LOGIC_VECTOR(2 DOWNTO 0);
    SIGNAL ram_block: MEM;
    BEGIN
    PROCESS (clock)
    BEGIN
    IF (clock'event AND clock = '1') THEN
    IF (we = '1') THEN
    ram_block(write_address) <= data;
    END IF;
    q <= ram_block(read_address);
    -- VHDL semantics imply that q doesn't get data
    -- in this clock cycle
    END IF; END PROCESS; END rtl;

    Nie do końca rozumiem dlaczego niby to:
    q <= ram_block(read_address);
    ma się wykonać dopiero przy następnym wejściu w proces? Że niby jak jest
    spełniony IF we='1' to wszystko poza nim się nie wykona?

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2014-07-09 00:28:56
    Temat: Re: VHDL - RAM obsługujący read-during-write
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2014-07-08 21:07, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > ma się wykonać dopiero przy następnym wejściu w proces? Że niby jak jest
    > spełniony IF we='1' to wszystko poza nim się nie wykona?

    Poczytaj o różnicach pomiędzy signal i variable.

    Wprost mówiąc :

    Jeżeli sygnały ( signal ) wewnątrz procesu mają przypisaną nową
    "wartość" to jest ona "widziana" dopiero po restarcie procesu.

    Jeżeli zmienne ( variable ) wewnątrz procesu mają przypisaną nową
    "wartość" to jest ona "widziana" już w następnej "instrukcji" sekwencyjnej.

    Tak proces "wykonuje" się sekwencyjnie ( zaraz mnie ktoś zamorduje ).

    Pzdr

    Adam

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 3. Data: 2014-07-09 00:39:34
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > ma się wykonać dopiero przy następnym wejściu w proces? Że niby jak jest
    > spełniony IF we='1' to wszystko poza nim się nie wykona?

    Zapomniałem odpowiedzieć na twoje pytanie.
    Wykona się. Powiedziałbym że się zdarzy.
    Tyle że q będzie miała starą wartość.

    Dla uproszczenia wyobraź sobie że mamy tylko jedną komórkę tej pamięci.
    Jedno słowo 32 bitowe.
    Ram_block przyjmie nową wartość kiedy we ='1' ale PO zdarzeniu , którym
    jest narastające zbocze zegara.

    Kiedy występuje zbocze zegara ram_block ma ciągle starą wartość.
    I właśnie ta stara wartość zostanie zatrzaśnięta w q.

    Podobno dla programisty nie ma znaczenia w czym programuje, ale tu jest
    wyjątkowo pod górę bo są konstrukcje które nie mają sensy z punktu
    widzenia programisty.

    Adam

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2014-07-09 23:29:00
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 09.07.2014 00:39, Adam Górski wrote:

> [...]
    > Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania,
    > ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

    Dzięki za proste i zrozumiałe wytłumaczenie problemu, teraz już kumam!

    Jakub Rakus