  • 11. Data: 2010-08-15 07:40:45
    Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    news:i48434$dfa$1@news.task.gda.pl...
    > Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Gdyby chodziło o znaczne sumy to wytyczne byłyby określone przez osobę
    > znającego dobrze sprzęt. Zresztą informatyk to zbyt ogólne określenie.

    A skąd ma go znać? Osoby dobrze znające sprzęt trafiają się raczej po
    stronie sprzedającego.

  • 12. Data: 2010-08-15 09:55:18
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Sun, 15 Aug 2010 08:32:43 +0200, MC napisał(a):

    > Podczas zakupu sprzętu przez rozmaite firmy w grę wchodzą często znaczne
    > sumy. Czy ich wydawanie mamy pozostawić amatorom? To jeden z wielu
    > przykładów, gdzie profesjonalna znajomość sprzętu mogłaby się przydać.

    Ale to nie jest wiedza techniczna, tylko rozeznanie aktualnej sytuacji na
    rynku. Uczenie w szkole sytuacji na rynku to zupełny idiotyzm, bo to są
    informacje, które już pod koniec semestru będą nieaktualne.

    --
    Yakhub

  • 13. Data: 2010-08-15 10:12:44
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ale to nie jest wiedza techniczna, tylko rozeznanie aktualnej sytuacji na
    > rynku. Uczenie w szkole sytuacji na rynku to zupełny idiotyzm, bo to są
    > informacje, które już pod koniec semestru będą nieaktualne.

    Podobnie jak uczenie korzystania z określonego kompilatora. A bazy danych?
    Też może być nowa, niemniej jednak z uczenia o nich się nie rezygnuje. I w
    sprzęcie i w oprogramowaniu są elementy zarówno stałe jak i epizodyczne.

  • 14. Data: 2010-08-15 10:25:23
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Sun, 15 Aug 2010 08:32:43 +0200, MC napisał(a):
    > Generalnie gdyby studenci i absolwenci wiedzieli więcej o sprzęcie to pytan
    > na tej grupie byłoby o wiele mniej.

    Bzdura. Większość sensownych postów na tej grupie dotyczy tak naprawdę nie
    samego sprzętu, ale rynku. A znajomości rynku się nie da nauczyć w szkole -
    trzeba po prostu na bieżąco śledzić sytuację, monitorować ceny i wiedzieć o
    nowościach. A to mało komu się chce i - bądźmy szczerzy - mało komu jest
    potrzebne.

    > Co prawda procesor składa się z tranzystorów niemniej jednak znajomość
    > działania tego drugiego niezbyt się przydaje do wyjaśnienia pracy
    > pierwszego.

    Przekłada się. Tak w skrócie napiszę, czego się dowiedziałem na swoich
    studiach:

    - To jest tranzystor. Ma takie i takie charakterystyki. Można z nim zrobić
    to, to i to.

    - Jak połączymy tranzystory tak i tak, to otrzymamy bramkę logiczną. Z
    bramką możemy zrobić to to i to. Tranzystory możemy też łączyć inaczej
    (nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne bramki.

    - Jak połączymy bramki tak i tak, to otrzymamy przerzutnik. Z
    przerzutnikiem możemy zrobić to i to. Bramki możemy też łączyć inaczej
    (nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne przerzutniki.

    - Łącząc ze sobą bramki i przerzutniki możemy zbudować komórkę pamięci,
    kilka rodzajów rejestrów, sumator i inne praktyczne kawałki.

    - Łącząc ze sobą te kawałki, możemy zrobić mikroprocesor - na przykład typu
    x51.

    - Do x51 możemy podłączać różne inne urządzenia, wystarczy tylko podpiąć
    się do nóżki i oprogramować - kolejno: diodę LED, przycisk, klawiaturę
    matrycową (prawie jak klawiatura), wyświetlacz LCD (prawie jak karta
    graficzna), przetwornici AC i CA (prawie jak karta dźwiękowa), EEPROM
    (prawie jak dysk).

    - Jak chcemy podłączyć trochę więcej tych urządzeń, musimy wyprowadzić z
    procesora magistrale adresową i danych, zrobić dla nich dekoder adresów,
    przydaje się też kontroler przerwań i max232 do obsługi transmisji
    szeregowej - czyli prawie jak chipset.

    W efekcie mamy co prawda bardzo prosty, ale jednak pełnoprawny komputer.

    Ale wiedząc to wszystko, czyli - właściwie - mogąc zbudować komputer z
    tranzystorów - wciąż nie znamy odpowiedzi na pytanie "Jaki najlepiej kupić
    komputer za X zł".

    --
    Yakhub

  • 15. Data: 2010-08-15 10:42:39
    Od: "jwzw" <j...@i...NOSPAM.pl>

    Użytkownik "W.P." <l...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Techniczni tak. A co z resztą?

    A reszat ma pytać i jeszcze raz pytać.

    Ojciec mojego znajomego (emeryt) kupił sobie w księgarni technicznej
    ksiażkę o budowie komputera. Naczyatał się i przyszedł do mnie z listą
    tego co chciałby kupić.
    Jakież było jego zdziwienie, gdy mu powiedziałem, że tego już sę nie
    sprzedaje.
    Z tą wiedzą nabytą na uczelni będzie dokładnie tak samo. Zanim student
    opuści uczelnie, nie będzie śladu po tym o czym się uczył.
    Jak ktoś w tym nie siedzi, to powinien pytać tych co wiedzą.
    A w kwestii tego którą wtyczkę do której dziurki, to powinna
    wystarczyć wiedza z instrukcji obsługi. Wiem, że one są bardzo skąpe,
    ale i tak przyprawiają o zawrót głowy, tych co "nie wiedzą".

  • 16. Data: 2010-08-15 10:48:00
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 12:12, MC pisze:
    > Podobnie jak uczenie korzystania z określonego kompilatora. A bazy
    > danych? Też może być nowa, niemniej jednak z uczenia o nich się nie

    Dlatego uczy się *na przykładzie* jakiegoś kompilatora lub
    systemu bazodanowego, ale uczy się wiedzy *uniwersalnej*. Bo
    studia właśnie mają wpoić myślenie i zdolność wykorzystania
    dowolnego narzędzia na bazie ogólnej, teoretycznej wiedzy.
    Tym się różnią od jakiegoś zwykłego kursu pomaturalnego.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 17. Data: 2010-08-15 11:22:52
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 14.08.2010 23:57, W.P. pisze:
    > Nie, po co np artyście wiedza o bazach danych, itp.
    > Natomiast na "
    > a nie zajęciach "ze *sprzętu* komputerowego".
    > mogliby np dowiedzieć czego oczekiwać po dysku podłączonym po USB a czym
    > po FireWire i dlaczego do tego ostatniego nie podpinamy myszki.... :)

    To dalej technologie informatyczne, a nie zajęcia "ze sprzętu".

    > Jak rozróżnić złącza. Czy to już budowa czy jeszcze użytkowanie?

    Użytkowanie.

    > Techniczni tak. A co z resztą?

    A po co reszcie dokładna znajomość sposobu działania komputera?

    > Faktem jest, że (o ile wiem) NIE MA jakiejś pozycji dostępniej z PODSTAW
    > budowy komputera. Z punktu widzenia użytkownika.

    Ale jaki jest ten punkt widzenia użytkownika komputera?

    > komputer składa się z: klawiatury, myszy, monitora oraz komputera
    > właściwego...
    > komputer właściwy składa się z.....

    Są takie pozycje. Owszem, może nie ma jednego kompendium,
    ale da się tę wiedzę pozyskać z dwóch-trzech pozycji.

    > Kilka (naście?) razy widziałem jak ludzie czegoś takiego szukali (często
    > dla starszej osoby) i nie było odzewu... :(

    Ale może po prostu nie ma takiej potrzeby? Może lepiej nie
    uczyć się samemu jak co i gdzie podłączać, tylko wezwać ko-
    goś, kto się na tym zna, by jednokrotnie coś zrobił, a nie
    zaśmiecać sobie umysł czymś, co nie będzie przez kolejne pół
    roku w ogóle potrzebne?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 18. Data: 2010-08-15 11:25:18
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 00:48, PrzemekM pisze:
    > Ale może jakieś trzy słowa o serwerach, raidach... Może o tym jak działa
    > procek... Może coś o schedulerze, to też coś od sprzętu w sumie... Tryby
    > pracy procesora...
    > Tak tylko głośno myślę. Późno już. Myślę o kierunkach informatycznych.

    Na kierunkach informatycznych to wszystko *jest*.

    Na innych -- nie ma absolutnie potrzeby wspominania o tym.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 19. Data: 2010-08-15 12:38:11
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > To dalej technologie informatyczne, a nie zajęcia "ze sprzętu".

    Może się nazywać technologie. Byleby dotyczyły sprzętu.

> [...]
    > goś, kto się na tym zna, by jednokrotnie coś zrobił, a nie
    > zaśmiecać sobie umysł czymś, co nie będzie przez kolejne pół

    A kto i skąd się na tym zna? Z marketingowego bełkotu wypełniającego ulotki
    reklamowe?

  • 20. Data: 2010-08-15 12:44:19
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Na kierunkach informatycznych to wszystko *jest*.

    Jest na przykład odpowiedź na pytanie dlaczego odzyskanie danych z
    nowoczesnego dysku twardego nie jest tak proste jak kiedyś? Albo na czym
    polega NCQ? Skąd się biorą problemy z SSD? To wszystko pytania tylko z
    jednej, małej działki.