  • 1. Data: 2010-05-13 14:43:14
    Temat: Wysyłanie bajtu klawiaturą
    Od: kropa <k...@k...pl>

    Witam

    Muszę zrobić oddalony przycisk do pc (kilka metrów). Napiszcie mi czy
    dobrze kombinuję. Jest sobie pc z odpalonym programem, który nasłuchuje
    na porcie rs232 określonego bajtu (jak go wykryje to wykona odpowiednią
    czynność). Z drugiej strony jest 'wybebeszona' klawiatura na PS/2 z
    pozostawionym jednym przyciskiem. W jaki sposób pożenić obie rzeczy ?

    (przycisk) PS/2 to cztery linie (1-clock/2-data/4-gnd/5-vcc)

    Jak podłączyć to pod RS232 komputera ?
    Rozumiem że pin 2 portu PS/2 to wysyłane dane czyli odbierane RxD pc'ta,
    natomiast do czego służy pin 1 clock ? I co trzeba zewrzeć do masy po
    stronie PC aby transmisja była możliwa, DTR ?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-05-13 15:18:36
    Temat: Re: Wysyłanie bajtu klawiaturą
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > natomiast do czego służy pin 1 clock ? I co trzeba zewrzeć do masy po
    > stronie PC aby transmisja była możliwa, DTR ?

    Nie da się... To jest zupełnie inny standard transmisji i nie da się
    tego w prosty sposób pożenić... Jasne, można zbudować prościutki układ,
    ale to bez sensu - jeśli faktycznie chcesz mieć jeden przycisk, to
    łatwiej to zrobić tak, że masz jeden przycisk i od razu RS232 :).. Tak
    czy siak - nie zrobisz tego w prosty sposób...
    Transmisja w PS/2 jest synchroniczna (jest sygnał CLK, który taktuje
    dane), a w RS232 jest asynchroniczna (szybkość transmisji jest z góry
    ustalona i nie jest synchronizowana). To tak w skrócie...
    Napisz co to jest, co potrzebujesz po tym RSie wysłać i na co masz wpływ
    :)... Może łatwiej będzie zaadoptować starą mysz na COMa??

    Konop

  • 3. Data: 2010-05-13 15:20:35
    Od: Artur Stachura <m...@w...pl>

    On Thu, 13 May 2010 16:43:14 +0200, kropa <k...@k...pl> wrote:
> [...]
    > czynność). Z drugiej strony jest 'wybebeszona' klawiatura na PS/2 z
    > pozostawionym jednym przyciskiem. W jaki sposób pożenić obie rzeczy ?

    Trochę obok tematu:

    Jeśli to tylko jeden przycisk, to właściwie wysyłasz 1 bit a nie
    bajt... Czy w takim razie nie prościej byłoby podłączyć na dwu
    przewodach byle jaki przycisk (ew. z jakimś układem
    przeciwzakłóceniowym) i sprawdzać stan np. DTR na złączu RS-232 albo
    "paper out" na centroniksie, albo nawet przycisk "fire" joysticka?

    Chyba, że program już gotowy i nie da się zmienić...

    Pozdrawiam,
    --
    Artur Stachura

  • 4. Data: 2010-05-13 15:36:55
    Od: kropa <k...@k...pl>

    > Nie da się... To jest zupełnie inny standard transmisji i nie da się
    > tego w prosty sposób pożenić...
    Zakładałem że to nie będzie takie proste :)

    > ... jeśli faktycznie chcesz mieć jeden przycisk, to
    > łatwiej to zrobić tak, że masz jeden przycisk i od razu RS232 :).. Tak
    > czy siak - nie zrobisz tego w prosty sposób...

    Jak zrobić ten jeden przycisk ? Wiem że jest możliwość zaprogramowania
    zwykłego avr i po kłopocie, ja szukam jak najprostrzego (i najlepiej
    gotowego) rozwiązania. Chodzi mi o coś takiego:
    http://www.automex.pl/prod/amx101/amx101.php
    lub takiego, najlepiej w kompletnego a nie samego pcb:
    http://www.sklep.avt.com.pl/p/pl/2751/klawiatura+z+r
    s232+16-stykowa+-+plytka+drukowana.html
    Ale w prostszej formie - tylko z jednym przyciskiem.

> [...]
    > Napisz co to jest, co potrzebujesz po tym RSie wysłać i na co masz wpływ
    > :)... Może łatwiej będzie zaadoptować starą mysz na COMa??

    Buduję mały system parkingowy, wszystko już mam mniej więcej przemyślane
    (oprogramowanie, drukowanie kwitku, stempla czasu w kodzie kreskowym na
    nim, czytnik) brakuje tylko tego przycisku, koniecznie musi być na rs232.

    Potrzebuje wysłać po RSie dowolny znak, ważne żeby to był znak a nie
    stan lini np. DTR/RTS, szybkość i ustawienia transmisji nie graja roli.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 5. Data: 2010-05-13 15:49:39
    Od: kropa <k...@k...pl>

> [...]
    > "paper out" na centroniksie, albo nawet przycisk "fire" joysticka?
    > Chyba, że program już gotowy i nie da się zmienić...

    Dziękuję za odpowiedz. Sprawa ma się tak że mogę się komunikować z
    komputerem tylko za pośrednictwem rs232 (odpada game port, usb,
    ethernet, centronics) Do dyspozycji mam serwer 4D i polecenie RECEIVE
    BUFFER.
    Dokładny opis komendy tutaj:
    http://www.4d.com/4ddoc2004/CMU/CMU00172.HTM
    Nie pytaj dlaczego 4D... po prostu to wymóg. Tym poleceniem mogę odebrać
    sobie dane (ten jeden bajt) z portu com z dowolnym ustawieniem
    transmisji. Faktycznie łatwiej by było badać stan linii (przetestowałem
    i działa), ale w takim wypadku program będzie musiał sprawdzać co jakiś
    czas jej stan - często), a tego chce uniknąć. Natomiast odbierając bajt,
    mam o wiele lepszą sytuację gdyż mogę 'nasłuchiwać w tle' odbierane dane
    nie angażując za bardzo zasobów komputera.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 6. Data: 2010-05-13 15:50:06
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "kropa" <k...@k...pl> napisał w wiadomości

    > Potrzebuje wysłać po RSie dowolny znak,

    Pojedynczy impuls +12V o ściśle określonej długości spełnia Twoje
    wymagania - będzie to pojedynczy znak (np. 0xFF). Potrzebujesz przerzutnik
    monostabilny lub każde inne urządzenie, które działa w ten sposób i da się
    wyzwalać przyciskiem. Prostsze od małego procka to nie będzie.

    e.

  • 7. Data: 2010-05-13 16:35:47
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    kropa pisze:

> [...]
    > mam o wiele lepszą sytuację gdyż mogę 'nasłuchiwać w tle' odbierane dane
    > nie angażując za bardzo zasobów komputera.

    Najlepiej byłoby zatrudnić do tej roboty jakiś mikrokontroler, ale
    możesz spróbować zrobić taką partyzantkę:

    10uF ___
    RXD ------------||-----+----o o----+
    + | |
    | |
    | | |
    | | 10k |
    | | |
    | |
    | |
    GND -------------------+ |

    DTR -------------------------------+

    Żeby całość działała na linii DTR musisz mieć ustawiony stan wysoki.
    Po naciśnięciu przycisku odbierzesz od jednego do kilku bajtów (w
    zależności jak komu ręka zadrga przy naciskaniu). Prędkość transmisji
    musisz dobrać eksperymentalnie, zaczynając od 300bps.

    Wersja prostsza to linie TXD i RXD połączone przez przycisk. Jak
    będziesz nadawał dane i przycisk będzie naciśnięty to zaczniesz je odbierać.
    ___
    RXD --------------o o----+

    TXD ---------------------+

  • 8. Data: 2010-05-13 17:59:21
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > http://www.sklep.avt.com.pl/p/pl/2751/klawiatura+z+r
    s232+16-stykowa+-+plytka+drukowana.html
    > Ale w prostszej formie - tylko z jednym przyciskiem.

    No to nie wiem, czy coś takiego dostaniesz... JA bym to zrobił na AVRze,
    ale może w tej sytuacji lepiej nie...
    Masz tu wiele pomysłów kolegów, przyznam, że bardzo fajne wszystkie. Mi
    się w szczególności podoba sposób ze zwarciem RXD i TXD przez przycisk,
    który to zaproponował Zbych. Pod jego wątkiem napisałem więcej.... A
    cały problem jest taki - czy te kilka metrów wiszącego z drugiej strony
    przewodu nie zadziała jak antena? W sumie wyindukować te +/-12 to nie
    tak łatwo, dopuszczalna odległość RS232 jest spora, no ale w przypadku
    właściwego NADAJNIKA! A tu kabel będzie wisieć :/..

    > Buduję mały system parkingowy, wszystko już mam mniej więcej przemyślane
    > (oprogramowanie, drukowanie kwitku, stempla czasu w kodzie kreskowym na
    > nim, czytnik) brakuje tylko tego przycisku, koniecznie musi być na rs232.

    Ma to działać w praktyce, czy jest to jakiś projekt na uczelni/w szkole?

    > Potrzebuje wysłać po RSie dowolny znak, ważne żeby to był znak a nie
    > stan lini np. DTR/RTS, szybkość i ustawienia transmisji nie graja roli.

    Niech komp sam go wyśle - tak będzie najlepiej :)

    Konop

  • 9. Data: 2010-05-13 18:01:36
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Po naciśnięciu przycisku odbierzesz od jednego do kilku bajtów

    pytanie, czy framing error nie przeszkodzi w ich odbiorze

    e.

  • 10. Data: 2010-05-13 18:04:15
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Wersja prostsza to linie TXD i RXD połączone przez przycisk. Jak
    > będziesz nadawał dane i przycisk będzie naciśnięty to zaczniesz je
> [...]

    To jest najlepsze rozwiązanie - proste, a genialne... wystarczy co
    chwilę coś wysyłać (tak 10..20x na sekundę) i badać, czy przyszło.
    Dodatkowo, jeśli przyszło, można wysłać dłuższą sekwencję, na przykład
    losową i też zweryfikować, czy przyszła poprawna. W ten sposób system
    stanie się odporny na zakłócenia. I jest dosyć prosty w budowie ;)...

    Konop