  • 1. Data: 2013-10-27 16:45:57
    Temat: Zamek - zabytkowy schemat
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    znajomy zapytał mnie o zabytkowy "zamek elektroniczny",
    który chce koniecznie wykonać na lampach. Używanie wysokich
    napięć w okolicy klamki jest raczej wątpliwe, ale trudno.
    Pytanie dotyczy zamiennika lampy.

    Nie zajmowałem się lampami, ale mimo tego sądziłem,
    że problemu nie powinno być. Jednak obejrzałem schemat
    i nie do końca wiem, co autor miał na myśli:
    http://piotrne.republika.pl/zamekrx.jpg

    "Kluczem" ma być rezystor Rx. Czyli cały układ powinien
    mierzyć jego wartość i przy odpowiedniej wartości
    uruchomić przekaźnik.

    Lampa ECC40 jest podwójną triodą. Wydaje mi się, że działa
    tak jak dwie triody w jednej obudowie. Ma dwie niezależne
    siatki. W opisie schematu mowa jest o "równoważeniu mostka".
    Czyli według autora przekaźnik ma zadziałać, kiedy napięcia
    na siatkach będą jednakowe. Jedno napięcie (lewej siatki)
    jest ustawiane w układzie przez P, drugie zależy od
    wpinanego Rx. I tu mam wątpliwość: w sytuacji takiej
    równowagi przez obydwie połówki podwójnej triody
    płynie jednakowy prąd, na anodach jest jednakowy potencjał.
    Ale przekaźnik jest podłączony właśnie do obu anod,
    czyli wtedy właśnie nie będzie zasilany. Będzie
    za to zasilany, kiedy "równowagi" nie będzie. To jest
    odwrotnie, niż napisano w tekście. Czy o to chodziło
    autorowi? Jak ma wyglądać tolerancja tego układu?

    Może przekonam pytającego o lampy do zmiany koncepcji
    na komparator okienkowy z dwóch wzmacniaczy operacyjnych.
    Ale gdyby ktoś znał się na lampach - prosiłbym o odpowiedź,
    czy układ ze schematu działa według opisu.

    Pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2013-10-27 17:05:42
    Temat: Re: Zamek - zabytkowy schemat
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 27 Oct 2013 16:45:57 +0100, Piotrne napisał(a):

    > Ale gdyby ktoś znał się na lampach - prosiłbym o odpowiedź,
    > czy układ ze schematu działa według opisu.

    Masz rację, po włozeniu klucza przekaźnik puści.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2013-10-27 17:16:19
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2013-10-27 16:45, Piotrne pisze:
    > Nie zajmowałem się lampami, ale mimo tego sądziłem,
    > że problemu nie powinno być. Jednak obejrzałem schemat
    > i nie do końca wiem, co autor miał na myśli:
    > http://piotrne.republika.pl/zamekrx.jpg
    (...)
    > Czyli według autora przekaźnik ma zadziałać, kiedy napięcia
    > na siatkach będą jednakowe.

    W stanie czuwania przekaźnik jest cały czas załączony. "Zadziałanie" to
    stan równowagi i wyłączenie przekaźnika, i o to właśnie autorowi
    chodziło - przekaźnik się wyłączy zwierając odpowiednie styki i
    uruchamiając rygiel.
    Jeśli snajomy upiera się przy tym pomyśle, może obniżyć napięcie
    zasilania i zastąpić lampę dwoma tranzystorami, przeliczając oczywiście
    wartości rezystorów i stosując przekaźnik na odpowiednie napięcie. Tak
    czy owak układ nie jest zbyt sensowny, bo w stanie czuwania traci sporo
    energii na podtrzymanie przekaźnika :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 4. Data: 2013-10-27 17:34:37
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Oct 2013 16:45:57 +0100, Piotrne <p...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Może przekonam pytającego o lampy do zmiany koncepcji
    >na komparator okienkowy z dwóch wzmacniaczy operacyjnych.

    Dodaj jeszcze silnik odrzutowy i system GPS. Bedzie jeszcze prosciej

    >Ale gdyby ktoś znał się na lampach - prosiłbym o odpowiedź,
    >czy układ ze schematu działa według opisu.

    Dziala. Lampa ECC40 jest zabytkowa; wspolczesny odpowiednik to ECC83

    A.L.

    P.S> A nie mozna kazdej triody zastapic tranzystorem?...

  • 5. Data: 2013-10-27 17:41:59
    Od: A.L. <a...@a...com>

    wrote:

> [...]
    >który chce koniecznie wykonać na lampach. Używanie wysokich
    >napięć w okolicy klamki jest raczej wątpliwe, ale trudno.

    Tak na marginesie, z punktu widzenia bezpieczenstwa, ten zamek to
    kompletny idiotyzm.

    A.L.

  • 6. Data: 2013-10-27 17:59:19
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Czyli jednak układ
    niezupełnie ma sens - wbrew obietnicom autora zasila cały
    czas przekaźnik. Biorąc pod uwagę czas życia lampy rzędu
    100 dni (?), całość jest uciążliwa w użyciu. A jeśli lampa
    "spala się" tak, że przestaje przewodzić, to po spaleniu
    zamek się otwiera. Podobnie, jak przy awarii zasilania...

    Kiedyś czytałem, że autorzy dawnych książek o zabawkach
    dla elektroników-amatorów wcale nie wykonywali modeli
    proponowanych urządzeń, przez co wiele pomysłów nie miało
    szans zadziałać.

    > Dodaj jeszcze silnik odrzutowy i system GPS. Bedzie jeszcze prosciej

    Chcesz przez to powiedzieć, że 8-nóżkowy układ scalony
    za 50 groszy wymagający w tym układzie kilku rezystorów
    jest zbyt skomplikowany, żeby zastąpić 8-nóżkową lampę
    z zasilaniem 250V?

    > P.S> A nie mozna kazdej triody zastapic tranzystorem?...

    Można. Ale i tak trochę źle to wygląda, bo nie ma elementu
    działającego "skokowo" - przy Rx bliskich właściwej wartości
    przekaźnik będzie zasilany "częściowo". Zastosowanie pojemności
    "opóźniającej włączenie" (wg opisu) też ma mały sens - podłączenie
    odpowiednio małego Rx spowoduje ładowanie C i uzyskanie
    w pewnej chwili równowagi.

    P.

  • 7. Data: 2013-10-27 18:10:06
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Tak na marginesie, z punktu widzenia bezpieczenstwa, ten zamek to
    > kompletny idiotyzm.

    Może na tym polega cała zabawa.
    Ja proponowałbym aby do klucza oprócz rezystora wkładać również lampę.
    Chociaż, to trochę bez sensu. Zamek bez zasilania powinien być zamknięty.

  • 8. Data: 2013-10-27 19:36:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Oct 2013 11:41:59 -0500, A.L. napisał(a):
    > Tak na marginesie, z punktu widzenia bezpieczenstwa, ten zamek to
    > kompletny idiotyzm.

    Jakiego bezpieczenstwa - dostepu za zamek, czy bezpieczenstwa obslugi?

    Bo jakby tam zlodzieja troche pokopal ... to lepiej :-)

    J.

  • 9. Data: 2013-10-27 19:46:45
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Bo jakby tam zlodzieja troche pokopal ... to lepiej :-)

    oj, to chyba prokurator jednakowoż, nawet jeśli to złodziej będzie...

  • 10. Data: 2013-10-27 22:31:29
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Oct 2013 17:59:19 +0100, Piotrne <p...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Czyli jednak układ
    >niezupełnie ma sens - wbrew obietnicom autora zasila cały
    >czas przekaźnik. Biorąc pod uwagę czas życia lampy rzędu
    >100 dni (?), całość jest uciążliwa w użyciu.

    Co si sie.... Czas zycia lampy elektronowej przy stalym uzytku to
    wiele tysiecy godzin. Ja mam stare radia z oryginalnymi lampami spzred
    50 lat

    A.L.