  • 1. Data: 2011-04-14 20:39:20
    Temat: Zasilanie 48LED
    Od: Melwin <m...@x...pl>

    Mam chińską "żarówkę" 48LED ciepłobiałych 5mm na 12V DC.
    Domyślam się, że jest tam 16 gałęzi po 3 diody. Dobrze kombinuję?

    Co się stanie jak podłączę 13,6V z zasilacza buforowego?
    Skoczy prąd przepływający przez diodę ? O ile ?
    Czy to będzie bardzo szkodliwe dla tych "żarówek" ?

    Melwin

  • 2. Data: 2011-04-14 20:53:18
    Temat: Re: Zasilanie 48LED
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 14.04.2011 22:39, Melwin pisze:
    > Mam chińską "żarówkę" 48LED ciepłobiałych 5mm na 12V DC.
    > Domyślam się, że jest tam 16 gałęzi po 3 diody. Dobrze kombinuję?
    Raczej 12 po 4 (3V na diodę)

    > Co się stanie jak podłączę 13,6V z zasilacza buforowego?
    Jeżeli nie dali ograniczenia prądu to może popłynąć dość spory.

    > Skoczy prąd przepływający przez diodę ? O ile ?
    Wróżenie z fusów, ale może to być pomiędzy 20 a 100%.

    > Czy to będzie bardzo szkodliwe dla tych "żarówek" ?
    Zależy. Ale zawsze można sprawdzić, czy się nie grzeje i nie świeci na
    zielono/niebiesko. Albo podłączyć przez LM317 ograniczający prąd...

    Michoo

  • 3. Data: 2011-04-14 22:12:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    > Raczej 12 po 4 (3V na diodę)

    To bardzo głupi pomysł - dioda LED to nie żarówka!

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-04-15 05:36:40
    Od: Melwinek <m...@x...pl>

    W dniu 2011-04-14 22:53, Michoo pisze:
> [...]
    > Zależy. Ale zawsze można sprawdzić, czy się nie grzeje i nie świeci na
    > zielono/niebiesko. Albo podłączyć przez LM317 ograniczający prąd...

    To już nie mam pomyśłu jak to zasilić. Będzie 10 takich "żarówek" czyli
    około 3A.
    Napięcie na zasilaniu waha się od 10,5V(przy pracy na granicy
    wyczerpania akumulatora) do 13,8V(przy pracy z sieci). Więc wszelkie
    stabilizatory scalone 12V typu 7812 odpadają. Bo za mały spadek.
    Przepuściłem przez 2 połączone szeregowo diody. Wtedy w przypadku 13,8
    jest ok, ale niestety przy 10,5 diody za bardzo obniżają napięcie.

  • 5. Data: 2011-04-15 06:23:57
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Melwinek" <m...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > połączone szeregowo diody. Wtedy w przypadku 13,8 jest ok, ale niestety
    > przy 10,5 diody za bardzo obniżają napięcie.

    Na mój gust to "kombinujesz" Jeżeli już tak bardzo chcesz wiedzieć jak się
    zachowa to zmierz prąd.
    LED nie można albo przynajmniej nie powinno się zasilać napięciowo tylko
    prądowo, także taka "żarówka" musi mieć w sobie "układ -choćby jakiś
    opornik" który ograniczy prąd przy wyższym napięciu od nominalnego. Inaczej
    nie była by w stanie w ogóle pracować ( za niskie napięcie to nie zaświeci
    bo LEDy nie zaczną przewodzić, za wysokie to prąd leci w "niebo" i wszystko
    sie przegrzeje A z takiego trafa do lamp to moze byc szeroki wachlarz
    napięć.

    Gejzero.

  • 6. Data: 2011-04-15 06:34:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Apr 2011 07:36:40 +0200, Melwinek wrote:
> [...]
    >Napięcie na zasilaniu waha się od 10,5V(przy pracy na granicy
    >wyczerpania akumulatora) do 13,8V(przy pracy z sieci).

    Podlacz pod regulowany zasilacz i sprawdz. Byc moze ma w srodku
    stosowna przetwornice i swietnie sobie radzi miedzy 10 a 15 V.

    A jak nie maja .. zrob przetwornice sam :-)

    J.

  • 7. Data: 2011-04-15 06:47:37
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Melwin" <m...@x...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Skoczy prąd przepływający przez diodę ? O ile ?
    > Czy to będzie bardzo szkodliwe dla tych "żarówek" ?

    Jeśli w środku jest przetwornica, to nie powinno stać się nic.
    Jeśli tylko opornik szeregowy, to zależy czy diody pracują z maksymalnym prądem, czy
    jest jakiś margines bezpieczeństwa. Dobrze byłoby sprawdzić typ diod i zmierzyć prąd
    pobierany.

  • 8. Data: 2011-04-15 15:06:45
    Od: Melwin <m...@x...pl>

    W dniu 2011-04-15 08:23, Gejzero SQ3OGX pisze:
> [...]
    > nie zaświeci bo LEDy nie zaczną przewodzić, za wysokie to prąd leci w
    > "niebo" i wszystko sie przegrzeje A z takiego trafa do lamp to moze byc

    Niestety rozebrać tego cuda mi się nie udało, podgrzewanie nie
    rozpuściło kleju.
    Pomierzyłem całość:
    Na podłączonym zasilaniu jest 13,6V bo mniej to już raczej będzie
    szkodzić akumulatorowi.

    48LED 5mm:
    13,6V -> 0,2A
    11,78V -> 0,24A

    21LED smd 5050:
    13,6V -> 0,42A
    11,78V -> 0,26A

    Jakie można z tego wyciągnąć wnioski?
    Przetwornic raczej w tych ledach chyba nie ma.

    Melwin

  • 9. Data: 2011-04-15 15:08:10
    Od: Melwin <m...@x...pl>

    W dniu 2011-04-15 08:34, J.F. pisze:

    > A jak nie maja .. zrob przetwornice sam :-)

    Przetwornica 10-14V -> 12V to chyba nie takie proste?

  • 10. Data: 2011-04-15 15:16:33
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.04.2011 17:06, Melwin pisze:
    > 48LED 5mm:
    > 13,6V -> 0,2A
    > 11,78V -> 0,24A
    >
    > 21LED smd 5050:
    > 13,6V -> 0,42A
    > 11,78V -> 0,26A
    >
    > Jakie można z tego wyciągnąć wnioski?
    Że 48LED ma rezystor a 21LED jest na krótko podłączone do zasilania ;)

    Michoo