  • Data: 2020-06-29 01:41:22
    Temat: Zegar o dużej rozdzielczości
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Chciałem sobie zrobić zegar pokazujący czas z rozdzielczością
    większą niż 1 sekunda. Na przykład do używania przy nagrywaniu
    filmów jako znacznik czasu. Zrobiłem zegar programowy i sprzętowy
    pokazujące dziesiąte części sekundy, takie:
    https://www.youtube.com/watch?v=MxKDGn6pe3Y

    Problemem jest ustawianie takiego zegara. Komputerowy i tak nie będzie
    działał lepiej niż zegar komputera (plus minus jedna sekunda). Ale
    sprzętowy może. Wersja z filmiku jest ustawiana ręcznie. Powinna być
    automatycznie i okresowo synchronizowana. I tutaj mam pytania do kogoś,
    kto może zajmował się podobnym tematem:

    - czy w modułach GPS za kilkanaście dolarów sygnał 1pps (impuls
    na sekundę) pokazuje dokładny początek "urzędowej sekundy",
    czy tylko pojawia się co sekundę bez gwarancji, że wtedy zaczyna się
    nowa sekunda?

    - czy da się w łatwy sposób dostać do czasu z sieci telefonicznej GSM?
    A jeśli tak, czy da się uzyskać założoną dokładność?

    Sprawdzałem inne możliwości, np. protokół NTP. Wyniki są słabe, nie można
    liczyć na dokładność 0.1 sekundy. GPS ma wadę - antena musi być przy oknie.
    DCF77 - może tak, chociaż nie daje informacji o opóźnieniu związanym
    z odległością od nadajnika (ale to są pojedyncze milisekundy).
    Czy przy zwiększeniu rozdzielczości do 1 milisekundy i ręcznym
    ustawieniu opóźnienia DCF77 ma jakieś szanse (chodzi o precyzyjne
    ustalenie początku sekundy)? Pozostaje jeszcze do rozwiązania wyświetlanie
    z odświeżaniem co najmniej 1000 Hz.

    P.